شنبه 2 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۲ و نيم ميليون کودک به جای تحصيل، کار می‌کنند

• برگزاری جشنواره دانش آموزان نان آور در راستای نگاههای غلطی است که در آموزش و پرورش وجود دارد همانند موضع گيری وزير آموزش و پرورش نسبت به ازدواج دانش آموزان، جمع آوری بخاری‌های نفتی در مدارس، که همه اين‌ها در راستای آسيب به کودکان و نه حمايت از آن‌ها صورت می‌گيرد.


ايلنا: يک فعال حقوق کودک گفت: نزديک به ۵ / ۲ ميليون کودک درکشور خارج از چرخه تحصيل وجود دارد و به جای اينکه به مدرسه بروند مشغول به کارهستند.

فرشيديزدانی در گفت گو با خبرنگار ايلنا، در مورد برگزاری جشنواره نان آوران از سوی سازمان دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش گفت: درحالی که کار کردن کودک در همه جای دنيا تقبيح شده است برگزاری اين جشنواره به نوعی تشويق کار کودک است و آموزش وپرورش بايد از اينکه کودکانی که درسن تحصيل هستند کار می‌کند شرمنده باشد نه اينکه به تشويق کار کودکان بپردازد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برگزاری جشنواره دانش آموزان نان آورخانواده، تشويق کار کودک است

وی با اشاره به برگزاری جشنواره نان آوران در سال حمايت از کار، توليد و سرمايه ملی گفت: برگزاری چنين جشنواره‌ای ضد توليد ملی است زيرا کار کردن کودک باعث می‌شود آن‌ها توانمند نشوند و از حضور در عرصه اجتماعی و اقتصادی باز بمانند و نتوانند نقش مفيدی ايفا کنند و در نتيجه اين امر به زيان توليد ملی می باشد.

يزدانی تصريح کرد: علاوه بر آن کارکردن کودکانی که در سن تحصيل هستند مغاير با اهداف وزارت آموزش وپرورش در راستای تعليم و تربيت کودکان و توانمند سازی آن‌ها نيز هست.

يزدانی بخش زيادی از کار کودک را ناشی از ناکارآمدی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: نزديک به ۵ / ۲ ميليون کودک خارج از چرخه تحصيل وجود دارد و به جای اينکه به مدرسه بروند مشغول به کارهستند.

اين فعال حقوق کودک افزود: بخشی ازاين آمار به طور رسمی درآمار نيروی کار وجوددارد ودر بخش ديگر آماری موجود نيست.

نقش آموزش و پرورش در حل کارکودک منفی است

يزدانی با تاکيد بر اينکه کودکان به غير از تحصيل نبايد کار ديگری داشته باشند، افزود: اين درحالی است که آموزش و پرورش به جای حل کارکودک، جشنواره نان آوران دانش آموزی را برگزار می‌کند که اين به معنای ايفای نقش منفی آموزش وپرورش در اين حوزه است.

اين فعال حقوق کودک خاطرنشان کرد: به سازمان دانش آموزی پيشنهاد می‌کنم به جای برگزاری جشنواره نان آوران سميناری را به عنوان چگونگی شناسايی کودکان خارج ازچرخه تحصيل برگزار کنند و در اين سمنيار به بررسی مکانيسم شناسايی اين کودکان و چگونگی ورود آن‌ها به چرخه تحصيل بپردازد.

جشنواره نان آوران از سوی آموزش و پرورش مغاير با اصول انسانی است

وی برگزاری جشنواره‌ای با عنوان جشنواره نان آوران از سوی آموزش و پرورش را مغاير با اصول انسانی و بحث‌های کلان ملی ذکر کرد وافزود: آموزش و پرورش به جای اينکه کار کودک را تشويق و به نوعی ترويج کند بايد مجموعه کودکان خارج از چرخه تحصيل را تحت پوشش قراردهد.

اين فعال حقوق کودک ادامه داد: البته اين کار تنها به عهده آموزش و پرورش نيست بلکه نهادهای ديگر در حوزه خدمات اجتماعی ورفاهی نيز بايد به اين موضوع ورود پيدا کنند.

آموزش و پرورش بايد موانع عدم ورود دانش آموزان به چرخه تحصيل را بردارد

يزدانی در مورد اقداماتی که آموزش و پرورش در ارتباط با کودکان کار بايد انجام دهد، گفت: آموزش و پرورش ابتدا بايد اين کودکان را شناسايی و موانع عدم ورود آن‌ها به تحصيل را بردارد زيرا بخشی از کودکان به دليل افت تحصيلی ازچرخه تحصيل باز می‌مانند و بخشی ديگر به علت فقر و برخی نيزنداشتن شناسنامه وعوامل ديگر اقتصادی و اجتماعی امکان ادامه تحصيل را از دست می‌دهند.

وی افزود: آموزش و پرورش بايد اين موانع را شناسايی و دراختيار دو لت و افکار عمومی قرار دهد تا به برداشت اين موانع کمک شود.

کارکردن کودکان نبايد بابرگزاری اين جشنواره‌ها نهادينه شود

يزدانی با تاکيد بر اينکه تاکنون آموزش و پرورش اين اقدامات را انجام نداده است، افزود: اگرچه کارکردن کودکان يک واقعيت است اما با برگزاری چنين جشنواره‌هايی نبايد نهادينه شود.

وی برگزاری جشنواره نان آوران را يک سياست گذاری غلط از سوی آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: اين تصميم نيز در راستای نگاههای غلطی است که در آموزش و پرورش وجود دارد همانند موضع گيری وزير آموزش و پرورش نسبت به ازدواج دانش آموزان که گفت: «خوشحال می‌شوم دانش آموزان ازدواج کنند» و يا عدم اقدامات جدی در آموزش و پرورش در جمع آوری بخاری‌های نفتی در مدارس، که همه اين‌ها در راستای آسيب به کودکان و نه حمايت از آن‌ها صورت می‌گيرد.

اين سياست گذاری غلط ناشی از نگاه تحقير آميز به انسان است

اين فعال حقوق کودک اين سياست گذاری غلط را ناشی از نگاه تحقير آميز و از بالا به پايين به انسان دانست و افزود: وقتی برای انسان جايگاه و احترام قائل باشيم خود به خود مسئوليت پذير و پاسخگو می‌شويم اما زمانی که به انسان‌ها احترام نگذاريم، وقتی که دانش آموزان می‌ميرند آقای وزير می‌گويد برويد و از مسوولانش بپرسيد و وقتی که همين کودکان در آتش می‌سوزند پوزخند می‌زند و می‌گويد از اين به بعد برای هر اتفاقی که در آموزش و پرورش می‌افتد عذرخواهی می‌کنم و يا اينکه به روزنامه نگاران می‌گويد که شما نسبت به وقوع اين حادثه مسووليد که به ما خبرنداده‌ايد ممکن است اينجا آتش بگيرند که اين برخورد‌ها چيزی جز مسخره کردن يک واقعه تلخ انسانی نيست.

با توجه به نامگذاری امسال به سال «توليد ملی، حمايت از کار و سرمايه ملی» جشنواره همياران توليد با تغيير نام به جشنواره نان آوران قراراست اسفند ماه به منظور تقدير از دانش آموزان نان آورخانواده، برگزاری مسابقات بين آن‌ها و همچنين بررسی مشکلات و ثبت خاطرات آن‌ها در مسير درس خواندن و کارکردن ازسوی سازمان دانش آموزی برگزارشود، که شناسايی اين دانش آموزان در مرحله مقدماتی و درسطح شهرستان‌ها درحال انجام است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016