جمعه 17 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سینماهای ایران یکی پس از دیگری بسته می‌شوند

0,,16125157_1,00Cinema.jpg
دویچه وله فارسی - یک نماینده مجلس گفت مسئولان وزارت ارشاد چشم خود را روی تعطیلی پی در پی سینماها بسته‌اند. پیش‌تر وزیر ارشاد گفته بود: «هیچ نگرانی بابت تعطیلی سینما نداریم؛ چراکه گزینه‌های دیگری همانند برنامه‌های تلویزیونی وجود دارد».

مرتضی حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سایت "خانه ملت"، با انتقاد از تعطیلی پی در پی سینماهای ایران گفته: «صنعت سینما در سایه غفلت مسئولان وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در آستانه تعطیلی قرار گرفته است». به گفته او مسئولان وزارت ارشاد چشم خود را روی تعطیلی یکی پس از دیگری سینماهای کشور بسته‌اند.

بنا براین گزارش که جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ منتشر شده، این نماینده مجلس افزایش هزینه‌های جاری سینماها هم‌چون دستگاه‌های خنک‌کننده و گرم کننده، برق و آب و... در سال‌های اخیر را به حدی دانسته که سینماها به ویژه مجموعه‌های غیردولتی به مرز تعطیلی رسیده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به عنوان نمونه‌ای از بحران سینماداران، در ماه‌های اخیر محمدرضا نصیری‌نژاد مدیر سینما قدس در گفت‌وگو با سایت "خبرآنلاین"، از روزهای اکران فیلم در این سینما سخن گفته بود که در ۸ سانس یک روز تنها ۲۰ تماشاگر به این سینما آمده‌اند.

پیش از این هیئت مدیره انجمن سینماداران در بیانیه‌ای اعلام کرد به دلیل افزایش هزینه‌های جاری سینما‌ها دیگر نمی‌توان سالن‌های سینما را باز نگه داشت.

وزیر ارشاد: نگرانی بابت تعطیلی سینما نداریم

در همین زمینه و به گزارش خبرگزاری "مهر"، محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آذر ۱۳۹۱ درباره صادر نشدن مجوز اکران برای برخی از فیلم‌ها و نگرانی از تعطیلی بعضی از سینماها گفت: «هیچ نگرانی بابت تعطیلی سینما نداریم؛ چرا که گزینه‌های دیگری همانند برنامه‌های تلویزیونی و فیلم های نمایش خانگی وجود دارد و می‌توان با این موارد اقداماتی را انجام داد».

به گفته برخی سینماگران علت بحران در سینمای ایران در سال‌های اخیر تنها مسائل اقتصادی نیست. جامعه سینمایی ایران اخیرا با پدیده نوینی روبه‌رو شده است. فیلم‌هایی که توقیف نیستند، پروانه نمایش دارند اما اکران نمی‌شوند.

حوزه هنری که حدود ۱۰۰ سینما در اختیار دارد، در سال‌های اخیر بدون توجه به پروانه نمایش فیلم‌ها که توسط وزارت ارشاد و اسلامی صادر شده، جداگانه به انتخاب برای نمایش یا عدم نمایش فیلم‌ها دست می‌زند.

سالانه به طور میانگین ۷ فیلم سینمایی در ایران توقیف می‌شوند. در هفته‌های گذشته سایت "خبرآنلاین" نام بیش از ۲۰۰ فیلم سینمایی توقیف شده‌ از سال ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۹۰ را منتشر کرد. بیشترین تعداد توقیف فیلم‌ها در سال‌های ۸۴ تا ۸۸ صورت گرفته است.

به گفته ناظران، در سال‌های اخیر پس از انحلال خانه سینما، فشار نهادهای دولتی، امنیتی و نظامی بر سینماگران ایرانی افزایش یافته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016