سه شنبه 1 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جواد شمقدری: ساخت و نمايش فيلم بدون مجوز در جشنواره‌های خارجی جرم است

• رفتارهای غيرقانونی سينماگران در ساخت و نمايش فيلم‌های بدون مجوز در داخل و خارج از کشور جرم است و نظام اين رفتارها می‌بيند و ثبت می‌کند و اينگونه سينماگران بايد روزی پاسخگو باشند.


ايلنا: مراسم اختتاميه‌ی بخش تجلی اراده ملی شب گذشته(۳۱ بهمن) در تالار ايوان شمس برگزار شد و جواد شمقدری از داريوش مهرجويی برای اعتراض نکردنش به جايزه نگرفتن در جشنواره فيلم فجر تشکر کرد اما به مديران جشنواره فيلم برلين به خاطر دادن جايزه به جعفر پناهی انتقاد و اعتراض کرد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، رئيس سازمان سينمايی در مراسم اختتاميه بخش تجلی اراده ملی با اشاره به وضعيت امروز سينما گفت: سينما الحمد الله امروز به شدت مورد حمايت دستگاه‌ها و نهاد‌ها است اما سينما نياز به حمايت جدی‌تر دارد که تاکنون مورد غفلت واقع شده است و آن حمايت خود سينماگران از سينما است زيرا سينمای ايران امروز از درون خود مورد هجمه واقع می‌شود و رقابت‌ها و بعضی رفتارهای صنفی به سينما ضربه می‌زند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با انتقاد از بعضی اعتراضات به جشنوراه فيلم فجر گفت: وقتی کسی در جشنواره فيلم فجر وارد می‌شوند معنی‌اش اين است که همه قواعد جشنواره را پذيرفته‌است. کار‌شناسی آن و داوری آن را پذيرفته‌است. اما يک افتی است که متاسفانه هر سال تکرار می‌شود و آن اعتراض به داورهای است. راه درست اين است که اگر ما به داوری‌ها اعتراض داريم خودمان در يک جای ديگر به شکلی ديگر داوری کنيم و برگزيده‌های خودمان را اعلام کنيم.

شمقدری افزود: من يک منتقدی را ديدم که در يک نشريه‌ای بهترين‌های جشنواره را از نظر خودش معرفی کرده بود. اين کار خيلی خوب است اما معنی ندارد که ما به رای و نظر داوران اعتراض کنيم و آن‌ها را متهم به طرح و برنامه کنيم و يا مديريت جشنواره را زير سوال ببريم و متهم کنيم که ساخت و پاختی بوده است اين کار درشان همه ما نيست و درشان جشنواره فيلم فجر نيست.

رئيس سازمان سينمايی تاکيد کرد: اشکال ديگری که وجود دارد اين است که چه می‌شود که ما به عنوان سينماگر و علاقمند به سينما جايزه جشنواره اجنبی را روی دست می‌بريم و بار‌ها بر آن بوسه می‌زنيم اما سيمرغ وطنی را خوار می‌کنيم و تو سرش می‌زنيم. اين رفتار پسنديده نيست بخصوص ازسوی کسانی که بعد قرار است سرمشق جوانان شوند؛ پسنديده نيست.

وی با تشکر از کارگردان‌هايی همچون داريوش مهرجويی گفت: من بايد از داريوش مهرجويی تشکر کنم که چگونه با شوق و ذوق در ماه‌های آخری که به جشنواره مانده بود، پروانه ساخت گرفت و فيلمش را ساخت و البته سيمرغ هم نگرفت و ما هم از وی اعتراضی نشنيديم و احتمالا هم نمی‌شنويم. اين رفتار پسنديده است وغير از اين جالب نيست.

جواد شمقدری با انتقاد شديد از رفتار جشنواره فيلم برلين در اهدای جايزه به جعفر پناهی گفت: ما اعتراض خودمان را به جشنواره فيلم برلين اعلام کرديم و فکر می‌کنيم مسئولان جشنواره برلين بايد رفتارشان را تغيير بدهند و در تعامل و همکاری‌های فرهنگی و سينمايی اين رفتار، رفتار درستی نبود.

وی با اشاره به ساخت فيلم‌های بدون مجوز و پروانه ساخت افزود: بعضی‌‌‌ها بدون مجوز فيلم می‌سازند اما قانون و آيين‌نامه اين است هرکسی که می‌خواهد فيلم بسازد بايد پروانه ساخت بگيرد و غير از اين رفتار غيرقانونی می‌شود.

وی ادامه داد: اگر فيلمی می‌خواهد خارج از کشور برود و به هر شکلی هرجايی نمايش داده شود، بايد مجوز بگيرد اما متاسفانه ديده می‌شود که بدون مجوز نير اتفاق می‌افتد قطعا اين‌ها جرم و رفتاری غيرقانونی است البته نظام صبوری دارد و تحمل می‌کند اما معنی آن؛ اين نيست که اين رفتارهای غيرقانونی ديده و ثبت نمی‌شود بالاخره جايی بايد پاسخ بدهند.

شمقدری افزود: البته سازمان سينمايی يک نهاد قضايی يا انتظامی نيست و ما هم علاقه نداريم که برخورد با اين رفتارهای غيرقانونی به اينجا‌ها بکشد. اميدواريم که پس از تشکيل صنوف سينمايی بنشينيم و قانون و قاعده‌ای بنويسيم که اين اتفاقات نيفتد. زيرا فيلمی که بدون مجوز ساخته می‌شود به هيچ عنوان مورد تاييد ما نيست.

وی با دو گانه دانستن رفتار جشنواره فيلم برلين افزود: البته جشنواره برلين شايد بگويد که من در دفاع از آزادی اين فيلم را نمايش می‌دهم و جايزه هم می‌دهم البته خوب است زمانيکه اين ادعا را مطرح می‌کنيم به ياد داشته باشيم که گونترگراس شاعر معروف آلمانی برنده جايزه ادبی نوبل به يمن يک شعری که سرود و در آن شعر گفت؛ من بيش از حد سکوت کرده‌ام و در لحظات آخر عمرم که آخرين قطره‌های جوهرم است، يک حقيقت را می‌خواهم بگويم که اسرائيل خطر بزرگی برای صلح جهانی است. به خاطر سرودن چنين شعری ايشان آنقدر مورد فشار قرار می‌گيرد. زمانی که يک نامه تشکری از ايران برای او فرستاده می‌شود ايشان به وجد می‌آيد و احساساتش را به ما بيان کرد. خوب اين رفتار دوگانه است از طرفی کسی که جايزه نوبل گرفته اينگونه تحت فشار است اما از اين طرف فيلم‌های ديگری جايزه می‌گيرد.

شمقدری با اشاره به لزوم نمايش فيلم پناهی برای اهالی سينما افزود: ما قطعا در اولين فرصت سعی می‌کنيم اين فيلم را در يک محفل تخصصی با حضور اهالی سينما و رسانه‌ها به نمايش درآوريم و عيار خرس نقره‌ای برلين را بدست آوريم و ببينيم که اين عيار چقدر است.

وی تاکيد کرد: اميدواريم که اين همبستگی و نشاطی که امروز در سينمای ايران شاهد هستيم و نيروهايی که به ميدان آمدند به سينمای ايران و به ما کمک کنند که سينمای ايران بيش از گذشته راه تعالی را در راستای اهداف انقلاب و در چارچوب قانون و نظام طی کند و اگر قوانين نياز به اصلاح و تغيير دارد، بايد با شرايط روز هماهنگ شود. اين موارد را هم بررسی کنيم و قانونگذار هم کمک کند تا سينماگر ما با فراغ بال بيشتر فيلم خود را بسازد و موفق باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016