سه شنبه 1 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سالار عقيلی بر دست پورتراب بوسه زد، مردم با نت‌های "وطنم" هم نوا شدند

• ارکستر سمفونيک تهران شامگاه گذشته ترکيبی از موسيقی کلاسيک و موسيقی ملی را با آواز سالار عقيلی روی صحنه برد و پرطرفدارترين قطعه برای مردم "وطنم" بود.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستين کنسرت ارکستر سمفونيک تهران پس از وعده‌های حميد شاه آبادی معاون هنری وزارت ارشاد و تحت پوشش قرار گرفتن اين ارکستر توسط موسسه ارکستر ايرانيان در حالی رونمايی شد که مخاطبان بيست و هشتمين بين‌المللی جشنواره موسيقی فجر به شوق ديدن و شنيدن موسيقی ملی با آواز سالار عقيلی به تالار وحدت آمده بودند.

ارکستر سمفونيک تهران به رهبری نادر مرتضی‌پور و گروه کر تالار وحدت به رهبری رازميک اوحانيان در بخش نخست از اين اجرا، برخی از قطعات موسيقی کلاسيک برگرفته از آثار آهنگساز بزرگ جهان را اجرا کرد. کنسرتو برای فلوت نخستين قطعه‌ای بود که اجرا شد. در ادامه قطعاتی از بتهوون، کارل اورف و کنسرتو برای ويولن و ويولا اجرا شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پايان‌بخش اين بخش از کنسرت اجرای اثری از آرام خاچاطوريان بود.

بخش دوم از اجرای ارکستر سمفونيک تهران به اجرای قطعاتی از موسيقی ايران با آواز سالار عقيلی اختصاص داشت. آغاز اين بخش از کنسرت با حضور تعداد بسياری از مخاطبان موسيقی ملی همراه بود و تعدادی از صندلی‌هايی که در بخش نخست اجرا خالی مانده بود در اين بخش پر شد و تعداد بسياری از تماشاگران ايستاده گروه‌نوازی ارکستر سمفونيک تهران را ديدند.

نادر مرتضی‌پور رهبر ارکستر سمفونيک تهران در ابتدای اين بخش با آواز سالار عقيلی قطعه "خاک مهرآيين" از آثار علی اکبر قربانی را اجرا کرد. "تبريز در مه" به آهنگسازی حسين فاضلی و "خوشه چين" از آثار استاد روح الله خالقی از جمله قطعاتی بود که در بخش دوم از اجرا روی صحنه رفت.

پس از اجرای قطعه "خوشه چين" ارکستر به درخواست تماشاگران حاضر در تالار وحدت قطعه خاطره‌انگيز "وطنم" به آهنگسازی ”لومر” فرانسوی را روی صحنه بردند.

در حاشيه

- اجرای قطعه "وطنم" شور و زيبايی خاصی به فضای تالار وحدت بخشيده بود و جمعيت حاضر با سالار عقيلی همراهی می‌کردند.

- نکته قابل توجه اين است که اجرای ارکستر سمفونيک تهران بيش از هر عنوانی تحت تاثير بخش دوم اين کنسرت يعنی اجرای قطعات موسيقی ايرانی بود و همين مسئله بيانگر اين مطلب است که مسئولان در موسسه ارکستر ايرانيان در ابتدا بايد تلاش جدی خود را در جهت تقويت ارکستر موسيقی ملی می‌گذاشتند و روح تشنه مخاطب ايرانی برای شنيدن آثار ايرانی را سيراب می‌کردند.

- يکی از مسايلی که موسسه ارکستر ايرانيان از بدو ساماندهی ارکستر سمفونيک تهران روی آن تاکيد داشت حضور نوازندگان آزمون گرفته برای اين ارکستر بود. اما نکته ديدنی اجرا و البته مسرت‌بخش حضور نوازندگان قديمی ارکستر چون ارسلان کامکار و ديگران نوازندگان کاربلد بود.

- گروه کر تالار وحدت به رهبری رازميک اوحانيان اجرای خوبی در بخش‌های مختلف کنسرت به خصوص اجرای قطعه "وطنم" ارائه کرد.

- از نکات ويژه اين کنسرت حضور اهالی موسيقی به همراه حسن رياحی دبير اين دوره از جشنواره موسيقی فجر بود.

- مصطفی‌کمال پورتراب استاد موسيقی ايرانی در رديف اول صندلی‌های تالار وحدت نشسته بود و پس از پايان اجرا به مقابل صحنه رفت و به ارکستر سمفونيک تهران ادای احترام کرد و سالار عقيلی هم اين استاد موسيقی را در آغوش کشيد و دستان او را بوسيد.

- حميد شاه آبادی معاون هنری وزارت ارشاد پس از اجرا در پشت صحنه حضور يافت و مراتب سپاس خود را از اجرای ارکستر سمفونيک تهران به‌جا آورد.

- مسئولان موسسه ارکستر ايرانيان در تالار حضور داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016