شنبه 10 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ازدحام جمعيت و لغو کنسرت نوروزی ابی در کردستان عراق

بی بی سی ـ ايرانيانی که در تعطيلات نوروز برای تماشای کنسرت مشترک ابی، منصور و جمشيد به اربيل عراق رفته بودند، ويدئوهايی در اينترنت منتشر کرده‌اند که نشان دهنده ازدحام زياد و وقوع درگيری در اين کنسرت است.

شاهدان عينی می‌گويند سه‌شنبه ششم فروردين (۲۶ مارس) شمار شرکت‌کنندگان بسيار زياد‌تر از ظرفيت سالن بوده و در داخل سالن کنسرت، بعضی با هم درگير شده‌اند.

آزاد محمد، خبرنگار مقيم کردستان عراق که در کنسرت حضور داشته به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "در سال‌های گذشته کنسرت‌های ايرانی به مراتب منظم‌تر برگزار می‌شد، اما امسال برای اولين بار، با تغيير شرکت برگزارکننده، محل برگزاری کنسرت و شرايط آن هم تغيير کرد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته اين خبرنگار، "کنسرت ابی، منصور و جمشيد در سوله‌ای برگزار شد که معمولا محل نمايشگاه‌های بين‌المللی بوده و تهويه و امکانات مناسب کنسرت موسيقی نداشته است."

ابراهيم حامدی، مشهور به ابی، سه‌شنبه ۶ فروردين در شب برگزاری کنسرت در کليک صفحه فيسبوک خود از لغو اجرای برنامه خبر داد و نوشت "متاسفانه به دليل هجوم مردم روی صحنه و قطع شدن سيستم صدا، سکيوريتی [مسئول حفظ امنيت] کنسرت را کنسل کرد، و به من حتی اجازه داده نشد که از هتل به طرف سالن کنسرت حرکت کنم."

بعد از اين اتفاق، به گزارش صفحه فيسبوک ابی، از ايرانيان دعوت شد که چهارشنبه شب، ۷ فروردين دوباره برای تماشای کنسرت بيايند؛ اين بار به طور رايگان.

بليت اين کنسرت مشترک ۴۵ دلار فروخته شده بود.

کنسرت در شبی که قرار نبوددر اصل اين کنسرت مشترک برای يک شب برنامه‌ريزی شده بود اما اتفاق‌هايی که افتاد، باعث شد به شب دوم کشيده شود.

محمد آزاد، خبرنگار در اربيل عراق می‌گويد در شب دوم، "تدابير امنيتی و کنترل‌ها بيشتر شد و به کسانی که گذرنامه ايرانی داشتند اجازه داده شد رايگان در کنسرت شرکت کنند."

به گفته يک خبرنگار ديگر در اربيل عراق، در شب اول، مسئولان حفظ امنيت، "نظارت دقيقی بر ورود و خروج نداشتند و عده‌ای همراه خود مشروبات الکلی داخل سالن آورده بودند" که همين موضوع به گفته اين خبرنگار باعث شده "رفتار بعضی از کنترل خارج شود."

دکتر سيامند حسن که مقيم اربيل در کردستان عراق است به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "دفتر روابط خارجی دولت اقليم کردستان در شب دوم از ايرانيانی که شب اول با مشکل مواجه شده بودند عذرخواهی کرد."

به گفته دکتر حسن، با وجود درگيری‌های پيش آمده، در اورژانس اربيل کردستان عراق هيچ سانحه‌ای در اين ارتباط گزارش نشده است.

هر سال شمار زيادی از ايرانيان برای تعطيلات نوروز به کردستان عراق می‌روند.

ايرانيان برای ورود به خاک کردستان عراق نياز به ويزا ندارند. فقط در دو نقطه کنترل مرزی ايران و کردستان عراق در گذرنامه مسافران، مهر ورود و خروج ثبت می‌شود.

محمد آزاد می‌گويد ارزان بودن اقليم کردستان عراق در مقايسه با ترکيه و دوبی باعث شده شمار زيادی از ايرانيان برای گذراندن تعطيلات و همين‌طور شرکت در کنسرت‌های موسيقی به اين منطقه بيايند.

او می‌گويد بر خلاف کليک کنسرت گوگوش، مأموران مرزی ايران ممانعت جدی برای عبور ايرانيان از مرز ايجاد نکردند، اما "در چند روز نزديک به کنسرت، سخت‌گيری مرزبانان روی جوانانی که از ايران عازم کردستان بودند بيشتر شده بود."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016