شنبه 25 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احساس ناامنی شغلی در میان هنرمندان تئاتر شدت گرفته است

ساناز بیان بازیگر نمایش"ترن" با بیان اینکه این اثر نمایشی از اندیشه ای مستقل و انسانی سرچشمه گرفته است از احساس ناامنی شغلی و عدم رضایت در میان هنرمندان تئاتر ابراز نگرانی کرد.

ساناز بیان نویسنده، کارگردان و بازیگر جوان تئاتر در ارتباط با نداشتن امنیت شغلی هنرمندان تئاتر در ایران به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه نبود امینت شغلی و تسویه نشدن قرارداد گروه های نمایش یکی از مشکلات مهم در تئاتر ایران است. در همین راستا اجرای نمایش "دو لیتر در دو لیتر صلح" به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ در شیراز به دلایل نامعلومی لغو شد و بابت اجرای عمومی همین نمایش در فروردین امسال در سالن چهارسو هم هنوز تسویه حساب کامل با گروه صورت نگرفته است.

وی درباره اجرا نشن نمایش"دو لیتر در دو لیتر صلح" در شیراز علی رغم استقبال مسئولان فرهنگی این شهر گفت: صحبت به صحنه بردن "دو لیتر در دو لیتر صلح" در شیراز بعد از اجرای عموم نمایش در تئاتر شهر و با پیشنهاد و پیگیری های جدی و مشتاقانه دوستان شیرازی اردیبهشت امسال به میان آمد. قرار بود این نمایش بعد از "ایوانف" امیررضا کوهستانی و با تهیه کننده خصوصی اجرا شود.

وی افزود: دو سه هفته مانده به اجرای نمایش در اوایل مهر و در شرایطی که بسیاری از بازیگران و عوامل کار برای این که در این سفر همراه گروه باشند از ماه ها قبل چندین پیشنهاد کار را رد کرده بودند و همه سفرهای لازم برای هماهنگی هم به شیراز صورت گرفته بود به ما گفته شد که مسئولان تئاتر شیراز صلاح نمی بینند در این مقطع "دو لیتر در دو لیتر صلح" اجرا شود؛ بنابراین اجرای این اثر در این شهر لغو شد!علت این ماجرا هنوز بر ما پوشیده است و هیچ حدس و گمانی در این مورد نمی توانیم بزنیم.

در آن زمان حمیدرضا آذرنگ نویسنده و کارگردان کارتصمیم گرفت در مورد این ماجرا سکوت کند اما من فکر می کنم امروز لازم است از مجموعه این اتفاقات حرف بزنم تا مدیران و مسئولان محترم بدانند چه می گذرد که بعد از این همه تحمل کاسه صبر هنرمندان لبریز می شود و صدای اعتراضشان بلند می شود.

وی درباره پرداخت نشدن کمک هزینه‌ها و دریافت نکردن درصد بلیت‌فروشی متعلق به گروه در نمایشی به کارگردانی خودش ادامه داد: از سویی دیگر کمک هزینه یک میلیون تومانی که بنا بود بابت اجرای نمایش "خواب‌های خاموشی" در سالن اصلی تالار مولوی به کل گروه تعلق بگیرد با گذشت نزدیک به 3 سال هنوز به ما پرداخت نشده است. سال 87 "خواب‌های خاموشی" نوشته من و امیر کیان‌پور و کارگردانی کاظم سیاحی و من را که موضوعش جنگ هشت ساله ایران و عراق بود در جشنواره تئاتر دانشگاهی اجرا کردیم.

بیان افزود: آن زمان به خوبی می‌دانستیم که این نمایش یک کار دانشجویی محسوب نمی‌شود اما به دلیل مشکلات موجود برای گرفتن نوبت اجرای عمومی و اینکه کار در جشنواره ای در اسپانیا پذیرفته شده بود و نیاز فوری به محلی برای تمرین مداوم داشتیم تصمیم گرفتیم کار را در جشنواره اجرا کنیم. بعد از جشنواره مسئولان خانه تئاتر دانشگاهی که کار ما را دیده بودند اعلام کردند از این نمایش و نه نمایش دیگر برای اجرای عمومی حمایت خواهند کرد.

وی توضیح داد: با وجودی که همان زمان مسئولان به ما می گفتند متعجبند که این نمایش فقط جایزه نمایشنامه نویسی را به دست آورده و آن طور که شایسته اش بوده در جشنواره دیده نشده است، دو سال طول کشید تا نوبت اجرا به ما رسید. حالا هم که نزدیک سه سال از اجرای موفق نمایش می گذرد، همان کمک هزینه یک میلیون تومانی که برای هزینه ساخت دکور و تهیه لباس و دستمزد گروه ده پانزده نفره ما در نظر گرفته شده بود و بیشتر به یک شوخی شبیه بود تا کمک هزینه هم به ما پرداخت نشده است.

کارگردان"سایه روشن" گفت: متاسفانه به دلیل امتناع مدیر وقت تالار مولوی از بستن قراداد کتبی با ما، هیچ سهمی از درصد بلیت‌فروشی که حق گروه بود و به طور شفاهی بر سر آن توفق کرده بودیم هم به ما تعلق نگرفت. این در حالی است که همین نمایش در اسپانیا، هلند و بوسنی و هرزگوین اجرا شده، در "خانه نویسندگان" اُسلو هم به کارگردانی خانم لینه تیگن توسط بازیگران شناخته شده نروژی به زبان انگلیسی نمایشنامه خوانی شده و نقدهای مثبت و بازخوردهای قابل توجهی در پی داشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با گلایه ازتسویه نشدن حساب نمایشهایی که مدتهاست از اجرای آنها گذشته عنوان کرد: تسویه حساب نمایش"خواب های خاموشی" با گذشت زمان طولانی و با توجه به مبلغ ناچیزش فقط به لحاظ احترامی که از من وبقیه همکاران گروه اجرایی دریغ شده برایم مهم است، اما امیدوارم این اتفاق در مورد نمایشهای "دو لیتر در دو لیتر صلح" و همه کارهای دیگری که هنوز از نیمه اول سال با آن ها تسویه حساب نشده حل شود. چون این احساس ناامنی و نگرانی در میان همه هنرمندان تئاتر در حال شدت گرفتن است.

بیان که بازیگر نمایش"ترن" به کارگردانی نیما دهقان است و به تازگی مشکل اپیزودی که وی و شهرام حقیقت دوست در این اثر بر عهده داشته اند حل شده است در پایان صحبتهایش درباره این نمایش عنوان کرد: "ترن" مثل همه کارهای دیگر نویسنده اش از جمله "خنکای ختم خاطره" اثری است که از یک نگاه و اندیشه مستقل، عمیق و انسانی سرچشمه گرفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016