پنجشنبه 20 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نوبل ادبی ۲۰۱۲ به مو یان نویسنده‌ی چینی رسید

دويچه وله ـ آکادمی سلطنتی سوئد اعلام کرد که جایزه نوبل در رشته ادبیات امسال به مو یان، نویسنده سرشناس چینی، تعلق می‌گیرد. مو یان پیشتر نیز از سوی منتقدان ادبی به عنوان یکی از نامزدهای جدی برای دریافت نوبل ادبی معرفی شده بود.


جایزه ادبی نوبل در سال ۲۰۱۲ به نویسنده چینی "مو یان" (Mo Yan) تعلق گرفت. آکادمی سلطنتی علوم سوئد با انتشار این خبر به گمانه‌زنی درباره برنده ادبی نوبل امسال پایان داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




جایزه نوبل ادبی در اغلب سال‌های گذشته شگفتی‌ساز بوده است. نوبل ادبی که مهم‌ترین جایزه در این رشته محسوب می‌شود از سال ۱۹۰۱ تا کنون به نویسندگان و ادبیان برجسته اعطا شده است.

آلفرد نوبل، بانی سوئدی این جوایز، در وصیت‌نامه خود پس از رشته‌های فیزیک، شیمی و پزشکی از ادبیات به عنوان رشته چهارم نام می‌برد. آلفرد نوبل بر این باور بود که در این رشته کسی شایستگی دریافت جایزه را دارد که "اثری برجسته در عرصه ادبی" خلق کرده باشد.

بعدها مسئولان آکادمی سلطنتی علوم سوئد عرصه‌های دیگری چون اقتصاد و صلح را نیز به جمع جوایز نوبل افزودند.

جایزه نقدی نوبل ادبی نیز همچون رشته‌های دیگر بالغ بر ۹۳۰ هزار یورو است.

هیجان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

نمایشگاه کتاب فرانکفورت، به عنوان بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان، با بی‌صبری در انتظار گزارش‌های تازه از استهکلم، پایتخت سوئد بود.

برای امسال هاروکی موراکامی نویسنده برجسته ژاپنی، مو یان از چین، توماس پینچون و فیلیپ روث و باب دیلون از آمریکا، ویلیام تروور از ایرلند و آدونیس از سوریه جزو نامزدهای دریافت جایزه ادبی نوبل به شمار می‌آمدند.

در سال گذشته توماس ترانسترومر، نویسنده سوئدی موفق به دریافت نوبل ادبی شد.

رابطه مصرف شکلات و جایزه نوبل

به تازگی در نشریه "نیوانگلند جرنال آو مدیسین" پژوهشی انتشار یافته است که به رابطه مصرف شکلات و دریافت‌کنندگان جایزه نوبل می‌پردازد. این تحقیق که از سوی فرانس مسرلی، کارشناس دانشگاه کلمبیا، صورت گرفته، نشان می‌دهد که مصرف سرانه شکلات در کشورهای مختلف رابطه‌ای مستقیم، اما نسبی، با تعداد برندگان جایزه نوبل دارد.

برای نمونه سوئیس با بالاترین مصرف شکلات سرانه بیشترین تعداد برندگان جوایز نوبل را دارد. کشورهای آمریکا، فرانسه و آلمان در مرحله میانی هستند. چین، ژاپن و برزیل که بطور سرانه کمتر شکلات می‌خورند در قعر فهرست برندگان جوایز جای می‌گیرند.

در این میان کشور سوئد یک استثنا به حساب می‌آید. مصرف سرانه شکلات در سوئد ۴/ ۶ کیلوگرم در سال است. بر اساس محاسبات مسرلی تعداد جوایز نوبل برای این کشور باید ۱۴ فقره باشد، که در اصل ۳۲ مورد است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016