سه شنبه 1 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌مقدم: دو ميليون معتاد و ۲۰۰ هزار الکلی در کشور داريم

• فرمانده نيروی انتظامی با بيان اينکه در گذشته ۶۲ درصد موادمخدر توليد شده در افغانستان از خاک ايران عبور داده می‌شد، گفت: امروزه با انجام اقدامات کنترلی اين رقم به ۲۸ درصد رسيد.

به گزارش خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار اسماعيل احمدی‌مقدم در همايش سراسری روسای پليس مبارزه با مواد مخدر کشور با بيان اينکه مسئله مبارزه با موادمخدر در دنيا همواره رو به توسعه است گفت: امروزه عمده کشورهای دنيا موادمخدر را در فهرست تهديدهای اصلی عليه امنيت ملی کشورشان قرار داده‌اند.

وی با بيان اينکه پيشرفت علم و فراگيرشدن جنبه‌های فنی و ارتباطی، امکان توليد موادمخدر را برای همه فراهم می‌کند به گونه‌ای که ديگر نياز به کشور مبدا و توليدکننده مواد نيست گفت: اکنون در گلخانه‌های خانگی کشورهای اروپايی موادمخدر از جمله حشيش پرورش داده می‌شود و در برخی مناطق اروپايی خوش آب و هوا افراد در کنار کار مزرعه اقدام به کاشت موادمخدر می‌کنند.

فرمانده ناجا با اشاره به تغيير نوع مصرف گفت: هم‌اکنون با گسترش موادمخدر صنعتی در دنيا محدوديت‌های کشت نيز برداشته شده است.

احمدی‌مقدم با اشاره به تغيير مسير انتقال موادمخدر با بيان اينکه در گذشته کشورهای عربی مسير انتقال موادمخدر نبودند اما اکنون مواد به مقصد عراق نيز منتقل می‌شود گفت: در کشور ما توليد موادمخدر صنعتی در آشپزخانه‌های تهران يا اسلامشهر انجام می‌شد. اکنون شاهد آن هستيم که مثلا در استان آذربايجان‌غربی نيز اين مواد توليد می‌شود چرا که قاچاقچيان سعی دارند مواد را پس از ورود پيش‌سازها از خارج از کشور در همان محل توليد و سپس توزيع کنند.

وی با بيان اينکه در کشور ما تعداد معتادان رسمی و تفننی از يک عدد ثابتی برخوردار است، گفت: با وجود آن که جمعيت دو برابر شده اما آمار معتادان رسمی يک ميليون تا يک ميليون و ۳۰۰ هزار تن و تعداد معتادان تفننی حدود ۷۰۰ هزار تن است بنابراين می‌توانيم بگوييم تعداد معتادان در کشور ما در مجموع دو ميليون تن است که اين رقم در ديگر کشورها بين ۲۵ تا ۳۰ ميليون تن است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی‌مقدم با بيان اينکه بر اساس آمارهای سازمان بين‌المللی رقم اعتياد به الکل در دنيا ۲۵۰ ميليون تن است اما اين رقم در کشور ما حداکثر ۲۰۰ هزار تن را شامل می‌شود، گفت: تعداد الکلی‌ها در دنيا ۱۰ برابر تعداد معتادان است و اين در حالی است که اين رقم در ايران يک درصد نرخ جهانی را شامل می‌شود.

وی با بيان اينکه برخی از مسئولان و کارشناسان داخلی موضوع موادمخدر را در کشور برجسته و برای کمک از ديگران استمداد می‌طلبند گفت: اين افراد از روی دلسوزی اين سخنان را مطرح می‌کنند.

احمدی‌مقدم با اشاره به اينکه مراکز درمانی با توجه به ميزان معتادان کافی نيست گفت: هرچند در افزايش اين مراکز پيشرفت‌های خوبی داشته‌ايم اما اين کمبود ظرفيت‌ها موجب شده است تا معتادان پس از دستگيری مجددا رها شوند.

وی به جريان عمدی قاچاق موادمخدر به ايران اشاره کرد و گفت: علی‌رغم اين که ايران در کنار توليدکنندگان مواد مخدر قرار دارد اما شاهد اين هستيم که کشور ما هدف دشمنان است به گونه‌ای که به صورت عمدی موادمخدر را از ايران منتقل می‌کند.

احمدی‌مقدم با بيان اينکه بر اساس آمارها در پنج سال گذشته ۶۲ درصد موادمخدر توليد شده از خاک ايران عبور داده می‌شد، گفت: با اقدامات انجام شده همچون انسداد، ايجاد بازارهای جديد، ترانزيت موادمخدر از مسير دريا و هوا، شاهد آن هستيم که هم‌اکنون تنها ۲۸ درصد موادمخدر توليد شده در افغانستان از ايران عبور داده می‌شوند.

وی با بيان اينکه با انسداد مرزها هزينه ريسک قاچاق در ايران افزايش يافته و قاچاقچيان که عرصه را بر خود تنگ ديده‌اند به دنبال مسيرهای جايگزين می‌گردند گفت: کنترل معابر اصلی از جمله بنادر، راه‌ها و گذرگاه‌های زمينی يکی از دلايل اصلی اين کاهش به شمار می‌آيد.

فرمانده ناجا با بيان اينکه با وجود آن که بهترين وضعيت را در مهار و کاهش ترانزيت موادمخدر داريم اما مردم پايين‌ترين نمره را در حوزه موادمخدر به پليس می‌دهند گفت: نمره مردم به پليس نشان دهنده ميزان برآورده شدن انتظارات آنان است.

تعداد مراکز درمانی با تعداد معتادان متناسب نيست

وی عدم نگهداری خرده فروشان در زندان‌ها و معتادان در مراکز درمانی را از نگرانی‌های مردم عنوان کرد و گفت: همان‌گونه که قبلا اعلام کردم تعداد مراکز درمانی با تعداد معتادان متناسب نيست بنابراين لازم است در اين حوزه سرمايه گذاری کرده و با مداخله بخش خصوصی از ظرفيت‌های اجتماعی استفاده کنيم.

فرمانده ناجا با اشاره به کنترل گلوگاه‌ها و مبادی ورودی و خروجی کشور آن را يکی از اقدامات مهم پليس مبارزه با موادمخدر در سال جديد عنوان کرد و گفت: کنترل بار ترانزيتی در گمرک بار سختی است اما اين هدف با ابزار آشکارساز محقق می‌شود و بايد ماموران پليس به اين ابزارها دسترسی داشته باشند.

احمدی‌مقدم افزود: هرچند هم‌کنون پيشرفت‌های قابل ملاحظه‌آی در تشخيص موادمخدر و منفجره پيدا کرديم اما بايد در بحث کنترل بار نيز به پيشرفت‌های بيشتری دست بيابيم.

فرمانده نيروی انتظامی با بيان اينکه وظيفه اخلاقی و انسانی ما آن است که اجازه ندهيم موادمخدر از کشور ما به ديگر کشورها منتقل شود، گفت: بر اساس اهداف سال گذشته موفق شديم تا ميزان درگيری‌های مسلحانه با قاچاقچيان را کاهش دهيم هرچند بايد در سال ۹۲ شاهد آن باشيم که درگيری مسلحانه با قاچاقچيان به صفر برسد و قاچاقچيان جسارت درگيری مسلحانه در کشور ما را نداشته باشند.

احمدی‌مقدم با تاکيد بر پاکسازی ظواهر جامعه از معتادان و موادفروشان گفت: ابزار اصلی تحقق اين مهم افزايش مراکز نگهداری موادفروشان و درمان معتادان است.

معتادان و موادفروشان خرد احساس امنيت را در جامعه کاهش می‌دهند

وی با بيان اينکه بر اساس گزارش‌های مردمی مهمترين دغدغه آنان در حوزه موادمخدر است، گفت: معتادان و موادفروشان خرد احساس امنيت را در جامعه کاهش می‌دهند.

به گزارش ايسنا، همچنين احمدی‌مقدم عصر دوشنبه در همايش روسای پليس مبارزه با موادمخدر نيروی انتظامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر پاداش دو برابری رد رشوه از سوی ماموران پليس گفت: پرداخت پاداش به ماموران پليسی که رشوه متخلفان را نپذيرند، براساس سقف تعيين می‌شود.

وی با بيان اينکه در مبالغ خرد در پيشنهاد رشوه، عين مبلغ به صورت پاداش به مامور پليس تعلق می‌گيرد، گفت: در مبالغ بالای پرداخت رشوه، در صورت رد، براساس سهم تعيين شده، برای ماموران پليس پاداش در نظر گرفته می‌شود.

فرمانده ناجا با بيان اينکه پاداش درنظر گرفته شده برای ماموران پليس تنها مادی نيست، گفت: تعيين ارشديت، انتقالی و سفرهای زيارتی نيز از جمله اين تشويق‌هاست.

وی با بيان اينکه تصور نکنيد که پرسنل برای پاداش رشوه‌ها را رد می‌کنند،‌ گفت: اخلاق و پايبندی شرعی از پاداش مهم‌تر است.

احمدی‌مقدم با بيان اينکه تعهد در نيروی انتظامی افزايش يافته است، گفت: در ماه ۱۰۰۰ جرم در ميان ماموران ثبت شده است که هنگامی که اين تخلفات آناليز می‌شود، مشخص شد که کمتر از ۱۰ درصد اين جرايم متعلق به تبانی، رشوه، ضرب و شتم غيرعمدی و... است.

وی با بيان اينکه تقريبا روزانه سه فقره تخلف در کشور به اين بزرگی از سوی ماموران نيروی انتظامی صورت می‌گيرد، گفت: البته تمامی اين تخلفات پرونده شده و در صورت تبرئه در ستاد کل، تخلف اين افراد در کميسيون‌های انضباطی مورد بررسی قرار می‌گيرد.

کاهش ۲۰ درصدی جرايم پرسنل ناجا

به گفته احمدی‌مقدم سال گذشته ميزان جرايم پرسنل ناجا ۲۰ درصد کاهش يافته است که اين رقم در سال جاری به بيش از ۲۰ درصد رسيده است.

فرمانده ناجا درمورد بيانات مقام معظم رهبری درمورد برخورد هرچه بيشتر با مفاسد اقتصادی، گفت: مفاسد اقتصادی دغدغه کلی است و پليس نيز سمينارهای علمی در اين زمينه برگزار و همچنين نسبت به تقويت ساختار بخش‌های خود در اين زمينه اقدام کرده است.

احمدی‌مقدم با بيان اينکه برای ارتقای ساختارها در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی پيشنهادهايی از سوی نيروی انتظامی مطرح شده که منتظر پاسخ هستيم، گفت: البته اقدامات انتظامی در حوزه برخورد است و بيشتر پيشگيری و اصلاح ساختارها و مقررات بايد مدنظر قرار گيرد.

بسترهای اقتصادی را بايد معالجه کرد

احمدی‌مقدم با بيان اينکه بسترهای اقتصادی را بايد معالجه کرد، گفت: بايد اقتصاد به‌جای آنکه متوجه سفته‌بازی، رانت و دلالی شود، به بخش توليد تزريق شود.

فرمانده ناجا درباره آمار تعداد معتادان نيز با بيان اينکه متولی اين مهم، ستاد مبارزه با موادمخدر است، گفت: البته براساس آمارها يک ميليون و ۳۰۰ هزار تن معتاد رسمی و چيزی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر معتاد تفننی داريم که البته نوع مصرف و سن گرايش تغيير کرد.

افزايش گرايش به مصرف موادمخدر سنگين

به گفته احمدی‌مقدم، گرايش به مصرف موادمخدر سنگين افزايش يافته‌ است.

فرمانده ناجا در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه مدت زمان دسترسی به موادمخدر پنج دقيقه اعلام شده است، گفت: بيان اين اعداد چه اهميتی دارد و بيشتر در مقام مبالغه است و طرح اين‌گونه مسائل شايد چندان ضروری نباشد.

نمره احمدی‌مقدم به مبارزه با موادمخدر

احمدی‌مقدم در پايان در پاسخ به اين سوال که شما به مامورانتان در عرصه مبارزه با موادمخدر چه نمره‌ای می‌دهيد؟ گفت: نمره ما به ماموران در حوزه عملکردی چيزی حدود ۱۶ تا ۱۸ است اما با توجه به اينکه مبارزه با موادفروشان يکی از دغدغه‌های اصلی مردم است، به نظر می‌رسد مردم نمره‌ای بالای ۱۵ به پليس ندهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016