شنبه 21 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"کليدر" دومين رمان طولانی‌ جهان شد

• رمان «کليدر»، اثر معروف «محمود دولت‌آبادی»، در فهرست طولانی‌ترين رمان‌های جهان پس از اثر معروف «مارسل پروست» يعنی «در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته» در رتبه‌ی دوم قرار دارد.

به گزارش بخش ادبيات و نشر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سايت ويکی‌پديا در گزارشی با درنظر گرفتن عوامل متعددی چون تعداد کلمه‌ها، به معرفی طولانی‌ترين رمان‌های ادبيات جهان پرداخته که در اين ميان، رمان «کليدر» نوشته‌ی «محمود دولت‌آبادی» در رتبه‌ی دوم ديده می‌شود.

ويکی‌پديا برای انتخاب طولانی‌ترين رمان‌های جهان سه راه پيش رو داشته؛ اول شمارش تعداد حروف يک کتاب، ‌دوم شمارش تعداد کلمه‌های آن و سوم بر اساس تعداد صفحه‌ها با مبنا قرار دادن ۲۵۰ لغت در هر صفحه با فونت ۱۲. که در نهايت، شمارش تعداد کلمه‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای کامپيوتری معيار انتخاب طولانی‌ترين رمان‌ها قرار گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مسأله ديگری که در اين ميان حائز اهميت بوده، تعريف‌های متفاوت از واژه‌ی رمان بوده است. در نهايت، رمان يک نوشته‌ با داستان مجزا که از سوی يک ناشر چاپ شده و يا به صورت الکترونيک منتشر شده و دارای حق تأليف و انتشار برای نويسنده باشد، تعريف شده است. بر اين اساس، کتاب‌هايی مثل «ارباب حلقه‌ها» که داستان‌های مجزا داشته و مجموعه‌های «هری پاتر» که يک مجموعه‌ی داستان است، از اين رده‌بندی کنار گذاشته شده‌اند.

سايت ويکی‌پديا با تنظيم فهرستی، رمان مشهور «در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته» نوشته‌ «مارسل پروست» چاپ انتشارات «مادرن لايبرری» را که در هفت جلد و ۴۲۱۱ صفحه به زبان‌ فرانسوی انتشار يافته، با حدود يک ميليون و ۲۰۰ هزار کلمه به عنوان طولانی‌ترين رمان‌ ادبيات جهان انتخاب کرده است.

کليدر

رمان «کليدر» نوشته‌ی «محمود دولت‌آبادی» که در سال ۱۹۸۴ در ۱۰ جلد و ۲۸۳۶ صفحه توسط انتشارات «فرهنگ معاصر» به زبان فارسی منتشر شده، با داشتن حدود ۹۵۰ هزار کلمه در رتبه‌ی دوم قرار گرفته است. «کليدر» رمانی در ستايش کار و زندگی و طبيعت و رمانی حماسی از شجاعت و مردانگی است که شخصيت اول اين رمان شخصی به نام «گل‌محمد» است که دولت‌آبادی بيش از ۱۵ سال عمرش را صرف نگارش آن کرده است.

در رتبه‌های بعدی اين فهرست چندين اثر کم‌تر شناخته‌شده‌ به چشم می‌خورند تا اين‌که در رتبه‌ی سيزدهم به کتاب مشهور «جنگ‌ و صلح» نوشته‌ی «لئو تولستوی» برمی‌خوريم. اين کتاب توسط انتشارات «آکسفورد ورلدز لايبرری» به زبان روسی منتشر شده و با داشتن ۱۴۴۰ صفحه حدود ۵۶۱ هزار لغت دارد. «جنگ‌ و صلح» يکی از آثار ادبی مشهور جهان است که به زبان‌ها مختلفی ترجمه شده است.

در رتبه‌ی هفدهم اين رده‌بندی کتاب مشهور «بينوايان» نوشته‌ی «ويکتور هوگو»، نويسنده‌ی مشهور فرانسوی، ديده می‌شود که در قالب يک جلد کتاب با ۱۴۸۸ صفحه و حدود ۵۳۱ هزار لغت انتشار يافت. اين کتاب که يکی از شاهکارهای ادبيات کلاسيک به شمار می‌رود، به زبان فرانسه نوشته شده و طی سال‌ها به زبان‌ها مختلفی ترجمه شده است.

در نهايت رمان مشهور «شوخی بی‌پايان» نوشته‌ی «ديويد فاستر والاس»، نويسنده‌ی مشهور آمريکايی که در سال ۲۰۰۸ در سن ۴۶ سالگی خودکشی کرد، در رتبه‌ی نوزدهم رده‌بندی طولانی‌ترين رمان‌های جهان قرار گرفته است. اين کتاب توسط انتشارات «بک بی بوکس» در ۱۱۰۴ صفحه به زبان انگليسی و با ۴۸۴ هزار لغت انتشار يافت و به عنوان يکی از پرفروش‌ترين رمان‌های جهان در سال ۲۰۰۶ در يک نظرسنجی که از سوی مجله‌ی تايم انجام شد، در جمع ۱۰۰ رمان برتر انگليسی‌زبان از سال ۱۹۲۳ تا کنون قرار گرفت.

به گزارش ايسنا،‌ محمود دولت‌آبادی دهم مردادماه سال ۱۳۱۹ در دولت‌آباد سبزوار به دنيا آمده است. نخستين اثر داستانی‌اش را با نام «ته‌ شب» در سال ۱۳۴۱ منتشر کرد و از سال ۱۳۴۰ که دوره‌ی تئاتر آناهيتا را گذراند، تا سال ۱۳۵۳ بازيگر تئاتر بود.

کتاب‌های «لايه‌های بيابانی»، «اوسنه‌ی باباسبحان»، «ققنوس»، «ادبار»، «پای گلدسته‌ی امامزاده»، «هجرت سليمان»، «سفر»،‌ «گاواره‌بان»، «عقيل عقيل»، «آهوی بخت من گزل»، «کارنامه‌ی سپنج»، «باشبيرو»، «تنگنا»، «ديدار بلوچ»، «جای خالی سلوچ»، «روزگار سپری‌شده‌ی مردم سالخورده»، «کليدر»، «سلوک»، «روز و شب يوسف» ، «آن ماديان سرخ‌يال»، «نون نوشتن» و «ميم و آن ديگران» از جمله آثار منتشرشده‌ی اين نويسنده‌ هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016