سه شنبه 21 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"به نمایش گذاشته نشده"، نمايشگاه آثار ٤٠ نقاش زن ايرانی در بروکسل، حميدرضا برهانی

خانم فری ملک مدنی ( نصرتیان ) مبتکر و گرد آورنده این نمایشگاه آنرا چنین نام گذاری کرده است UNEXPOSED.

او خود را متعلق به نسلی از ایران میداند که با آرزوی برابری حقوق و آزادیهای سیاسی در سال ١٩٧٩ میلادی خواهان تغییرات بنیادی در ایران بوده است. نسلی که روش دمکراسی را برای سیاست مناسب میدانسته و ایران را با دروازه ای باز به سوی جهان، آزاد شده میپنداشته است. خانم فری ملک مدنی روزهای ابتدای تحول در ایران را با یاد نگارشی از آقای هوشنگ گلشیری بیاد میاورد که آینده نا مطمئن را برای هنرمندان و روشنفکران ایرانی در انتظار داشته است. در ادامه میافزاید آرزوهای جمعی و انقلابی هموطنانش بی ثمر ماند و آنها را واداشت خود گرایی را بدست آورند و از طریق هنر به شکوفایی خویش بپردازند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در این میان زنان بدلیل موقعیت نابرابر و پایینتر اجتماعی میبایست با جرات بیشتری از مردان رشته کلام را بدست گیرند و خود را مطرح سازند. اما نسل بعد از او که اغلب در شهر ها زندگی میکنند و تحصیل کرده هستند دیگر انقلاب و ایدولوژی های سیاسی، مذهبی آن زمان را نمیشناسند. غرب ستیزی و همچنین تبعیض میان زن و مرد را منتقدانه نگاه میکنند و با چنین انگیزه ای ایشان تلاش نموده کارهای تعدادی از این هنرمندان را در کنار یکدیگر به نمایش بگذارد. برای این منظور او ابتدا از طریق شبکه های اجتماعی و همچنین آکادمی های هنری ٤٠٠ زن هنرمند ایرانی را انتخاب کرده است که متولدین بین سالهای ١٩٧١ تا ١٩٩١ میلادی هستند و حداقل یک نمایشگاه هنری را شخصا تجربه کرده اند و سپس از میان کار آنها ٤٠ زن جوان را برای این نمایشگاه برگزیده است.

خانم ملک مدنی ادامه میدهد که تمامی این ٤٠ هنرمند را شخصا ملاقات کرده و آنها را درک میکند و تلاش نموده هنرمندان در پدید آوردن یا انتخاب کارهای هنریشان آزادی را حس کنند و بدون در نظر گرفتن خواسته های گالری تنها به هنر آفرینی بپردازند.

گردآوری این نمایشگاه که خود یک کار هنری بزرگ میباشد یاداوری میکند که انسانها بدون در نظر گرفتن ایدئولوژی یا باورهای آنها نقاط مشترکی دارند و درد یکی از نقاط مشترک آنها میتواند باشد. تمامی این هنرمندان در ایران زندگی میکنند و بسیاری از این اثرها در ایران بدلایل مذهبی، فرهنگی، سیاسی یا جنسیتی اجازه نمایش ندارند اما در فضای آزاد خارج از ایران گرد آمده اند تا بتوانند با نمایش درد مشترک پاسخی برای مسولیتی مشترک برای درمان آن بیابند. این نمایشگاه تا ٢٥ دسامبر در بلژیک دایر خواهد بود و سپس به آتن و ورشو منتقل خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به تارنمای www.artcantara.be مراجعه فرمایید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016