جمعه 26 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

غربالگری روانی رفتاری دانش‌آموزان ۱۶ تا ۱۴ ساله در معرض خطر آسیب‌های روحی و روانی

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش از غربالگری روانی رفتاری دانش آموزان در معرض خطر آسیب‌های روحی و روانی خبر داد.

حسن خالدی در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، افزود: برای غربالگری روانی دانش آموزان 16 - 14 سال و به منظور دستیابی به نیم رخ روانی رفتاری آنها، آزمون سلامت روانی رفتاری دانش آموزان در بافت مدرسه اجرا می‌شود که بدین ترتیب فعالیت‌های پیشگیرانه سطح اول و دوم و ارائه خدمات مشورتی در مدرسه صورت می‌گیرد.

دانش آموزان دارای «شناسنامه سلامت روان» می‌شوند

وی با بیان اینکه در کنار سنجش سلامت، برای دانش آموزان «شناسنامه سلامت روان» نیز تهیه می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر پرونده الکترونیکی مشاوره در تمامی مدارس دارای مشاور برای دانش آموزان تکمیل می‌شود و تمامی اطلاعات جهت ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره و انجام فعالیت‌های پیشگیرانه موثر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گفته خالدی، این اطلاعات شامل اطلاعات فردی و مشخصات تحصیلی دانش آموزان، پیشینه رفتاری، ثبت گزارش مشکلات روانی رفتاری، مشاهدات و دیدگاه‌ مشاور از دانش آموز، نتایج آزمون سلامت روانی رفتاری و تشخیص استعداد و رغبت سنج شغلی و اطلاعات مربوط به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان است که در پرونده آنها ثبت می‌شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش همچنین با اشاره به وظایف مشاوران مدرسه نیز گفت: از مهمترین وظایف مشاوران در مدارس، دستیابی به اطلاعات دقیق و مستند برای تحلیل فضای فرهنگی اجتماعی، روانی رفتاری و علمی پژوهشی مدرسه از طریق اجرا و بازخورد انفرادی آزمون‌های تشخیص استعداد، رغبت سنج شغلی، سلامت روانی رفتاری و مشاهده پیشینه‌ دانش آموزان ذینفع است.

به گفته وی، مشاوران مدارس باید ضمن آشنایی تفصیلی با دانش آموزان بر اساس تشکیل پرونده‌ جامع مشاوره، جلسات منظم راهنمایی گروهی و مشاوره‌ فردی و گروهی با آنها داشته باشند.

خالدی تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که مشاوران انجام می‌دهند، برنامه‌ریزی و اجرای کارگاه‌های منظم آموزشی تخصصی ویژه دانش آموزان با هدف، تبیین و ترویج سبک زندگی بر اساس الگوی اسلامی ایرانی، آموزش‌های مهارتهای روانی رفتاری (مهارتهای زندگی)، آموزش مهارتهای تحصیلی و شغلی است.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی و اجرای کارگاه‌های آموزشی تخصصی ویژه اولیا نیز بخش دیگری از وظایف و برنامه مشاوران مدارس است که باید در آن تبیین و ترویج سبک زندگی بر اساس الگوی اسلامی ایرانی و شیوه‌های فرزندپروری، آموزش‌های مهارتهای زندگی، آشنایی اولیا با اهمیت و چگونگی راهنمایی و هدایت تحصیلی بر اساس شناسایی استعداد، رغبت دانش آموز و نیاز جامعه انجام شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خالدی با اشاره به اقدامات مشاوران در مدارس برای بهبود دانش آموزان آسیب دیده روانی خاطرنشان کرد: مشاوران مدارس پس از تشخیص، دانش آموزان دارای اختلال و مشکلات روانی رفتاری را جهت درمان‌های تخصصی به هسته‌های مشاوره، مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی ارجاع می‌دهند و علاوه بر آن در طول درمان نیز خدمات حمایتی مناسب را به آنها و والدینشان ارائه می‌دهند.

به گفته وی، همه ساله با توجه به نامگذاری هفته پایانی مهرماه به نام «هفته بهداشت روان» به منظور ارتقای سطح آگاهی، نگرش و حساس سازی باور آحاد دانش آموزان، مشاوران، مربیان بهداشت، مدیران، معاونین همه کارکنان مدارس نسبت به جایگاه و اهمیت سلامت روان در مدارس، برنامه‌های هفته بهداشت روان در سطح مدارس، مناطق و استان‌های کشور اجرا می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016