پنجشنبه 19 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

كاهش اشتغال عامل بحران در تامین اجتماعی

یک فعال کارگری با اشاره به بالا رفتن تعداد خانوارهای مستمری بگیر در کشور و عدم ایجاد اشتغال کافی در یک دههٔ اخیر که منجر به کاهش درآمد سازمان تامین اجتماعی شده است، سازمان تامین اجتماعی را در آستانه بحران اقتصادی خواند.

یک كارشناس تامین اجتماعی و فعال کارگری با اشاره به بالا رفتن تعداد خانوارهای مستمری بگیر در کشور و عدم ایجاد اشتغال کافی در یک دههٔ اخیر که منجر به کاهش درآمد سازمان تامین اجتماعی شده است، سازمان تامین اجتماعی را در آستانه بحران اقتصادی توصیف كرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا حیدری با اشاره به این موضوع که «بیش از ۹۰ درصد درآمد سازمان تامین اجتماعی از محل پرداخت حق بیمهٔ کارگران تامین می‌شود» گفت: تعداد خانوارهای مستمری بگیر این سازمان به بیش از ۱ میلیون ۷۰۰ هزار نفر می‌رسد و در صورتی که ورودی‌های جدید این سازمان برای پرداخت حق بیمه به همین نسبت نبوده که به دلیل عدم ایجاد اشتغال کافی در کشور است و در چند سال اخیر این روند تشدید شده است.

وی تصریح کرد: زمانی سازمان تامین اجتماعی ساختار جوانی داشت و به ازای هر ۱۴ نفر که حق بیمه پرداخت می‌کردند ۱ نفر مستمری می‌گرفت. اما این نسبت در حال حاضر تغییر کرده و به سمت مسن شدن پیش می‌رود. از عمر این سازمان ۳۰، ۴۰ سال می‌گذرد و به طور متوسط ۲ نسل از این سازمان مستمری می‌گیرند.

«به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت بد اقتصادی کشور، سازمان تامین اجتماعی در ایجاد تعادل میان منابع و مصارف خود به مشکل برخورده است و مصارف این سازمان در حال پیش افتادن از منابع آن است.

این شرایط سازمان تامین اجتماعی را وادار کرده است تا با تعویق انداختن تعهدات خود به بازنشستگان و مستمری بگیران و اجرای طرح هایی همچون تهیهٔ پیش نویس جدید برای قانون تامین اجتماعی از مصارف خود کم کند.»

این فعال کارگری معتقد است: سازمان تامین اجتماعی در آستانهٔ بحران اقتصادی قرار دارد و می‌خواهد بار این بحران را بر روی دوش کارگران بیندازد.

«همچنین ورود نگاه سیاسی به سازمان تامین اجتماعی برای کارگران و بازنشستگان که صاحبان اصلی این سازمان هستند زیان بار است.»

علیرضا حیدری انگیزه ورود سیاسی برای تاثیر گزاری بر مدیریت سازمان تامین اجتماعی را نشات گرفته از آن دانست که این سازمان از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گفتنی است، روز گذشته نیز مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس اظهار کرده بود: با ادامه شیوه مدیریتی فعلی ظرف چند سال بعد ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی حتمی بوده و این سازمان حتی نخواهد توانست حقوق هم بپردازد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه مدعی شده بود: نسبت میان ورودی و خروجی سازمان تامین اجتماعی یعنی تناسب تعداد کارگران به بازنشستگان طی سه دهه گذشته با روند کاهشی روبرو بوده و این به آن معناست که درآمدهای این سازمان به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است و دلیل آن هم مشخص است چرا که کار به دست افراد کاردان نیست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016