شنبه 18 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جمال شورجه: ائمه جمعه از فیلم‌های خوب هم حمایت کنند

جمال شورجه از ائمه جمعه و علما خواست همان طور که برخی فیلم‌ها را نهی می‌کنند از فیلم‌های خوب سینمای ایران هم با عنوان امر به معروف نام ببرند.

این تهیه‌کننده و کارگردان سینمای ایران در گفت‌وگویی با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره وضعیت این روزهای سینمای ایران بیان کرد: متاسفانه کاهش مخاطب عوامل مختلفی دارد که قابل بررسی است اما الان هم اگر واقعا فیلم خوب با موضوع جدید و بکر و بازیگران خوب اکران شود، مردم برای دیدن آن به سینما می‌روند البته باید این را یادمان باشد که ما نتوانسته‌ایم بین سینما و عامه مردم جامعه ارتباط خوبی برقرار کنیم.

وی ادامه داد: اگر یک صدم مردمی که 22 بهمن یا 9 دی برای دفاع از انقلاب به خیابان‌ها می‌آیند به سینما بروند، وضعیت سینما زیرورو می‌شود. در حالی که مردم سالهاست که با سینما قهر هستند، فکر می‌کنم خطبای جمعه، علما و اساتید امر می‌بایست در این امر وارد شوند و فیلم‌های خوب را به مردم توصیه کنند.

شورجه خاطرنشان کرد: ما فقط از زاویه نهی‌ سینما به آن توجه می‌کنیم به خصوص امسال که حواشی برای سینما ایجاد شده است. در حالی که در سال‌های قبل اصلا به سینما بی‌توجه بودیم. ما باید به درستی امر به معروف و نهی از منکر کنیم. مقام معظم رهبری گفته‌اند «امر به ورزش، امر به معروف است». فکر می‌کنم امر به سینمای خوب هم امر به معروف باشد.

کارگردان فیلم «33 روز» با ابراز امیدواری از توجه به این بخش از سینما افزود: امامان جمعه و علما باید از فیلم خوب تعریف کرده و مردم را به دیدن آن‌ها دعوت کنند. این دعوت کردن به دیدن فیلم خوب، باعث ایجاد اشتیاق زیادی در قشر فیلمساز می‌شود و تهیه‌کننده را تشویق می‌کند که در فیلمش پیام‌های خوب را منتشر کند. اما در حال حاضر قصه کاملا برعکس شده و اگر فیلمی را نهی از منکر می‌کنیم، فروش بهتری می‌کند!

وی تصریح کرد: اگر توصیه برای دیدن فیلم‌های خوب سینمای ایران از سوی عزیزان دغدغه‌مند مانند خطیب‌های جمعه و علما انجام شود با شرایط بسیار بهتری در سینما روبرو خواهیم بود.

فیلمساز متشرع تربیت نکرده‌ایم، چگونه انتظار فیلم دینی داریم؟

جمال شورجه در ادامه گفتگویش با ایسنا با اشاره به اینکه ما در 30 سال گذشته فیلمساز متشرع و صاحب تفکر دینی تربیت نکرده‌ایم، یادآور شد: به نظرم ستاد بزرگواران ائمه جمعه باید تمهیداتی بیندیشند تا ضمن توصیه برای دیدن فیلم‌های خوب ، تربیت فیلمسازانی با دغدغه دینی را تشویق کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه آن طور که باید و شاید ما در سال‌های گذشته فیلمسازان متشرع و صاحب تفکر دینی تربیت نکرده‌ایم و به همین دلیل است که می‌گویم علما، اساتید و دغدغه‌مندان باید در جهت تربیت فیلمساز وارد شوند. آیا واقعا ظرفیت بزرگ انقلاب ما که به عنوان پرچمدار راستین حقانیت در دنیا مطرح می‌شود و سی سال است که در برابر ابرقدرت‌ها به خوبی پایمردی کرده به تصویر کشیده شده است؟ آیا سینمای ما در حوزه تصویر توانسته پاسخگوی این جهان پر از تزویر که فیلم‌های زیادی علیه اسلام، ایران، انقلاب، شیعه و ... می‌سازند، باشد؟ معتقدم خیر در حالی که ما می‌توانستیم در حوزه تصویر بسیار مجهزتر باشیم.

تهیه‌کننده «نفوذی» با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه و ... باید آستین‌هایشان را در حوزه تصویر بالا بزنند، گفت: ما نباید از ظرفیت تصویر غفلت کنیم. در حال حاضر می‌بینید که یک فیلم ضدانقلابی ساخته می‌شود و بدون انگیزه‌های مادی به رایگان روی شبکه‌های اجتماعی و سایت‌هایی مانند یوتیوب گذاشته می‌شود، در حالی که ما هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم اما تاکنون غفلت کرده‌ایم.

این عضو شورای عالی سینما افزود: کشور ما پس از انقلاب از نظر علمی، فنی و ... پیشرفت چشمگیری داشته است اما به لحاظ هنری،‌فرهنگی و سینمایی آن طور که شایسته‌مان بود رشد نکردیم، چون برنامه‌ریزی و سیاستگذاری درستی برای انقلاب فرهنگی‌مان انجام ندادیم و سرباز فرهنگی تربیت نکردیم. ما حداقل پس از سی سال الان می‌بایست صد کارگردان متشرع انقلابی روی مین‌رو داشتیم که از یکدیگر برای ساخت فیلم ضد استکباری و ضد استعماری سبقت بگیرند.

شورجه در عین حال با اشاره به شرایط فعلی سینمای ایران خاطرنشان کرد: فعلا در روی همان پاشنه قبلی می‌چرخد، ضمن آنکه مدیران هم یک شبه نمی‌توانند فیلمساز 50، 60 یا 70 ساله را متحول کنند! ما در زمینه‌ی تربیت فیلمساز، کاری نکرده‌ایم اما در مقابلش انتظار داریم که همه فیلم دینی بسازند در حالی که این انتظار خیلی عُقلایی نیست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جشنواره فجر امسال با برخی کارگردانان باتجربه‌ چشمگیرتر می‌شود

جمال شورجه در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی درباره چشم‌اندازش از جشنواره فیلم فجر که در حدود 50 روز دیگر آغاز می‌شود، گفت: جشنواره فجر یک جشنواره ملی است که فکر می‌کنم پراهمیت‌ترین جشنواره سینمایی ماست. معتقدم امسال هم جشنواره فجر با همان شدت و قوت سال‌های قبل برگزار می‌شود و ما هم از لحاظ کمی شاهد فیلم‌های خوبی هستیم و به لحاظ کیفی می‌توانیم در صورت حضور برخی کارگردانان باتجربه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم ضمن آنکه امسال از آن سال‌هایی است که فیلمسازان جوان حضور پررنگی در جشنواره خواهند داشت.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم اگر امسال فیلم‌های دوستان باتجربه به جشنواره برسد، جشنواره رنگ و بویی پرطمطراق‌تر خواهد گرفت؛ فیلم‌هایی مانند «رستاخیز» آقای درویش، شهید چمران آقای حاتمی‌کیا، فیلم آقای مهرجویی و فیلم‌های دوستان دیگر. ضمن آنکه شنیده‌ام فیلم «استرداد» آقای غفاری هم فیلم خوبی شده که به لحاظ جلوه‌های بصری و فیلمبرداری کار پرقوتی است.

عضو هیات داوران دوره گذشته جشنواره فجر همچنین به حضور فیلمسازان جوان در این دوره از جشنواره هم اشاره و عنوان کرد: امسال فیلمسازان جوان زیادی را در جشنواره داریم که نوعا جرقه‌های خوبی از آن‌ها دیده می‌شود، امیدوارم امسال هم مانند برخی از سال‌ها فیلم‌های خوبی از آن‌ها ببینیم.

شورجه در پایان این بخش از سخنانش درباره برگزاری سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تصریح کرد: در کل مشکل خاصی را در برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر نمی‌بینم.

جمال شورجه در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در پاسخ به پرسشی درباره اینکه برخی می‌گویند داوران جشنواره فیلم فجر به فیلم‌هایی با پروداکشن بزرگ و هزینه‌های زیاد بیشتر توجه می‌کنند، گفت: فیلم باید در بستر یک موضوع خوب، داستانش را به درستی و به خوبی تعریف کند. حال چه پروداکشن عظیمی داشته باشد چه نداشته باشد.

وی ادامه داد: پروداکشن براساس فیلمنامه اعمال می‌شود و طبیعتا وقتی فردی بخواهد به صورت غیرموجه هزینه‌هایش را بالا ببرد تا تصویر خوبی ارائه دهد اتفاقا نتیجه معکوسی می‌گیرد. معتقدم در یک فیلم که مورد داوری قرار می‌گیرد باید موضوع، پیام، ساختار و ... در یک چارچوب و همگون باشند.

این عضو هیات داوران جشنواره دوره قبل در پاسخ به پرسش اولیه ایسنا خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود داوران به هزینه‌های زیاد و پروداکشن قوی دقت می‌کنند درست نیست. مثلا سال قبل «روزهای زندگی» مورد توجه داوران قرار گرفت چون به لحاظ پاره‌ای از صحنه‌ها زحمت زیادی برده بود در حالی که هزینه زیادی نداشت. من به شخصه خیلی مقید نیستم که بدون دلیل صحنه را شلوغ کنیم و هزینه را بیش از آنچه باید به فیلم تحمیل کنیم تا صرفا فیلم از زاویه بصری پرطمطراق جلوه کند. من این کار را اشتباه و غلط می‌دانم.

شورجه در پایان خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم داوران مختلف هم به پروداکشن فیلمی بدون توجه به بخش‌های دیگرش توجه کنند. چون طبیعتا همه می‌دانند اگر پروداکشن یک فیلم به درستی چیده نشود و متناسب با آن جلو نیاید به ضد خودش تبدیل می‌شود و اتفاقا باعث انتقاد مخاطب و منتقد می‌شود، طبیعتا داوران هم به این نکته توجه دارند. به عنوان مثال داور جشنواره انتظار ندارد فیلمی مانند «ملک سلیمان» که داستانش پروداکشن بزرگی را می‌طلبد به گونه‌ای دیگر ارائه شود در مقابل فیلم‌هایی هم هستند که داستان آن‌ها پروداکشن سنگین و هزینه زیادی را نمی‌طلبد و اتفاقا استفاده از آن گونه پروداکشن برایشان ضعف محسوب می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016