چهارشنبه 15 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پرتو اشراق، محقق سينما و پژوهشگر موسيقی درگذشت

ايسنا ـ پرتو اشراق محقق و مترجم سينما و پژوهشگر موسيقی سحرگاه چهارشنبه ۱۵ آذر در بيمارستان مهر بر اثر ايست قلبی درگذشت.

به گزارش خبرنگار سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، پرتو اشراق متولد ۱۳۲۴ خورشيدی بود و در محله کاخ (فلسطين) تهران، به دنيا آمد.

شور و عشق وافر وی به هنر و ادبيات مسير زندگی‌اش را دگرگون کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در وزارت فرهنگ وقت مشغول به کار شد .فارغ‌التحصيل سينما بود و از همان ابتدا سينمای ايتاليا را پی گرفت، پايان نامه‌اش سينمای فدريکو فلينی بود و سينمای کارل تئودور دراير و تئوری فيلم آيزنشتاين را تاليف و ترجمه کرد.

مستندهای بسياری را طی سفرهای مختلف‌اش در آفريفا و ديگر نقاط جهان و ايران ساخت. پرتو اشراق شيفته ادبيات و موسيقی هم بود. و اين شيفتگی او را به سمت ترجمه آثار با شکوهی سوق داد.

ژرفای افتخار، عصر بيگناهی، بر باد رفته، سرگذشت پيانو، آوانگارد، مجموعه چهار جلدی موسيقی کلاسيک و پاپ، ايهام در طبيعت و هنر، خاطرات اليا کازان و سر گذشت زندان از ترجمه‌های مهم پرتو اشراق است.

پرتو اشراق در کنار عکاسی از طبيعت در سال‌های دهه پنجاه با مجله سينما همکاری داشت و عمده نوشته‌هايش مقالات تئوريک در سينما بود در سال‌های پس از انقلاب و تا اوايل دهه هشتاد و به صورت پراکنده نيز با مطبوعات همکاری داشت، هر چند طی دو دهه اخير تمام نيرو و توان خود را معطوف کار ترجمه کرده بود.

عاقبت روزهای سخت و درد آور با قلبی بيمار مجالی برای زندگی را از او سلب کرد. و در سن شصت و هفت سالگی بر روی تخت بيمارستان مهر با زندگی وداع کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016