پنجشنبه 23 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مدير سابق دفتر چاپ وزارت ارشاد: بهمن دری به بسته بودن فضا علاقه داشت

جلال ذکايی: نگاه دری به فضای پيرامون خود و همهٔ حوزه‌ها از جمله حوزهٔ چاپ، نگاهی بسيار محدود و بسته بود. به اين فضا علاقه داشت و به ايجاد آن نيز کمک می‌کرد


ايلنا: پس از برکناری بهمن دری از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عملکرد او در حوزه‌های مختلف اين معاونت مورد نقد و بررسی قرار گرفته که در اکثر موارد؛ مديريت او زير سوال رفته است. زمانی دفتر امور چاپ وزارت ارشاد، يکی از زير مجموعه‌های مهم معاونت فرهنگی اين وزارت‌خانه بود که مدتی‌ست کمتر مورد توجه قرار گرفته و مغفول مانده است. اين بی‌توجهی‌ها در حدی بوده که پس از گذشت چندين سال، هنوز هم کسی به عنوان رياست رسمی اين دفتر معرفی نشده و يوسف افراش؛ مسئول فعلی اين پست، سرپرست آن به حساب می‌آيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گزارش خبرنگار ايلنا، جلال ذکايی (مدير سابق دفتر چاپ وزارت ارشاد، مدير گروه بازرگانی ترنج و کار‌شناس امور چاپ) درخصوص مديريت حوزهٔ چاپ در دورهٔ تصدی معاونت فرهنگی توسط «بهمن دری» گفت: تصور می‌کنم که آقای «افراش» به عنوان سرپرست دفتر چاپ وزارت ارشاد، با مشکلاتی روبه‌رو بود و برای ما عنوان می‌کرد که مجبور بوده شرايطی را تحمل کند.
ذکايی با اشاره به علاقهٔ بهمن دری به بسته کردن فضا‌ها ادامه داد: نگاه آقای «دری» به پيرامون خود و همهٔ حوزه‌ها از جمله حوزهٔ چاپ، نگاهی بسيار محدود و بسته بود و به اين فضای بسته علاقه هم داشت و اين‌طور نبود که او يکباره با اين فضا مواجه شده باشد، بلکه خود او به اين فضا علاقه داشت و به ايجاد آن نيز کمک می‌کرد. به همين نسبت در حوزهٔ چاپ هم اين اتفاق رخ داد.
او افزود: تنها نکته‌ای که دری در تمام سخنرانی‌ها همواره به عنوان ترجيع بند کلام خود تکرار می‌کرد، تشکيل شورای سياست‌گذاری بود. شورای سياست‌گذاری ۵ نفر عضو داشت که من هم به لحاظ ساختاری، هم به لحاظ جايگاه قانونی و همچنين به لحاظ عملکردی با آن مشکل داشتم. در طی اين ۲ سال هم هيچ‌وقت کسی پاسخگو نبود که بگويد ساز و کار اين شورا از کجا و برای چه به وجود آمده و اساسآ ضمانت اجرايی آن چيست.
اين کار‌شناس امور چاپ از عدم تسلط کافی به حوزهٔ فعاليت را به عنوان مشکل مديران بخش چاپ وزارت ارشاد ياد کرد و ادامه داد: تصور می‌کنم افراش به اين دليل که خواه ناخواه از جنس چاپ نبود، برای مديريت و هدايت کردن اين مجموعه، ناچار بود که شورا، گروه و يا اتاق فکری تشکيل بدهد تا نظرات آن‌ها را اجرايی کند. البته اين بدان معنی نيست که او می‌خواست پشت سر آن‌ها پناه بگيرد، اما متاسفانه خروجی که از شورا به دست ما می‌رسيد چيزی جز اين نبود.
مدير سابق دفتر چاپ وزارت ارشاد با اشاره به حضور و فعاليت کميته‌های اقماری در کنار شورا گفت: اعضای اين شورا رئيس اتحاديهٔ چاپخانه داران تهران (نيکو سخن)، رئيس اتحاديهٔ چاپخانه داران مشهد (مغانی)، مديرعامل شرکت تعاونی صنف ليتوگراف (شجاع)، رضا رضايی (که سابقآ در اتحاديهٔ صادر کنندگان بود و بعد از آنجا بيرون آمد) و رسول فرشی فريد (دبير مسابقات چاپ) بودند. در کنار اين‌ها برای اين‌که نياز بود افرادی از لحاظ فکری و مشورتی کمک کنند، تعدادی کميتهٔ اقماری هم ايجاد شد.
وی دربارهٔ عملکرد اين کميته‌های اقماری افزود: اين کميته‌ها به دليل اين‌که اين کميته‌‌ها به لحاظ ساختاری دچار مشکل بودند، هم مصوبات اين شورا هيچ‌گونه ضمانت اجرايی نداشت، هم از لحاظ حقوقی جايگاه مشخصی برای اين‌ها وجود نداشت و همچنين اعضای آن، اعضای ناهماهنگ و ناهمگونی بودند و مشخص نبود با چه ملاک و معياری انتخاب شده‌اند به اندازه کافی توفيق نيافتند. مثلآ سوال جدی اين بود که چرا اتحاديهٔ چاپخانه داران قم که بعد از تهران بزرگ‌ترين اتحاديهٔ چاپ در ايران است، در اين شورا جايی نداشت و يا اساسآ اعضای اين کميته با چه مکانيزمی انتخاب شده‌اند، و در رای‌گيری که انجام شده، انتخاب آن‌ها بر چه مبنايی بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016