دوشنبه 23 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سيمرغ بلورين جشنواره سی ويکم فيلم فجر بر دوش حميد فرخ نژاد و "استرداد" نشست

تهران - سيمرغ بلورين بهترين فيلم و بهترين بازيگر مرد سی ويکمين جشنواره بين المللی فيلم فجر به فيلم ˈاستردادˈ و ˈحميد فرخ نژادˈ برای بازی در اين اثر سينمايی رسيد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ايرنا، برگزيدگان بخش سودای سيمرغ (سينمای ايران) سی ويکمين جشنواره بين المللی فيلم فجر يکشنبه شب در مراسم اختتاميه اين رويداد سينمايی در سالن همايش های برج ميلاد، در بخش های مختلف بدين شرح معرفی شدند:

** جلوه‌های ويژه ميدانی
- محسن روزبهانی برای فيلم سينمايی ˈاستردادˈ

** جلوه‌های ويژه بصری
- بهنام خاکسار برای فيلم سينمايی ˈعقاب صحراˈ

** صداگذاری
- محمدرضا دلپاک برای فيلم سينمايی ˈبرلين ۷-ˈ

** صدابرداری
يدالله نجفی و رشيد دانشمند برای فيلم سينمايی ˈقاعده تصادفˈ

** طراحی صحنه و لباس
- آتوسا قلمفرسايی برای فيلم سينمايی ˈحوض نقاشیˈ

** چهره پردازی
- امير اسکندری برای فيلم سينمايی ˈرسوايیˈ

** تدوين
- بهرام دهقان برای فيلم های سينمايی ˈآسمان زرد کم‌ عمقˈ و ˈاستردادˈ

** موسيقی
- حامد ثابت برای فيلم سينمايی ˈبرلين ۷ -ˈ

** فيلمبرداری
- هومن بهمنش برای فيلم سينمايی ˈدربندˈ

** بهترين بازيگر نقش مکمل زن
- پگاه آهنگرانی برای فيلم سينمايی ˈدربندˈ

** بهترين بازيگر نقش مکمل مرد
- رامبد جوان برای فيلم سينمايی ˈگناهکارانˈ

** بهترين بازيگر نقش اول زن
- هانيه توسلی برای فيلم سينمايی ˈدهليزˈ

** بهترين بازيگر نقش اول مرد
- حميد فرخ نژاد برای فيلم ˈاستردادˈ

** فيلمنامه
- بهنام بهزادی برای فيلم سينمايی ˈقاعده تصادفˈ

** کارگردانی
- پرويز شهبازی برای فيلم سينمايی ˈدربندˈ

** بهترين فيلم
- ˈاستردادˈ توليد مشترک محسن آقا علی اکبری و بنياد سينمايی فارابی

جايزه ويژه هيات داوران نيز به عليرضا داوودنژاد کارگردان فيلم سينمايی ˈکلاس هنرپيشگیˈ به خاطر حضور نجيبانه، مستمر و پرتلاش در راستای اعتلا و تکريم محيط خانواده ايرانی رسيد.

منوچهر محمدی به خاطر فيلم سينمايی ˈحوض نقاشیˈ و پوران درخشنده به خاطر فيلم سينمايی ˈهيس دخترها فرياد نمی زنندˈ جايزه بهترين فيلم از نگاه تماشاگران را دريافت کردند.

همچنين جايزه بهترين فيلم از نگاه تماشاگران بخش بين الملل نيز به بهنام بهزادی به خاطر فيلم سينمايی ˈقاعده تصادفˈ اهدا شد.

جايزه ملی سی ويکمين جشنواره بين المللی فيلم فجر نيز به انسيه شاه حسينی و سيد سعيد سيدزاده به خاطر فيلم سينمايی ˈزيباتر از زندگیˈ رسيد.

سی ويکمين جشنوراه بين المللی فيلم فجر از ۱۲ بهمن ماه آغاز شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايسنا:
آنچه برگزيدگان جشنواره‌ی فيلم فجر گفتند
«هيس! اينجا جايش نيست»

سی و يکمين جشنواره بين‌المللی فيلم فجر با معرفی برگزيدگان آن در حالی به پايان رسيد که تعدادی از دريافت‌کنندگان سيمرغ و هنرمندان حاضر، نکاتی را هنگام دريافت جايزه‌شان مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، بهرام عظيمی کارگردان، هنگامی که قصد داشت، نام فرد برگزيده در بخش جلوه‌های ويژه بصری را معرفی کند پشت ميکروفن رفت و در سخنانی جالب گفت: سال قبل ما پرايد جايزه گرفتيم و با خوش‌قولی دوستان جايزه‌مان را همان زمان با خودمان برديم که ای کاش خوش‌قولی انجام نمی‌شد چون من آن پرايد را سال قبل ۷ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان فروختم اما الان ۲۲ ميليون تومان شده است.

وی ادامه داد: به همين دليل قصد داريم شکايتی را از آقای وزير، آقايان شمقدری و خزايی تنظيم کنيم.

جايزه سيمرغ بلورين بهترين صداگذاری توسط اصغر شاهوردی صدابردار حادثه ديده سينما اهدا شد.

اين هنرمند بر روی ويلچر و با کمک همسر خود بر روی سن آمد.

حضور شاهوردی روی سن با تشويق‌های ايستاده حاضران روبه‌رو شد، همسر اصغر شاهوردی پس از اعلام نام محمدرضا دلپاک به عنوان صداگذار برگزيده جشنواره گفت: بزرگ‌ترين افتخار من اين است که همسر اصغر شاهوردی هستم. اگر حمايت‌های شما عزيزان نبود شايد امروز من هم نبودم. از آقای دکتر حسينی، آقای شمقدری، آقای ميرعلايی و تمام دوستانی که تا کنون با مشکلات سختی که گريبانگير ماست حمايتمان کردند تشکر می‌کنم. اگر حمايت‌های آنها نبود شايد الان اصغر کنارمان حضور نداشت.

وی ادامه داد: من عشق را از اصغر ياد گرفتم و آن را به فرزندانم هديه کردم. شايد گاهی خسته شوم اما فرزندانم به من روحيه می‌دهند.

سخنان همسر اصغر شاهوردی و تشويق بسيار زياد حاضران باعث شد اصغر شاهوردی روی سن به گريه بيفتد.


ياد بهمن اردلان از مسعود بهنام

** در بخش اهدای جايزه صدابرداری، بهمن اردلان روی سن آمد تا برگزيده اين نقش را معرفی کند اما او پيش از اعلام نام يدالله نجفی و رشيد دانشمند به عنوان برگزيده، از مسعود بهنام صداگذار فقيد سينمای ايران ياد کرد که چند روز قبل از جشنواره درگذشت.

در اين بخش يدالله نجفی به عنوان برنده سيمرغ بلورين بهترين صداگذاری روی سن رفت و گفت: کار اصلی صدابرداری در فيلم «قاعده تصادف» را رشيد دانشمند

برعهده داشت و آقای بهزادی به احترام سن و سال من، نام مرا در اين فيلم قبل از نام آقای دانشمند نوشتند.

هنگام اعطای جايزه طراحی صحنه و لباس که توسط ملک‌جهان خزايی انجام شد، او گفت: به عنوان يک طراح صحنه و لباس بسيار متاثر شدم از اين‌که کار ايرج رامين‌فر برای «استرداد» جايزه نگرفت.

ادای احترام هومن بهمنش به اساتيدش

هومن بهمنش که سيمرغ بهترين فيلمبرداری را برای فيلم سينمايی «دربند» دريافت کرد، پيش از روی سن آمدن با محمود کلاری و تورج منصوری که از آنها به عنوان اساتيدش ياد می‌کرد روبوسی کرد و از آنها برای رفتن روی سن و دريافت جايزه، اجازه گرفت.

بهمنش پس از دريافت سيمرغ گفت: گرفتن اين سيمرغ برايم افتخار است. نه به خاطر اين‌که چنين تنديسی گرفته‌ام بلکه چون اين تنديس را از دست استاد زرين‌دست می‌گيرم و خوشحالم که اين جايزه سيمرغ را در کنار اساتيدم آقايان منصوری، کلاری و آلادپوش گرفتم.

رامبد جوان غايب بود

رامبد جوان که سيمرغ بلورين بازيگر نقش مکمل مرد را برای «گناهکاران» دريافت کرد به دليل اجرای تئاتر به سالن نيامده بود و سام قريبيان فيلمنامه‌نويس فيلم «گناهکاران» جايزه او را دريافت کرد.

**
هنگامی که سعيد راد برای معرفی بازيگر برگزيده نقش اول مرد روی سن رفته بود در معرفی حميد فرخ‌نژاد بيان کرد: به نظرم هيات داوران يکی از بهترين‌های بازيگری سينمای ايران را برگزيده‌ی اين جشنواره کردند. من حدود ۴ سال قبل بازی‌اش را ديده بودم و به او تبريک گفتم. افتخار می‌کنم که حميد فرخ‌نژاد را معرفی می‌کنم.

فرخ‌نژاد: بخت من بالاخره باز شد

حميد فرخ‌نژاد هم که برای اولين بار و پس از سال‌ها سيمرغ بازيگری می‌گرفت در ميان تشويق بسيار زياد حاضران روی سن رفت و با خنده بيان کرد: بالاخره بخت من باز شد! از همه‌ی دوستان عزيزی که باعث شدند من در اين‌جا باشم تشکر می‌کنم.

وی همچنين گفت: بايد از علی غفاری، محسن علی‌اکبری و محمود کلاری که واژه‌ی استاد لايق نام اوست تشکر ويژه‌ای کنم. من مطمئنم که هيات داوران با هوشياری برای توجه به جوان‌ها آقای کلاری را برای دريافت جايزه روی سن دعوت نکردند.

فرخ‌نژاد سپس به راه نيافتن «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» به جشنواره‌ی فيلم فجر اشاره کرد و گفت: اين‌جا از فيلم روح‌الله حجازی که به ناحق از جشنواره کنار گذاشته شد، ياد می‌کنم. اگر کار او در جشنواره می‌بود و اجازه‌ی حضور می‌يافت بسياری از آرای هيات داوران امروز متفاوت بود.

کارگردانی که جايزه‌اش را به پدر و مادرش داد

بهنام بهزادی هنگام دريافت سيمرغ بهترين فيلمنامه برای «قاعده تصادف»گفت: بيشترين خوشحالی من امشب برای اين است که افتخار دارم جايزه را در محضر دو تن از عزيزترين کسانم بگيرم که مرا حمايت کردند و در بسياری از اوقات درست يا غلط بودن مسائل را به من ياد دادند.

وی يادآور شد: اگرچه من از ۱۷-۱۸ سالگی از آنها جدا شدم اما آنها هميشه با من بودند. لازم می‌دانم پس از دريافت اين جايزه بدون هيچ تاملی به دست‌بوسی پدر و مادرم بروم.

او پس از اين سخنانش اجازه نداد عکاسان با سيمرغ از او عکس بگيرند و بلافاصله نزد پدر و مادرش رفت و ضمن بوسيدن دست آنها جايزه‌اش را تقديم آنها کرد.

عليرضا دادونژاد و احساس غريبگی‌اش با سيمرغ جديد

يکی از جالب‌ترين بخش‌های مراسم اختتاميه مربوط به اعطای جايزه ويژه هيات داوران به عليرضا داوودنژاد بود.

هنگامی که عليرضا داوودنژاد برای دريافت اين جايزه روی سن رفت، محمدرضا شهيدی‌فرد از خانواده داوودنژاد خواست که روی سن بيايند و جمعی از آنها که در فيلمش حضور داشتند، در ميان تشويق‌های بسيار زياد حاضران در کنار عليرضا داوودنژاد قرار گرفتند.

داوودنژاد پس از دريافت سيمرغ‌اش گفت: من با اين سيمرغ جديد که او را به زمين کشيده‌اند و روی اين پايه زنجيرش کرده‌اند، احساس غريبی می‌کنم. آرزو دارم که اين سيمرغ دوباره بتواند پرواز کند.

وی افزود: از محمدرضا داوودنژاد برادرم به دليل بازی شگفت‌انگيزش در کلاس هنرپيشگی تشکر می‌کنم. برای پسرم رضا که به نوعی پدرم محسوب می‌شود و همسر عزيزش که در طول بيماری او مانند فرشته پرستارش بود تشکر می‌کنم. بايد اين‌جا از مامان اتی، زن‌دايی اقدس، دخترم زهرا، دامادم، نوه گلم، فيلمبرداران، دستياران و همه‌ی افرادی که در ساخت اين فيلم مرا ياری کردند تشکر کنم.

عليرضا داودنژاد پس از اين سخنان جايزه‌ی خود را به دخترش زهرا داوودنژاد تقديم کرد.

حضور نابهنگام رضا عطاران بر صحنه

به گزارش ايسنا، شايد بتوان گفت، جالب‌ترين صحنه مراسم اختتاميه توسط رضا عطاران رقم خورد. هنگامی که مجری برنامه و همه‌ی حاضران سرگرم دعوت خانواده‌ی داوودنژاد روی سن بودند، رضا عطاران به آرامی از گوشه ديگر سن بالا رفت و يکی از سيمرغ‌ها را برداشت که با خود ببرد.

اين کار او با خنده و تشويق حاضران روبه‌رو شد و صحنه‌ی جالبی را در مراسم اختتاميه رقم زد.

به گزارش ايسنا، در بخش پايانی مراسم اختتاميه سی و يکمين جشنواره بين‌المللی فيلم فجر برای اهدای بخشی از جوايز، محمدرضا عباسيان، جواد شمقدری، سيد محمد حسينی، ايازی و مديرعامل شرکت مس ايران برای اهدای جوايز به روی صحنه رفتند.

در اين بخش عباسيان دبير جشنواره درباره‌ی جوايز برندگان جشنواره گفت: سال گذشته شرکت سايپا حدود ۶۰ خودرو هديه کرد که برای اولين بار برگزيده‌ها ماشين‌ها را سوار شدند و رفتند. اما در جشنواره فيلم ويدئويی با شرکت ديگری برای اهدای جوايز صحبت کرديم که به قولش عمل نکرد ولی همان عزيزی که سال گذشته مدير شرکت سايپا بود، امسال در شرکت مس ايران فعاليت می‌کرد و در مدت ۲ روز حدود ۶۰۰ ميليون تومان جايزه نقدی را تقبل کرد که به همين دليل برای حمايتش از او تشکر می‌کنم.

در اين بخش بهنام بهزادی که برای فيلم «قاعده تصادف» سيمرغ بهترين فيلم بخش بين‌الملل از نگاه تماشاگران را دريافت کرد، گفت: پس از گرفتن چهار سيمرغ ديگر بايد صحبت کنم. من اين فيلم را با سرمايه شخصی‌ام ساختم با همکاری دوستم ابراهيم زاهدی که سيمرغم را به او تقديم می‌کنم.

هم‌چنين سيمرغ بهترين فيلم از نگاه تماشاگران به دو فيلم «حوض نقاشی» و «هيس، دخترها فرياد نمی‌زنند» اهدا شد که منوچهر محمدی تهيه‌کننده فيلم «حوض نقاشی» در مراسم حضور نداشت.

اعتراض پوران درخشنده به داوری‌ها

اما در اين بخش پوران درخشنده پس از دريافت جايزه خود با ابراز خوشحالی گفت: اگر سيمرغ هم نمی‌گرفتم خوشحال بودم؛ چون من و همه‌ی عوامل پروژه جايزه‌ی خود را از تک تک مردم گرفته‌ايم. از مردمی که در سالن‌های سينما با سانس‌های فوق‌العاده در حالی که روی کف نشسته بودند و با نجواهای آرام در گوش من و با بغض می‌گفتند که از ساخته شدن اين فيلم خوشحال هستند.

او هم‌چنين خطاب به حاضران در سالن گفت: از مردم تشکر می‌کنم که برای شما فيلم می‌سازند زيرا شما برای من اهميت داريد. تشکر می‌کنم چون چيزی را در فيلم ديديد که داوران نديدند و داوران چيزی را ديدند که شما نديديد.

درخشنده ادامه داد: وقتی در سالن نشسته بودم اين همه تضاد يک لحظه مرا به هم ريخت که چطور می‌شود اين‌گونه باشد؟ پس به خودم گفتم هيس! اينجا جايش نيست.

پوران درخشنده صحبت‌های خود را اين‌گونه ادامه داد: با تمام وجودم از عوامل فيلم که اين‌جا جايشان خالی است تشکر می‌کنم.

سپس اين کارگردان يک به يک اسم بازيگران خود و عوامل ديگر فيلم خود را برد که با تشويق پيوسته حاضران در سالن همراه شد.

****
محمود رضوی تهيه کننده فيلم «دهليز» پس از دريافت جايزه‌ی خود به عنوان بهترين فيلم بخش نگاه نو گفت: معمولا جايزه بهترين فيلم برای همه‌ی گروهی است که زحمت کشيده‌اند، نه فقط تهيه‌کننده، ولی جايزه بهروز (شعيبی) (کارگردان دهليز) را مردم با دست‌هايشان دادند.

در پايان اين بخش و پس از اهدای جوايز، محمدرضا عرب، يکی از داوران بخش نگاه نو اظهار کرد: از عباسيان برای انتخابم به عنوان داور اين بخش تشکر می‌کنم زيرا وقتی به من گفت که داور بخش فيلم اول هستم تعجب کردم و گفتم مگر فيلم اول هم ساخته شده است؟

او ادامه داد: در طول سه چهار سال گذشته حمايتی که بايد از فيلم‌های اول انجام می‌شد صورت نگرفته و در واقع حمايت از فيلم اول بلاتکليف است و اين خيلی بد است چون من ۱۸ ماه است که مجوز ساخت فيلمی درباره‌ی خليج فارس را دارم اما نمی‌توانم فيلم خود را بسازم.

**
طراحی صحنه مراسم افتتاحيه و اختتاميه سی و يکمين جشنواره بين‌المللی فيلم فجر را ملک‌جهان خزايی بر عهده داشت. کارگردانی اين مراسم را نيز محمد حميدی‌مقدم و اجرای آن را محمدرضا شهيدی‌فر بر عهده داشت.

** هنگامی که جواد شمقدری در حال سخنرانی بود و سخنان او کمی طولانی شده بود، حاضران چندين بار کف زده و او هم در پاسخ به اين تشويق‌ها گفت: هنوز سن آماده نشده است و من بايد سخنرانی کنم.

***
در هنگام اجرای موسيقی زنده، مشکل فنی ايجاد شد پس از حل مشکل فنی و اجرای موسيقی توسط اين گروه، باز هم مشکل ديگری به وجود آمد و اين بار پرده سن در هنگام بسته شدن گير کرد، اين دو مشکل پشت سر هم باعث تشويق‌های مکرر حاضران شد.

** در بخش معرفی کانديداهای دريافت جايزه سيمرغ بلورين، کليپ‌هايی طراحی شده بود که اسامی نامزدها در آنها توسط بازيگرانی مانند رضا ناجی، الهام حميدی، لاله اسکندری، چکامه چمن‌ماه، اشکان خطيبی، هنگامه قاضيانی، مريلا زارعی، حبيب رضايی و ... خوانده شد.

** پوستين‌دوز مديرعامل شرکت ملی مس ايران در انتهای مراسم اعلام کرد که اين شرکت هزينه‌ی يک سال درمان اصغر شاهوردی را تامين خواهد کرد که اين کار با تشويق زياد حاضران روبه‌رو شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016