شنبه 16 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد حسينی: برخی فيلمسازان می‌خواهند مرا وزير ناکارآمدی جلوه دهند

مهر ـ سيدمحمد حسينی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه شب گذشته هفت گفت: عده‌ای بنا داشتند از روز اول، تجربه وزارت بنده را ناموفق بدانند و برخی کارشکنی‌ها نيز در همين رابطه وجود داشت. برخی از عمد ساخت فيلمشان را به تعويق می‌انداختند که مثلا مخالفتشان را با حضور نداشتن در جشنواره نشان دهند.

به گزارش مهر، گفتگوی ويژه برنامه "هفت" شب گذشته ۱۵ دی ماه به حضور سيد محمد حسينی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داشت. وی در اين گفتگو درباره عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سه سال و نيم گذشته ، برگزاری جشنواره فيلم فجر و اختلافاتی که دامنگير سينمای ايران شده است صحبت کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فيلم‌اولی‌ها نقطه قوت جشنواره فجر امسال هستند

حسينی در ابتدا درباره اين دوره از جشنواره فيلم فجر گفت: خوشبختانه امسال يکی از نقاط قوت جشنواره فيلم‌های اول است. يکی از اعضا شورای انتخاب امروز اين مسئله را مطرح می کرد که اعضا باور نمی کردند امسال آثار به اين خوبی و با کيفيتی ساخته شده باشد. خوشبختانه در اين دوره از جشنواره تنوع بسيار زيادی در آثار داريم. شاهد تنوع اقليمی در فيلم‌های اين دوره از جشنواره هستيم که موضوعات مختلف و متنوعی را مطرح می‌کنند. اين به معنی مردمی شدن سينمای ماست چون همه سينما متعلق به يک قشر و يا شهر خاص نيست.

اولين فيلم سه بعدی در تاريخ سينمای ايران

وی توضيح داد: خوشبختانه امسال شاهد نمايش اولين فيلم سه بعدی در سينمای ايران هستيم و سينماهای ما نيز به نمايش فيلم ها به صورت ديجيتال مجهز شده اند حتی تا امروز ۶ شهرستانی که قرار است به صورت همزمان جشنواره را در شهرشان برگزار کنند سينماهايشان را به اين سيستم مجهز کرده اند. امسال حدود ۹۵ فيلم به دفتر جشنواره رسيده است که نشان‌دهده زنده بودن سينماست برخلاف نظر عده‌ای که می خواهند اين طور به نظر برسد که سينما تعطيل است، واقعا اينگونه نيست.

به دنبال جذب حداکثری هستيم

حسينی در ادامه با تاکيد بر تعامل سينماگران با يکديگر گفت: تاکيد ما هميشه بر تعامل بوده است نه تقابل. هميشه نيز به جذب حداکثری انديشيده ايم که بتوانيم رابطه خوبی با سينماگران برقرار کنيم. البته اشکالات و ضعف هايی هميشه بوده که بايد آنها را کمرنگ کنيم. با تفرقه و جدايی و تنش نمی توانيم مسائل و مشکلات را حل کنيم.

وی ادامه داد: در اين دوره از جشنواره از همه سينماگران، پيشکسوتان و صاحب نظران دعوت شدهکه در برنامه ها، جلسات و داوری های جشنواره شرکت کنند و ما آمادگی اين را داريم که از نظرات همه سينماگران و صاحب نظران بهره ببريم. ديدن فيلم‌ها توسط مثلا تشکلهای دانشجويی باعث می شود که برخی بدون ديدن فيلم ها درباره آنها اظهارات غيرتخصصی نکنند.

۱۳۰۰ هنرمند درجه هنری گرفتند

حسينی در ادامه درباره حمايتهايی که سازمان سينمايی از هنرمندان کرده است عنوان کرد: صندوق حمايت از هنرمندان بدون هيچ محدوديتی برای هنرمندان تهرانی و شهرستانی بيمه خدمات درمانی و تکميلی را ارائه می‌دهد همچنين تا به حال به ۱۳۰۰ هنرمند درجه هنری تعلق گرفته است که بيش از ۱۵۰ نفر از اين هنرمندان سينماگر بوده‌اند.

۲ هزار سينماگر در پرند و پرديس خانه می‌گيرند

وی افزود: همچنين از آنجاکه تا به حال برای هنرمندان بازنشسته نشان دولتی نداشتيم قرار است به ۵ هنرمند اين نشان تعلق گيرد که در حال حاضر مراحل اداری اهدا نشان به محمدعلی کشاورز انجام شده است.داوود رشيدی، عزت الله انتظامی، جمشيد مشايخی و ژاله علو ديگر هنرمندانی هستند که قرار است به آنها نشان دولت تعلق بگيرد. همچنين قرار است به ۲۰۰۰ نفر از سينماگران مسکن در پرند و پرديس واگذار شود.

فقط ۱۸ فيلم مساله‌دار در دوران وزارتم ساخته شد

حسينی درباره نظراتی مبنی بر پرداختن فيلم های امسال به موضوع خيانت گفت: در اين سه سال که من مسئوليت در وزارت ارشاد را برعهده داشتم،۵۰۲ فيلم در کشور ساخته شد که از اين ميان تنها ۱۸ فيلم بحث برانگيز بودند. که برخی از اين فيلم‌ها مجوز اکران هم نگرفتند. در واقع در ۷ درصد از فيلم‌های ما اختلاف نظر وجود دارد اما اين به معنای آن نيست که اين فيلم ها بايد از چرخه اکران کنار گذاشته شوند. بلکه می توان برای برخی اکران محدود در نظر گرفت.

وی اشاره کرد: در واقع مسئله مهم اين است که قانون و مقرارات و ضوابط بايد اجرا شود و در نهايت تنها يک نهاد پاسخگو وجود داشته باشد که آن هم وزارت ارشاد است. اگر کسی از اين قوانين تبعيت نکند مشکل به وجود می آيد. بنای ما در مشکلاتی که به وجود آمده بر تعامل و تفاهم بوده است و قرار هم نبود اين اختلافات تا اين حد رسانه ای شود. چون گاهی اوقات رسانه ها حرفها را تحريف می کنند و چيزی که مد نظر است انتقال نمی يابد.

اختلافات مربوط به فيلم‌های دوران گذشته است

وزير ارشاد متذکر شد: معتقدم که بايد آسيب های اجتماعی در آثار ما نشان داده شود اما نه به صورتی که اين آسيب ها ترويج و از آنها قبح زدايی شود بايد با ظرافت اين مسائل به نمايش گذاشته شود. همچنين از آنجا که از اين پس همه آثار با دقت ساخته می شوند ديگر نگرانی درباره آينده وجود ندارد. اختلافات در حال حاضر مربوط به فيلم های گذشته است.

وی ادامه داد: خوشبختانه همه هم پذيرفته اند که يک نهاد بايد حرف آخر را بزند ما نيز دقت های لازم را خواهيم داشت و نگرانی برای آينده وجود ندارد. از روز گذشته نيز حواله فيلم"من و زيبا" برای سينما آزادی صادر شده استو برای باقی فيلم ها سينما آزايد در حال صحبت با تهيه کنندگان است.

قانون فصل‌الخطاب است و يک نهاد بايد مسئول باشد

وی درباره سرنوشت خانه سينما عنوان کرد: تاکيد هميشگی ما بر ضرورت اجرای قانون بوده و قانون بايد فصل الخطاب باشد. در بحث خانه سينما نيز اشکالات قانونی وجود داشت که بايد برطرف می شد. مثلا درباره اصناف مختلف مسائل و معظلاتی وجود داشت که بايد قانونی برطرف می شد.

وی افزود: اساسنامه جديد خانه سينما بايد يا در شورای عالی انقلاب فرهنگی و يا در شورای عالی سينما مصوب شود و به صورت قانونی به ثبت برسد. تک تک صنف ها نيز بايد با اساسنامه و قانونی فعاليت کنند.

حسينی در ادامه درباره نظرات جواد شمقدری مبنی بر ريل گذاری در سينمای ايران گفت: يکی از مشکلات سينمای ايران در چند سال اخير دور شدن از ارزش ها و فرهنگ ايرانی بوده است. ما تلاش کرديم در طول اين مدت سوژه های مفيدی را پيگيری کنيم و حتی چهره واقهی ايران را به دنيا نشان دهيم چهره ای به دور از سياه نمايی.

کل سينمای ايران مساله‌دار نيست

وی متذکر شد: علی رغم تبليغات منفی در اين دوره فيلم های بسيار خوبی ساخته شده است. فيلم های ارزشمندی در ژانرهای مختلف دفاع مقدس، سياسی، اجتماعی، کودک و انيميشن توليد شده است که مطبوعات کمتر به آنها پرداخته اند و به اين ترتيب برخی فکر می کنند کل سينمای ما سينمای مسئله داری است.

بعضی به عمد می‌خواهند مرا ناکارآمد جلوه دهند

وی ادامه داد: متاسفانه عده ای بنا داشتند از روز اول تجربه وزارت بنده را ناموفق بدانند و برخی کارشکنی ها نيز در همين رابطه وجود داشت. برخی نيز از عمد ساخت فيلمشان را به تعويق می انداختند که مثلا مخالفتشان را با حضور نداشتن در جشنواره نشان دهند.

حسينی درباره عادلانه تقسيم نشدن بودجه بين سينماگران و اختلاف در اين مورد مطرح کرد:بحث عدالت از ابتدا مسئله محوری و اساسی برای دولت بوده است. هرجا که ما احساس کنيم برای راه‌اندازی جشنواره يا رويدادی نياز است دولت وارد عمل می‌شود همانطور که از جشنواره مردمی فيلم عمار و پروين اعتصامی نيز حمايت شد.

حوزه هنری حق دارد در شورای صنفی نمايش نماينده بيشتری داشته باشد

حسينی درباره حضور نمايندگان حوزه هنری در شورای صنفی نمايش گفت: حوزه هنری به توجه به اينکه سينماهای بسياری را در اختيار دارد حق دارد که بخواهد نماينده ای در شورای صنفی نمايش داشته باشد اما بعد از تصويب اين قانون همه بايد به خروجی شورا احترام بگذارند و به مصوبات آن پايبند باشند.

وی در پايان صحبت هايش درباره عملکرد مثبت وزارت ارشاد و حضور سينمای ايران در هفته های فيلم در کشورهای مختلف و ديده شدن سينمای ايران در خارج از کشور صحبت کرد و در نهايت ازعملکرد وزارت ارشاد و مديران سينمايی در طول سه سال و نيم ابراز رضايت کرد.

در ميانه صحبتهای وزير گفتگو با مردم و برخی سينما گران از جمله جابر قاسمعلی، جهانگير الماسی، همايون اسعديان، جمال شورجه، سيد ضيا هاشمی درباره عملکرد وزارت ارشاد پخش شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016