دوشنبه 20 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۴۰ رشته کارشناسی کشاورزی به ۲۴ رشته تغيير می کند

ايرنا ـ تهران - مسوول برنامه ريزی گروه کشاورزی و منابع طبيعی وزارت علوم از کاهش رشته و گرايش های کشاورزی دانشگاه ها در مقطع کارشناسی از ۱۴۰ به ۲۲ تا ۲۴ رشته و گرايش خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ايرنا، ˈمحمدرضا نقویˈ روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی اظهار داشت: بيش از ۴۰۰ رشته يا گرايش در زمينه کشاورزی دانشگاه های کشور وجود دارد که با توجه به سهم هفت درصدی دانشجويان اين رشته ها از جمعيت دانشجويی کشور، تعداد رشته و گرايش ها فوق العاده زياد است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: با توجه به همپوشانی بسيار زياد اين رشته ها کار بازنگری آنها طی دو سال گذشته آغاز شد که در نتيجه، ۱۴۰ رشته و گرايش در مقطع کارشناسی به ۲۲ تا ۲۴ رشته کاهش يافته و کار حذف يا تجميع ۱۵۸ رشته کارشناسی ارشد و ۱۰۶ رشته دکتری رشته کشاورزی نيز تا بهمن ماه به سرانجام خواهد رسيد که تعداد رشته های مقاطع تحصيلات تکميلی اين حوزه نيز کاهش قابل توجهی خواهد يافت.

نقوی يادآورشد: براثر بازنگری های صورت گرفته، حداقل ۴۰ درصد از محتوای درس های مقطع کارشناسی کشاورزی تغيير پيدا کرده و در برخی رشته ها اين تغييرات حتی به ۹۰ درصد هم می رسد.

وی به تهيه برنامه راهبردی گروه کشاورزی و منابع طبيعی اشاره کرد و گفت: اين برنامه راهبردی براساس رصد و بررسی وضعيت موجود رشته های کشاورزی در ايران و تعدادی از دانشگاه های مطرح دنيا در آمريکا،‌ اروپا و آسيا تهيه شده و درکنار آن راهکارهايی برای کاربردی کردن رشته ها و بازنگری آنها با تاکيد بر تجميع رشته ها ارائه شده است.

عضو هيات علمی دانشگاه تهران در تشريح وضعيت موجود رشته های کشاورزی در دانشگاه های کشور افزود:بيشترين تعداد دانشجوی کشاورزی ما به ترتيب در مقطع کارشناسی،‌ کاردانی،‌ کارشناسی ارشد و دکتری تحصيل می کنند و با اينکه بيشترين دانشجويان ما پسر هستند اما در مقطع کارشناسی،‌ اکثريت با دانشجويان دختر است.

به گفته وی، بيشترين تعداد دانشجويان رشته کشاورزی در دانشگاه های استان های تهران، خراسان رضوی، خوزستان،‌ سيستان و بلوچستان، کرمان و مازندران تحصيل می کنند و اين توزيع جمعيتی با شرايط جغرافيايی و کشاورزی اين مناطق به ويژه در تهران، تناسب ندارد.

نقوی يادآورشد: بيشترين دانشجويان رشته های کشاورزی کشور در دانشگاه آزاد درس می خوانند و دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، پيام نور و جامع علمی کاربردی در رده های بعدی قرار می گيرند.

وی با بيان اينکه بيشترين تعداد دانشجويان علوم کشاورزی در رشته های زراعت و اصلاح نباتات تحصيل می کنند وضعيت يافتن شغل در اين رشته ها را مشکل خواند.

مسوول برنامه ريزی گروه کشاورزی و منابع طبيعی وزارت علوم ادامه داد: بيشترين اعضای هيات علمی با تخصص کشاورزی در دانشگاه های استان تهران، خوزستان، فارس و مازندران مشغول به خدمت هستند و بهترين شاخص تعداد استاد به دانشجو در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم و پس از آن در دانشگاه آزاد به چشم می خورد.

وی تاکيد کرد:‌ خوب بودن شاخص استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد به اين دليل است که اعضای هيات علمی دانشگاه های دولتی به صورت نيمه وقت يا پاره وقت در دانشگاه آزاد هم تدريس می کنند و همين موضوع موجب بهبود شاخص تعداد اعضای هيات علمی به دانشجويان شده است.

نقوی با بيان اينکه سه مولفه تجميع رشته های همسان، توجه به نياز بازار کار و توسعه آموزش عالی براساس آمايش سرزمينی، مهمترين محور فعاليت های دانشگاهی در دنيا را تشکيل می دهد،گفت: برهمين اساس بازنگری رشته های کشاورزی را آغاز کرديم که تا پايان امسال،‌ تمام رشته های مقطع کارشناسی که بازنگری هم شده اند مصوبه شورای عالی برنامه ريزی را دريافت خواهند کرد و بازنگری رشته های کارشناسی ارشد و دکتری نيز تا اوايل سال آينده نهايی خواهد شد.

وی يادآورشد که در آينده نزديک برای دانشجويان مقطع کشاورزی در مقطع کاردانی بين ۳ تا ۶ واحد کارورزی و برای مقطع کارشناسی نيز ۶ تا ۱۲ واحد کارورزی به صورت کار در مزرعه الزامی خواهد شد و آيين نامه آن نيز به زودی نهايی و ابلاغ خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016