خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
7 تیر» برنامههای همایش بینالمللی «همزمان و درزمان با حافظ» تشریح شد15 خرداد» تصحیح دیوان حافظ را تا پایان سال به سرانجام میرسانم، مهر 21 مهر» گزارشي از نخستين روز همايش «موسيقي شعر حافظ»، ايسنا 14 شهریور» حمیدیان شرح غزلهای حافظ را پس از 30 سال تمام کرد، مهر 21 فروردین» شاعران جهان در حافظیه و سعدیه شعر میخوانند، مهر
بخوانید!
26 بهمن » یک ایرانی در چند قدمی سفر به فضا
25 بهمن » معرفی کتاب "نگرشی ديگر بر راز حافظ"، نوشته حسن مکارمی 25 بهمن » افسارگسیختگی قیمت خودرو نوسازی تاکسیها را با مشکل مواجه کرده است 25 بهمن » ازدواج فامیلی خطر عوامل پنهان بیماریزا دارد 25 بهمن » رشد گلسنگهای آرامگاه کوروش به دلیل مرمت با سیمان
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! معرفی کتاب "نگرشی ديگر بر راز حافظ"، نوشته حسن مکارمیاين کتاب شامل مجموعه مقالات پژوهشی دکتر حسن مکارمی است که به تازگی در لندن توسط نشر H&S منتشر شده است. نسخه چاپی اين کتاب را میتوانيد از فروشگاههای سراسری آمازون در امريکا و اروپا تهيه کنيد. اين کتاب در چهار بخش شکل گرفته است. بخش نخست به نمايی کلی از شيوه و متد پژوهش اشاره ميکند و تلاش دارد با تعميق مفاهيم زبانشناسی، روانکاوی و يافته های هانری کربن در يافتن زنجيره پيوستگی فرهنگ ايرانی، از اسطوره ها تا حافظ، به چند و چون راز حافظ به پردازد. بخش دوم به نقد تقريبا مفصل، کارداريوش آشوری در مورد حافظ می پردازد و مبنای نظری او در مورد تفسير حافظ را به پرسش می کشاند. در دو بخش باقی مانده به دو مورد موضوعی می پردازد: عشق و دو جهان از سويی و دل از سوی ديگر. در ابتدای کتاب، نويسنده فشرده شناخت خود از حافظ را چنين می آورد: با هم پاره هايی از بخش نخست را بخوانيم: ... گوناگونی زبان ، خط ، رسوم ، فرهنگ در زمين کوچکی در ميان ميليارد ها کهکشان و سياره نشان از کثرتی است در يگانگی. از ابتدايی ترين باورها تا به امروز آدمی با پرسشی جان سوز و هميشگی روبرو بوده است: جای خويش در هستی. حافظ شيراز روش جستجو را "عاشق" شدن مينامد و آن هم پيش از آنکه " کار جهان " سر آيد. " کارگاه هستی" را هم آزمايشگاه بدانيم و هم کارخانه، هم جايگاه شناخت و هم محل سازندگی . آيا می توان به چنين آزمايشگاه هايی اجازه داد تا در کنار يکديگر به جستجو به پردازند؟ چه دستور العمل جهانی به آدمی اين امکان را ميدهد ؟ ....با گذاراز زندگی، از نخستين آدمی تا به امروز با حافظ شيراز ، چون نخستين " انسان شناس - انتروپولوگ " و با ياری گرفتن از غزل های او هماهنگی و همخوانی راه های گوناگون شناخت را دوره ميکنيم . با اين پرسش آغاز ميکنيم: عاشق شو ار نه روزی کار جهان سر آيد هدف جستجوی جايگاه عشق است، جايی دوگانه، محل تشديد خود و جايی برای احساس حضور در ميدان تغييرو هدايت آن ميدان. هيچ چيزاز پيش نوشته نشده است : زندگی نو آوری ميکند، ميسازد و می بخشد، زندگی ادامه می يابد. در زبان پارسی واژه حال به معنای زمان حال است و نيز خوش و خوب بودن در اين حال، از طرفی رسيدن به حال هدف نهايی کسانی است که به تجربه عرفانی روی می آورند. به لحظه حال رسيدن ، لحظه ای در تقاطع آنچه کشف و اختراع شده و آنچه کشف و اختراع خواهد شد، در تقاطع بيرون را احساس کردن اما از درون و درون را لمس کردن ليکن از بيرون. ... در جستجوی ارزش ارزش ها ، نقطه ای برای شروع ، آيا ميتوان پيش و پس از نمادينه سازی را جستجو کرد؟ در ابتدای نمادينه سازی زندانی شدن، دستيابی به اين ارزش ارزشها را برای ما نا ممکن می سازد. در اينجاست که حافظ ميگويد : نمادينه سازی، "امر واقع" را در قالب واحد های قابل فهم ، قابل آموزش، اندازه پذير ميکنند و در خدمات رشته های اساسی شناخت می آورد. اما آزمايشگاه ديگری نيز، به دور از هر نوع اندازه پذيری و منطق و روابط علت و معلولی، وجود دارد . آنچه در خارج از ميدان نمادينه سازی به آن توضيح ناپذير می گوئيم. چگونه می توان کار اين آزمايشگاه های موجود در کارگاه هستی را درميانه دو حد عشق اشراقی و راه علمی، رونق بخشيد ؟ ميان اين دو حد، گوناگونی فرهنگی می زيد. پژوهش های نويسنده فصلی تازه در شناخت حافظ می گشايد. تلاش او بيشتر باز کردن پهنه نگرش بر حافظ است. شناخت سنتی حافظ ، هماره با پيش فرض جهانبينی و نگرش از پيش تعيين شده صورت گرفته است، گويی تا کنون حافظ پژوهان، نخست در تپه ای ايستاده اند و سپس به قله حافظ نگريسته اند؛ در حالی که او تلاش دارد ما را بی واسطه تپه ها به قله برساند. در بخشی از کتاب پس ا ز انتقاد به تپه پيمايان حافظ شناس می نويسد: اگر چه نويسنده درسال پيش کتاب ديگری به زبان فرانسه به نام " حافظ با حافظ " در شرح انديشه حافظ برای فرانسه زبانان درانتشارت هارماتان، منتشر کرده است ولی مطالب دو کتاب باتوجه به زير بنای شناخت خوانندگان فارسی زبان و فرانسه زبان يکسان نيستند. حسن مکارمی در پارس زندگی می کند، روانکاوبالينی وپژوهشگر سوربن است. اين کتاب دهمين کار اوست. Copyright: gooya.com 2016
|