سه شنبه 19 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
1 خرداد» حمله به چيستا يثربی نمايشنامه‌نويس و کارگردان تئاتر در خانه خودش
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حذف نمايش چيستا يثربی از جشنواره تئاتر فجر

يثربی: انصاف در اين دوره نابود شده است

• من فقط به جمله آن دوست محترم در دفتر جشنواره فکر می‌کنم که گفت حق اعتراض وجود ندارد و امروز می‌بينم دوستان من با اعتراض موفق شدند به جشنواره راه پيدا کنند.


ايلنا: چيستا يثربی نويسنده و کارگردان نمايش «پشت سايه‌های کاج» رفتار مسئولان سی و يکمين جشنواره تئاتر فجر نسبت به هنرمندانی که آثار آن‌ها رد شده را دوگانه و تبعيض آميز دانست.

به گزارش خبرنگار ايلنا، اين کارگردان در پاسخ به اين سوال که آيا مانند ديگر هنرمندان که پس از اعتراض و درخواست بازبينی مجدد آثارشان امکان حضور در جشنواره را پيدا کرده است، چنين درخواستی را با مسئولان مطرح خواهد کرد يا خير، گفت: من همان روز اول که متوجه شدم نام اثر در ليست قبولی‌ها قرار ندارد با آقای رمضانيان تماس گرفتم و تقاضای ديده شدن فيلم کار توسط شخص آقای کشن‌فلاح دبير جشنواره يا هر داوری که آن‌ها تعيين کنند را مطرح کردم اما متاسفانه با پاسخ عتاب‌آميز روبه‌رو شدم و به من گفتند گروه‌ها و افراد زيادی مثل خانم بروجردی رد شدند اما اعتراضی نکردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين هنرمند ضمن اشاره به اينکه وقتی اعلام مردودی را متوجه شدم از خواستار مشخص شدن دلايل آن شدم اما دليلی هم به من ارائه نشد، بيان کرد: همان روز به من گفته شد دلايل تا شب به من اعلام می‌شود اما نه تنها تماسی گرفته نشد، بلکه تماس‌های مکرر من نيز بی‌پاسخ ماند.

او ادامه داد: در مصاحبه قبلی به شما اعلام کردم اصلا من اين جشنواره را کنار می‌گذارم، درحالی که همه متوجه بوديم نمايش رد شده است. اما من اين را قبول ندارم چون هيچگاه دليل قانع کننده‌ای برای رد متن نمايشنامه‌ای که قبلا توسط انتشارات سوره مهر چاپ شده و جايزه نيز دريافت کرده است به من ارائه نشد.

يثربی با بيان اينکه به دليل سفر کاری يکی از بازيگران نمايش ۴۵دقيقه از يک‌ساعت و نيم اثر را برای داوران اجرا کرده است، تصريح کرد: اين قضيه را نيز قبلا با آن‌ها درميان گذاشته بودم که چاره‌ای جز ۴۵دقيقه اجرا ندارم و به عنوان يک استاد دانشگاه که سال‌ها زيادی را صرف تدريس تئاتر و بازيگر و شخصيت‌ شناسی در دانشگاه کرده است؛ به شما می‌گويم همان ۴۵دقيقه اثر بسيار موفق اجرا شد که فيلم آن موجود است.

وی افزود: اطمينان دارم داوران نيز به قدری فهيم بودند که متوجه شدند نمايش خوب اجرا شد، اما اينکه رد شدن اثر از کجا آب خورد، سوالی است که قرار بود دبيرخانه به آن پاسخ دهد که نداد، تا وقتی در کمال تعجب شنيدم نمايش خانم بروجردی و آقای حسن باستانی به جشنواره بازگردانده شدند.

اين نويسنده با بيان اينکه شنيدن اين خبر هم موجب خوشحالی و از طرفی باعث ناراحتی من شد، گفت: برای اين خوشحال شدم که همکاران من امکان اجرا در جشنواره را پيدا کردند. اما از اين بابت ناراحت شدم که گويا امکان اعتراض برای عده‌ای وجود داشت اما برای من نه، که به نظرم رفتار درستی نبود.

کارگردان نمايش «پشت سايه‌های کاج» همچنين بر اين نکته تاکيد کرد که ناراحت خود نيست و بيشتر به عوامل توليد و بازيگران نمايش فکر می‌کند و اضافه کرد: بيشتر ناراحت هنرمندان نسل سوم و چهارمی هستم که روزی ۷ ساعت تلاش کردند تا اثر به سرانجام برسد. الان بازيگران من ناراحت هستند و به من می‌گويند وقتی حسن باستانی اعتراض و درخواست بازبينی داد و آقای کشن‌فلاح دوباره فيلم را بررسی کرد و اجازه اجرا داد، چرا تو درخواست بازبينی نکردی؟ اين درحالی که مسئولان جشنواره به من گفتند امکان ديده شدن فيلم به هيچ وجه وجود ندارد.

يثربی با بيان اينکه نگران تبعيض است، گفت: به قول حضرت علی(ع) از يک چيز نبايد شرم داشت «حق‌خواهی، اگرچه اندک باشد»، من باز هم به حضرت علی(ع) تکيه می‌کنم که می‌گفت: «انصاف، اختلاف را از ميان می‌برد و الفت می‌آورد»، اين اولين جشنواره‌ای است که انصاف در آن نابود شده است.

او ادامه داد: چنين اتفاقی برای گروه من بسيار اهميت دارد چون در ابتدای جوانی و در ابتدای ورود به اين حرفه، تبعيض را به چشم خود می‌بينند. دختر پانزده ساله‌ام به من می‌گويد، وقتی با يک حرفه‌ای چنين رفتاری می‌کنند وای به حال دانشجويان که تازه قرار است وارد اين حرفه شوند. آيا به نظر شما امروز با اين برخوردی که در جشنواره اتفاق افتاد من حق يک گروه ۱۵نفره را پايمال نکردم؟ مقصر کيست؟ من که پاسخ سربالا می‌شنوم يا فردی که پاسخگو نيست؟ به هرحال من برای دو همکار گرامی، خانم بروجردی و آقای باستانی آرزوی موفقيت می‌کنم.

اين هنرمند در پايان با طرح اين سوال که نمی‌دانم چرا دبير محترم جشنواره و معاونانش حتی پاسخ تلفن من را نمی‌دهند، اظهار کرد: ديگر دنبال اين ماجرا را نمی‌گيرم و فکر می‌کنم به قول حضرت زهرا(ع)، «فاش کننده حقيقت بخشی از حقيقت است و هميشه اجر خود را خواهد گرفت». من فقط به جمله آن دوست محترم در دفتر جشنواره فکر می‌کنم که گفت حق اعتراض وجود ندارد و امروز می‌بينم دوستان من با اعتراض موفق شدند به جشنواره راه پيدا کنند. پس همکار گرامی باز هم به قول حضرت علی(ع)، «سخنی که از تکذيب آن می‌ترسی را بر زبان مران»؛ خداوند همه ما را عاقبت به خير کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016