چهارشنبه 6 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ریشه‌کنی بیسوادی نیازمند ۱۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اعلام اینکه در طول 33سال گذشته بیش از 35 میلیون نفر از بیسوادان کشور تحت پوشش این سازمان قرار گرفته اند، گفت: برای ریشه کنی بیسوادی تا پایان برنامه پنجم نیازمند 1750 میلیارد تومان اعتبار هستیم.
به گزارش خبرنگار مهر، علی باقرزاده صبح چهارشنبه در نشستی خبری که به مناسبت سالگرد تاسیس سازمان نهضت سواد آموزی برگزار شد با بیان این مطلب گفت: بر اساس سرشماری سال 90 ،9 میلیون و 719 هزار نفر بیسواد در کشور است که از این آمار 3 میلیون و 456 هزار نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال قرار دارند. همچنین 3 میلیون و 692 هزار نفر در گروه سنی 6 تا 49 سال و 3 میلیون و 456 هزار نفر در گروه سنی 30 تا 49 سال هستند.

به گفته وی، از این میزان جمعیت بیسوادی 12 درصد در گروه سنی 6 تا 29 سال ، 5 درصد 6 تا 19 سال و 2 درصد در گروه سنی 6 تا 9 سال قرار دارند.

باقرزاده با اشاره به صحبت های امام خمینی (ره) درباره تاسیس سازمان نهضت سوادآمزی گفت: ایشان فرمودند ایران را باید به صورت مدرسه ای دربیاوریم که استنباط از این جمله آن است که جامعه به سمت آموزش و یادگیری برود. اگر این ظرفیت به درستی شناخته می شد و از آن غفلت نمی شد شاید امروز همین تعداد اندک بیسوادی نیز در کشور وجود نداشت.

وی با بیان اینکه در طول سی و سه سال گذشته بیش از 35 میلیون نفر تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفته اند تصریح کرد: از این میزان جمعیت 11 میلیون نفر مدرک مقدماتی که معادل اول ابتدایی است، 7 میلیون نفر مدرک تکمیلی معادل سوم ابتدایی ، 3 میلیون نفر مدرک پایانی که معادل چهارم ابتدایی است دریافت کرده اند.

باقرزاده ادامه داد: بیش از دو میلیون نفر نیز مدرک پنجم ابتدایی را دریافت کردند .

وی با اشاره به به پوشش دادن 5 میلیون لازم التعلیم با هدف انسداد بیسوادی در کشور تصریح کرد: در سال 90 ، 650 هزار نفر و سال 91 ، 470 هزار نفر را تحت پوشش سوادآموزی قرار داده ایم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه جامعه هدف ما برای ریشه کنی بیسوادی همان 3 میلیون و 456 هزار نفری که در گروه سنی 10 تا 49 سال قرار دارند، است، افزود: مبنای ما از سوادآموزی 4 مهارت خواندن، نوشتن، حساب کردن و روخوانی است که باید این مهارت ها به جمعیت 3 میلیون بیسواد 10 تا 49 سال تا پایان برنامه پنجم بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش داده شود.

باقرزاده با انتقاد از عدم مشارکت سایر سازمان ها و ارگان ها برای بحث سوادآموزی تصریح کرد: سازمان نهضت سوادآموزی تنها وظیفه اش مباحث آموزشی است اما امروز این سازمان فعالیت هایی همچون فرهنگسازی و شناسایی بیسوادان را برعهده دارد . از همان ابتدای سازمان به فکر جذب افراد متخصص در سوادآموزی نبوده واز سوی دیگر نیز دستگاههای علمی و آموزشی هیچ گاه در بحث نیازسنجی و جذب بیسوادان مشارکت کافی و لازم را نکرده اند.

وی با بیان اینکه کشورهای موفق در سوادآموزی همواره یک ارتباطی با دانشگاههایشان داشته اند اظهار داشت: متاسفانه این روزها شاهد هستیم که ریشه کنی بیسوادی تنها منحصر به سازمان نهضت شده است و مابقی ارگانها و دستگاهها از همکاری و عزم ملی که مورد نظر امام خمینی (ره) بود، دست کشیدند.

دستور رئیس جمهور برای ارائه اسامی افرد بیسواد به سازمان نهضت

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش در طول سی و سه سال گذشته هیچ کس اسامی و آدرس افراد بیسواد را در اختیار ما قرار نمی گذاشت .

باقرزاده در پاسخ به خبرنگار مهر درباره اینکه آیا رایزنی های لازم با مرکز آمار برای ارائه اسامی این افراد انجام شده است، گفت: مرکز آمار در طول این سی و سه سال به دلیل محدودیت های قانونی و محفوظ بودن اطلاعات شخصی افراد از ارائه این اطلاعات به ما خودداری می کرد اما اخیرا وزیر آموزش و پرورش طی نامه ای به رئیس جمهور خواستار اسامی و آدرس این افراد شده اند و رئیس جمهور نیز دستورات لازم را به عادل آذر رئیس مرکز آمار داده اند.

وی با اشاره به ضرورت در اختیار داشتن اسامی افراد ادامه داد: در ابتدای انقلاب 50 درصد افراد بیسواد بوده اند که در آن زمان با توجه به جمعیت کم شناسایی آنها بسیار راحت تر از جمعیت میلیونی فعلی است.

باقرزاده تصریح کرد: هم اکنون بیش از 100 هزار نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال در تهران بیسواد هستند و چنانچه اسامی و آدرس آنها در اختیار ما نباشد قطعا شناسایی شان برای ما بسیار پرهزینه تر خواهد بود.

باسوادی افراد نیازمند بودجه 1750 میلیارد تومانی است
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره اینکه برای باسواد کردن گروه هدف تا پایان برنامه پنجم چه میزان اعتبار نیاز است، توضیح داد: از ابتدای تاسیس سازمان همواره برنامه های نهضت سواد آموزی بوده که از بودجه تبعیت کرده اما امروز اعلام می کنیم اگر قرار باشد جمعیت 3 میلیون و 456 هزار نفر 10 تا 49 سال تا پایان برنامه پنجم باسواد شوند نیازمند 1750 میلیارد تومان اعتبار هستیم چرا که ما همواره تلاش کرده ایم با برون سپاری و پرداخت دستمزد افراد بیسوادی را ریشه کن کنیم .

وی ادامه داد: با این حساب به ازای هر نفر از این سه میلیون اگر 500 هزار تومان دستمزد تعلق بگیرد جمع آن هزینه 1750 میلیارد تومانی است.

باقرزاده با بیان اینکه تبلیغ و ترویج برای سوادآموزی نیز نه کافی بوده و نه علمی، تصریح کرد: اگر قرار باشد بیسوادی ما به صفر برسد باید زشتی آن به جامعه هدف نشان داده شود اما متاسفانه رسانه ها به ویژه صدا و سیما در این امر به شکل گسترده عمل نکرده است و این خود می تواند دلیلی باشد بر وجود این آمار بیسوادی

وی گفت: این در حالی است که مقام معظم رهبری در دیدارشان با اعضای نهضت سوادآموزی اعلام کردند که سازمان صدا و سیما از همه توان و فرصت خود برای تبلیغ ریشه کنی بیسوادی استفاده کند.

به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی همچنین دستگاههای نظارتی در طول سی و سه سال گذشته نظارت های کافی و لازم را بر عملکرد این سازمان نداشته و قطعا گزارشات آنها می توانست در پیشرفت و موفقیت ما نقش بسزایی داشته باشد.از سوی دیگر فعالیت ها در این سازمان همواره به شکل موقت پیگیری می شده است چرا که در سالهای اخیر بسیاری گفته اند که این سازمان باید منحل شود که مقام معظم رهبری اعلام کردند تصمیم گیری برای منحل شدن یا منحل نشدن سازمان نهضت سواد آموزی موکول به پایان برنامه پنجم شود.2 درصد از آمار بیسوادی در گروه سنی 6 تا 9 سال هستند.

باقرزاده در پاسخ به خبرنگاری درباره آمار بیسوادان گروه سنی زیر 10 سال توضیح داد: تنها 2 درصد از بیسوادان کشور در گروه سنی 6 تا 9 سال قرار دارند و وقتی گفته می شود بیش از 99 درصد دانش آموزان در این گروه سنی وارد مدرسه شده اند آمار درستی است و این دو درصد نیز ممکن است یا با تاخیر وارد مدرسه شده و یا شامل دانش آموزان معلول جسمی و ذهنی باشند.

وی درباره اینکه چرا آمار نهضت سوادآموزی در این گروه سنی با آمار ثبت احوال و آموزش و پرورش متفاوت است، گفت: آمار دانش آموزان بر اساس کد ملی گرفته می شود از سوی دیگر از نظر ما آمار مستندتر آمار ثبت نام افراد در هدفمندی یارانه هاست که بر اساس این بانک 97 درصد افراد جامعه تحت پوشش هدفمندی یارانه ها قرار گرفته و میزان سواد و یا بیسوادی شان نیز در این بانک ثبت شده است.

باقرزاده در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره اینکه چرا در فاصله بین دو سرشماری 85 و 90 تعداد سوادآموزان اندک است، گفت: این موضوع را قبول ندارم چرا که در سرشماری 85 جمعیت بیسواد کشور در گروه سنی 10 تا 49 سال 4 میلیون و 150 هزار نفر بود و هم اکنون این جمعیت به 3 میلیون و 456 هزار نفر رسیده است همچنین اگر اسامی افراد در اختیار ما قرار می گرفت قطعا تعداد سوادآموزان در این فاصله بیشتر می شد. از سوی دیگر ما نمی دانیم تعداد جمعیتی که امروز به ما آمارشان را دادند همان جمعیتی است که در سرشماری سال 85 آمارشان به ثبت رسیده است. برای همپوشانی لازم باید قطع به یقین اسامی افراد باید در اختیار ما قرار گیرد.

باقرزاده درباره تفکیک جنسیتی در آمار بیسوادی گفت: در گروه سنی 10 سال به بالاتر 11 درصد مردان و 19 درصد زنان بیسواد بوده ضمن آنکه این روزها تشویق و باسواد کردن مردان با توجه به مشغله های کاری و مالی بسیار سخت تر از زنان است.

وی ادامه داد: استانهای مازندران ، سمنان ، اصفهان ، البرز، تهران، بوشهر، گیلان و خراسان رضوی از نظر آمار باسوادی در زمره استان های قابل قبول هستند.

باقرزاده در پاسخ به خبرنگار مهر درباره اینکه در صورت اختصاص یافتن 1650 میلیارد تومان اعتبار آیا آمار بیسوادی تا پایان برنامه پنجم به صفر می رسد ، تصریح کرد: برای ریشه کنی بیسواد سه عنصر اسامی افراد، منابع مالی ، نیروی انسانی و مشارکت دستگاهها لازم است و اگر همه این بخش ها به درستی عمل کنند و بودجه لازم نیز اختصاص داده شود می توان تا پایان برنامه پنجم بیسوادی را در گروه سنی 10 تا 49 سال ریشه کن کنیم .

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر درباره جایگاه ایران در مجامع بین المللی گفت: بر اساس آخرین گزارش های سال 2010 ایران در بین 24 کشور منطقه رتبه پانزدهم و در بین 130 کشور رتبه 86 را در بحث سوادآموزی دارد.

تلاش برای استخدام 15 هزار آموزشیار باقیمانده

باقرزاده درباره استخدام 15 هزار آموزشیار نهضت سوادآموزی گفت: این سازمان سال گذشته 40 هزار آموزشیار داشت که بر اساس مصوبه مجلس تعدادی از آنها به استخدام وزارتخانه آموزش و پرورش درآمدند و تنها 15 هزار از این آموزشیاران هنوز تعیین تکلیف نشده اند و در تلاش هستیم تا این افراد نیز تعیین تکلیف شوند.

وی ادامه داد: سازمان نهضت سوادآموزی دیگر قصد به کارگیری هیچ آموزشیاری را در کشور برای بحث سوادآموزی ندارد و می خواهیم از افراد تحصیلکرده داوطلب با پرداخت هزینه های دستمزد در سوادآموزی استفاده کنیم البته داوطلبان سوادآموزی باید 6 ساعت نحوه آموزش بزرگسالان را ببینند همچنین کتاب و لوازم تحریر سواد آموزان نیز رایگان است .

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره میزان موفقیت آمیز بودن طرح برون سپاری سوادآموزی گفت: آمارها نشان از موفقیت می دهد چنانکه در سال 89 برون سپاری ما 8 درصد، در سال 90 ، 39 درصد و در سال 91 نیز 60 درصد افراد از طریق مشارکت های مردمی باسواد شده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سوادآموزان بعد از 3 سال 70 درصد آموزه های خود را فراموش می کنند

باقرزاده درباره چاره اندیشی برای جلوگیری از بازگشت بیسوادی گفت: هم اکنون آمار دقیقی از اینکه بگوییم چه تعداد افراد به مرز بیسوادی رسیده اند نداریم اما پژوهش های ما نشان داده است که سوادآموزان بعد از 3 سال 60 تا 70 درصد آموزه های خود را از دست می دهند به همین منظور باید یک دوره تحکیم سواد که 200 ساعت آموزش به افراد است برای آنها ایجاد شود.

وی از ارائه طرحی برای آموزش های مادام العمر به سواد آموزان به شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در افق سوادآموزی طرح نظام آموزش بزرگسالان به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شده است تا بتوانیم یک بسته آموزشی را که معادل سواد دیپلم است در قالب کتاب ، روش تدریس و ... ارائه کنیم . همچنین در صدد هستیم کتاب هایی را تولید کنیم که از نظر ساختار و محتوا متفاوت از کتاب های دانش آموزان باشد از سوی دیگر تفاهم نامه هایی را با نهاد کتابخانه های عمومی بسته ایم تا در کتابخانه ها قفسه ای به کتاب های ساده تر برای سوادآموزان اختصاص داده شود.

13 درصد مجرمین بیسواد مطلق هستند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره آمار بیسوادی در زندانها گفت: سازمان نهضت سواد آموزی همکاری های گسترده ای را با سازمان زندانها و نیروهای مسلح برای آموزش سربازان و مجرمان بیسواد منعقد کرده است.

باقرزاده با بیان اینکه آمار دقیقی از بیسوادان زندانی نداریم، تصریح کرد: در گزارش هایی که به ما ارائه شده است 10 درصد مجرمین بیسواد مطلق و 80 درصد آنها مدرکی کمتر از دیپلم دارند. همچنین 75 درصد افرادی که اعدام و یا قصاص می شوند نیز مدرک هایی کمتر از پنجم ابتدایی داشته که اینها همه حاکی از نقش آموزش در کاهش جرم و جنایت است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016