سه شنبه 14 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پرويز همايون‌پور، مترجم ايرانی در درياچه لمان ژنو غرق شد

راديو زمانه ـ پرويز همايون‌پور، پژوهشگر و مترجم ايرانی بر اثر غرق شدن در درياچه لمان سوئيس از دنيا رفت.

هرمز همايون‌پور، برادر دوقلوی پرويز همايون‌پور، پژوهشگر و نويسنده و مترجم ايرانی امروز سه‌شنبه ۱۴شهريورماه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت برادرش در سفر اخير خود به سوئيس هنگام شنا در رودخانه لمان واقع در شهر ژنو سوئيس درگذشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) پرويز همايون‌پور سوم شهريور‌ماه در درياچه‌ لمان ناپديد شد و يک هفته بعد پيکر بی‌جانش در دهم شهريورماه شناسايی شد.

هرمز همايون‌پور افزود: "برپايه گزارش پليس ژنو، برادرم چند روز پيش و به‌رسم معمولی که برای خود گذاشته بود، برای شنا به درياچه لمان رفت که بر اثر سرمای آب درپاچه، سنگ‌کوب کرد و از دنيا رفت."

وی با بيان اينکه برادرش با وجود بالابودن سن، از لحاظ جسمی نسبتاً توانمند بود، افزود: "به گفته پليس گويا سرمای اين درياچه در آن روز به حدی بالا بوده که بدن وی تحمل آن را نداشته است."

برادر پرويز همايون‌پور افزود پيکر برادرش چند روز پس از اين اتفاق در سوئيس به خاک سپرده شد و خانواده وی نيز بلافاصله پس از شنيدن خبر درگذشت وی راهی ژنو شده‌اند و هم‌اکنون در حال انجام کارهای اداری مربوط به دفن او هستند.

به گفته وی گويا قرار است پس از بازگشت آنها به ايران، برنامه‌ای برای يادبود برادرش در تهران برگزار شود.

هرمز همايون‌پور گفت برادرش در چند سال اخير پس از بازنشستگی از فعاليت چندين ساله در يونسکو، با يک شرکت سوئيسی در زمينه يک برنامه تحقيقاتی همکاری داشت و به همين خاطر مجبور بود سالی يکی دو بار به اين کشور رفت و آمد کند.

بيشتر کار پرويزهمايون‌پور در يونسکو در آفريقا گذشت و پس از بازنشستگی، نزديک ۱۵ سال پيش به ايران بازگشت و مشغول کارهای تحقيقاتی شد.

پرويز همايون‌پور، پژوهشگر، نويسنده و مترجم ايرانی شهريور ١٣١٨در شهر شيراز به دنيا آمد. وی در سال ١٣٤٦ (١٩٦٧) از دانشگاه لوزان سوئيس دکترای علوم سياسی دريافت کرد.

او سال‌ها به‌عنوان مشاور امور آموزشی در يونسکو، سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد فعاليت ‌کرد.

وی کتاب‌های بسياری از جمله برخی از آثار مهم ميلان کوندرا نويسنده سرشناس چک‌تبار را برای نخستين بار به فارسی برگرداند که می‌توان به "بار هستی"، "هويت" و "هنر رمان" اشاره کرد.

پرويز همايون‌پور افزون بر اين، کتاب‌هايی به زبان فارسی از جمله "س‍وادآم‍وز ت‍اب‍ع‍ی"‌، "پيکار سوادآموزی" و "جيران زن عشايری و چنته "را نگاشته است.

همچنين کتابی نيز از وی به نام "درباره‌ قالی‌بافی و عشاير" آماده‌ انتشار است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016