شنبه 29 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خانه عامریها در فهرست میراث ملی ثبت شد

عمارت خانه تاریخی عامریهای تهران در فهرست میراث ملی ثبت نشده بود به همین دلیل مالک یک مجتمع تجاری قصد داشت با تخریب آن، بورس طلا و جواهر بسازد، اما اداره کل میراث فرهنگی تهران پس از انتشار خبر آن در رسانه ها، ظهر امروز این خانه را در شورای ثبت اضطراری آثار تاریخی میراث ملی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، به گزارش خبرنگار مهر، عمارت و باغ تاریخی عامری ها در خیابان فردوسی شمالی شهر تهران از جمله خانه باغ های اواخر قاجار است.

در کنار عمارت و باغ عامری ها، دو اثر ثبتی خانه شاعر نامی "امیر هوشنگ ابتهاج" معروف به "ارغوان" و "ساختمان دفتر اولین کارخانه سیمان تهران" قرار دارد که در سال 87 و 84 به شماره های 23877 و 13391 در فهرست آثار ملی کشور و با قدمت های پهلوی دوم و اول به ثبت رسیده اند.

خانه عامری ها نیز در حریم درجه یک این دو اثر ثبتی قرار دارد اما تا کنون ثبت ملی نشده بود. با این وجود می توان گفت قرار گیری این سه اثر در کنار هم یکی از عوامل هویت بخشی به محله فردوسی شده است.

از سوی دیگر به تازگی مالک مجتمع تجاری طلا و جواهر فردوسی، عمارت تاریخی عامری ها که در سال 1383 جزو بناهای ارزشمند از سوی میراث فرهنگی استان تهران شناسایی شده را خریداری و شروع به تخریب آن کرده به نحوی که تا کنون بخشی از ستون ها و شیروانی های این عمارت تخریب شده است.

بعد از انتشار اخباری مبنی بر اقدام مالک مجتمع تجاری و تخریب این خانه، اداره میراث فرهنگی استان تهران شورای ثبت اضطراری این خانه را در فهرست میراث فرهنگی تشکیل داد.

در این باره، محمد حسین فراهانی، مدیرکل میراث فرهنگی تهران به خبرنگار مهر گفت: برای جلوگیری از تخریب خانه و اقدامات قانونی جهت حفاظت از آن، پرونده ثبت این خانه تکمیل شد و هم اکنون در شورای ثبت اضطراری در حال قراردادن خانه عامری ها در فهرست میراث ملی هستیم.

زنجیره ثبت خانه عامریها تکمیل شد

سید احمد محیط طباطبایی، به عنوان یکی از مشاوران ثبت آثار تاریخی، به خبرنگار مهر گفت: عامری ها راهدار راه تهران به کرمان، در دوره قاجار بوده اند و سلسه خانه و اقامتگاههایی را در استانهای سمنان، کاشان، تهران، زواره، اردستان تا یزد ساخته اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این تهران شناس گفت: بیشتر این خانه های تاریخی به جز خانه واقع شده در تهران به ثبت ملی رسیده اند که بعد از اطلاع یافتن از تخریب آن، شورای ثبت اضطراری خانه عامری های تهران تشکیل شد.

وی افزود: با ثبت ملی این خانه نه تنها بخشی از هویت تهران بلکه بخشی از میراث کشورمان ثبت خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016