سه شنبه 10 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روزانه ۳۰۰ ايرانی سکته مغزی می‌کنند

فارس: رئيس سازمان نظام پزشکی گفت: طبق مطالعات انجام شده در کشور روزانه بين ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در ايران دچار سکته مغزی می‌شوند و با توجه به سالمند شدن جامعه اين عارضه در آينده افزايش خواهد داشت بنابراين ايجاد مراکز اختصاصی درمان سکته مغزی الزامی است.

به گزارش فارس، عليرضا زالی صبح امروز در بيستمين کنگره نورولوژی و الکتروفيزيولوژی اظهار داشت: مقدار زيادی از خطرات ابتلا به سکته‌های مغزی و قلبی با يکديگر مشترک است که فشار خون، ديابت، چربی خون بالا، چاقی، تغيير سبک زندگی و تغذيه نامناسب شانس ابتلا به بيماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های مغزی را افزايش می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اينکه بالغ بر ۶۰ درصد افرادی که در کشور ما مبتلا به فشار خون هستند از بيماری خود اطلاع‌ندارند، افزود: در صورت اهميت ندادن به اين مسئله ممکن است فشار خون بالا به صورت سکته مغزی خود را نشان دهد همان طور که ديابت کنترل نشده نيز به اين عارضه دامن می‌زند.

اين جراح مغز و اعصاب تصريح کرد: از آنجايی که سکته مغزی لطمه زيادی به فرد و خانواده او می‌زند و در نهايت کيفيت زندگی را تحت تأثير قرار می‌دهد بايد به جد اقدامات پيشگيرانه‌ای در نظر گرفته شود.


زالی تصريح کرد: آمار ابتلا به سکته‌های مغزی در کشور رو به افزايش است و از آنجايی که جمعيت کشور رو به سالمندی است پيش‌بينی می‌کنيم در سالهای آينده شاهد شيوع بيشتر سکته مغزی در جامعه هستيم.

وی آگاهی از عوامل خطر بيماری را يکی از نکات حائز اهميت در راستای پيشگيری دانست و گفت: به عنوان مثال تغيير رژيم‌های غذايی، اجتناب از مصرف مواد دخانی و کاهش استرس می‌تواند از ابتلا به همه بيماری‌های غيرواگير به ويژه سکته‌های مغزی مؤثر باشد.


اين جراح مغز و اعصاب سکته‌های مغزی گذرا (TIA) را زمينه‌ساز سکته‌های مغزی ثابت عنوان کرد و گفت: سکته‌های مغزی گذرا اگر مورد توجه قرار نگيرد ۱۶ بار شانس اينکه فرد در هفته‌های آتی سکته کند را افزايش می‌دهد که علائم آن متفاوت است.

زالی اضافه کرد: اگر فرد هنگام برخاستن از خواب احساس گزگز در دستان داشته باشد يا از لحاظ تکلم و قدرت ديد دچار اختلال شود بايد روی اين موارد حساسيت داشته باشد و به پزشک مراجعه کند چرا که اين علائم در کمتر از ۲۴ ساعت از بين می‌رود و فرد آن را به حساب مشکلات جسمانی می‌گذارد.


وی به سالمندانی که بيماری‌های زمينه‌ای قند، چربی و فشار خون بالا دارند توصيه کرد در صورتی که دچار علائم اخلال گذرا در تکلم، بينايی، حرکت، اخلال در اندام‌ها يا راه رفتن شدند حتماً به پزشک مراجعه کنند چون اين علائم می‌تواند پيش‌درآمدی بر سکته‌های مغزی باشد.

رئيس سازمان نظام پزشکی به مطالعاتی که در مورد سکته‌های مغزی در کشور انجام شده گفت: بر اساس نتايج اين مطالعات روزانه بين ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در ايران دچار سکته مغزی می‌شوند که البته اين آمار بدون در نظر گرفتن افرادی است که دچار علائم خفيف شده يا به بيمارستان مراجعه نمی‌کنند.

زالی خاطر نشان کرد: سکته‌های مغزی شايع‌ترين بيماری ناتوان‌کننده حوزه مغز و اعصاب است و در کشورهای توسعه يافته برای کاهش آمار مرگ و مير و عوارض ناشی از سکته‌های مغزی مراکز جامعی راه‌اندازی شده که جديدترين روش‌های درمانی با حضور گروه‌های تخصصی از جمله اقدامات توانبخشی از ساعات آغازين وقوع سکته برای فرد انجام می‌شود.

اين جراح مغز و اعصاب از نبود مراکز درمان آستروک (سکته مغزی) در کشور گلايه کرد و گفت: بايد بودجه‌های لازم در راستای ايجاد اين مراکز در نظر گرفته شود و حداقل در استان‌های بزرگ اين مراکز را داشته باشيم. بيستمين کنگره نورولوژی و الکتروفيزيولوژی از صبح امروز تا ۱۳ ارديبهشت جديدترين دستاوردهای حوزه مغز و اعصاب از جمله سکته‌های مغزی، آلزايمر و پارکينسون را برای متخصصان اين حوزه را در هتل المپيک ارائه می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016