پنجشنبه 13 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصرف مواد روانگردان و افزايش جنون جنسی

محمدحسين نجاتی ـ شرق: وزارت بهداشت پس از سال‌ها از شيوع مصرف روانگردان‌ها و مصرف موادمخدر، نسبت به تاثير مصرف اين مواد بر افزايش جنون جنسی در کشور هشدار داد. هشدار ديرهنگام مسوولان در وزارت بهداشت گرچه در نوع خود برای کنترل هرچه بيشتر مصرف روانگردان‌ها و موادمخدر صنعتی می‌تواند اميدوار‌کننده باشد، اما اين هشدار ديرهنگام با تحميل تبعاتی همچون افزايش ابتلا به ايدز همراه شده است. به‌طوری‌که روز گذشته محمدمهدی گويا، رييس مرکز مديريت بيماری‌های واگير وزارت بهداشت نسبت به مصرف مواد روانگردان در جامعه هشدار داد و گفت: «مصرف اين مواد باعث جنون جنسی شده و اولين پيامد مصرف اين مواد که ترديدی در آن نيست، انتقال بيماری ايدز است.»

گويا در مورد تاثير استفاده از قرص‌های روانگردان بر رفتارهای پرخطر جنسی گفت: مطالعات اوليه نشان می‌دهد که مصرف قرص‌های روانگردان در ايجاد رفتارهای پرخطر جنسی و بيماری ايدز تاثير قطعی دارد و اين مساله به‌شدت خطرناک است. وی ادامه داد: مصرف مواد صنعتی و قرص‌های روانگردان اولين چيزی که به انسان می‌دهد جنون است و در درجه اول، اين جنون از نوع جنسی است. رييس مرکز مديريت بيماری‌های واگير وزارت بهداشت گفت: متاسفانه موادمخدر صنعتی به اسم موادمخدر شناخته‌شده به مردم عرضه نمی‌شود و گاهی با عنوان‌های مختلفی همچون قرص‌های لاغری عرضه می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گويا با خطرناک عنوان کردن عرضه اين مواد در سطح جامعه افزود: عده‌ای ناآگاهانه و نادانسته به قصد ديگری اين مواد را استفاده می‌کنند و اگر بدانند که اين مواد چقدر خطرناک است، ممکن نيست به سمتش بروند اما در ابتدا به اشکال گوناگون به آنها عرضه می‌شود که باورکردنی نيست.

ايدز، پيامد جنون جنسی
سال‌هاست که پژوهشگران اجتماعی در ايران نسبت به افزايش مصرف روانگردان‌ها و موادمخدر صنعتی به‌خصوص در ميان جوانان هشدار می‌دهند و حالا که اين پديده تبديل به بحرانی اجتماعی شده است، وزارت بهداشت با زبان هشدار پا به ميدان گذاشته است. رييس مرکز مديريت بيماری‌های واگير وزارت بهداشت در اين‌باره می‌گويد: تجربه نشان داده مصرف‌کنندگان اين مواد دچار جنون جنسی می‌شوند و پيامد اين جنون جنسی بيماری ايدز است و در آن ترديدی وجود ندارد. گويا گفت: مساله اساسی اين است که روانگردان‌ها آنقدر خطرناکند که متاسفانه بسياری از ابعاد و عوارض مصرف اين مواد برای مردم ناشناخته است. وضعيت مصرف مواد روانگردان به شکلی در جامعه درآمده که بيش از بيماری ايدز مشکل‌ساز شده است. رييس مرکز مديريت بيماری‌های واگير وزارت بهداشت در پاسخ به اينکه آيا می‌توان بين موج دوم ايدز که ناشی از اعتياد و موج سوم که ناشی از رفتارهای پرخطر جنسی است موج ديگری را بر اثر اين مواد صنعتی تعريف کرد، گفت: انتقال ايدز از طريق اعتياد و رفتارهای پرخطر جنسی از يکديگر قابل جدا کردن نيست چراکه يکی تمام و ديگری آغاز می‌شود. وی افزود: اين موج‌های ايدز کنار يکديگر تشکيل می‌شوند و کسی که اعتياد دارد به سمت مصرف روانگردان‌ها می‌رود و کسی که اين مواد را مصرف می‌کند دچار جنون جنسی می‌شود، اين فرد می‌تواند مبتلا به ايدز شود و در نتيجه اين بيماری را به ديگران منتقل کند.

افزايش ۳۵ تا ۴۰‌درصدی مصرف روانگردان‌ها در کشور
براساس پژوهش صورت‌گرفته طی سال‌های ۸۴-۸۳ در دانشگاه علوم‌پزشکی دانشگاه شهيد بهشتی با هدف دستيابی به شيوع مصرف مواد محرک، الکل و داروهای روانگردان در افراد ۱۵ تا ۳۵ساله تهرانی، شيوع مصرف داروهای روانگردان ۳/۸ درصد، مواد محرک ۷/۴ ‌درصد و الکل ۲۵/۷ ‌درصد بوده است. همچنين نتايج پژوهشی مشابه در سال ۸۷، حکايت از افزايش ۳۵ تا ۴۰‌درصدی مصرف روانگردان‌ها در کشور دارد.

مصرف آگاهانه روانگردان‌ها برای افزايش قوای جنسی
هشدار وزارت بهداشت و درمان نسبت به افزايش مصرف روانگردان‌ها و تاثير آن بر افزايش جنون جنسی در حالی است که بر اساس پژوهش صورت‌گرفته در دانشگاه علوم انتظامی (به سفارش ستاد مبارزه با موادمخدر رياست‌جمهوری)، مصرف اين مواد بعضا با آگاهی و به‌دليل افزايش قوای جنسی در افراد صورت می‌گيرد. به‌طوری‌که محققان در اين پژوهش آورده‌اند که: افزايش قوای جنسی ناشی از مصرف مواد صنعتی و شيميايی؛ تبليغات مسموم در جامعه دلالت بر اين موضوع دارد که مصرف مواد صنعتی سبب افزايش قوای جنسی خواهد شد. در حالی که نتايج بررسی‌های صورت‌پذيرفته، حکايت از آن دارد که در درازمدت همزمان با وابستگی روانی به مواد صنعتی، ميل جنسی در مصرف‌کننده کاهش پيدا می‌کند و سبب تضعيف قوای جنسی خواهد شد.

روانگردان‌ها چه حالتی برای مصرف‌کنندگان ايجاد می‌کند؟
مصرف کوتاه‌مدت روانگردان‌ها بر اساس پژوهش صورت‌گرفته در سال ۱۳۹۱ در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران موجب افزايش انرژی، چابکی زياد و احساس سرخوشی، توهم حسی، پرحرفی، گشادی مردمک چشم، هيجان و بی‌قراری، رعشه و لرزش، تصورات و خيال باطل، افزايش ضربان قلب، تپش قلب و فشار خون، عرق کردن، از دست دادن اشتها، خشکی بينی و لب و دهان، اختلال در تنفس، احساس قدرت زياد و برتر بودن، ايجاد حالات تهاجمی و پرخاشگرانه و بالا و پايين پريدن می‌شود. همين احساسات باعث می‌شود افراد اقدام به مصرف اين مواد بکنند. اما در بلندمدت می‌تواند علاوه بر آن اثرات و عوارض ديگری نيز از جمله حالت تشويش، کابوس‌های وحشتناک شبانه، شوريدگی فکری، رفتار بی‌باکانه، افسردگی شديد توام با تمايل شديد به خودکشی، عدم تمرکز فکری، بی‌اعتمادی به ديگران، بی‌حالی و خستگی بسيار شديد، ترس، عدم شناخت زمان و مکان، گيجی، سرگردانی، آسيب به کليه‌ها و ايجاد مشکلات ريوی را به‌دنبال داشته باشد.

افزايش ۱۶۶‌درصدی حملات قلبی بر اثر مصرف روانگردان‌ها
تازه‌ترين تحقيقات در آمريکا نشان می‌دهد که مصرف ماده روانگردان غيرقانونی «مت آمفتامين» خطر حمله قلبی را در جوانان افزايش می‌دهد. محققان با بررسی سه‌ميليون نوجوان و جوان ۱۴ تا ۲۴ساله در آمريکا دريافتند که مصرف ماده محرک غيرمجاز مت آمفتامين موجب شده است تا اين افراد ۶۱‌درصد بيشتر از ساير بيماران دچار حمله قلبی شوند. به گفته اين محققان ميزان حملات قلبی مرتبط با آمفتامين‌ها طی اين دوره تحقيقاتی چهارساله ۱۶۶‌درصد افزايش نشان می‌داد.

خطرناک‌ترين حالت برای مصرف‌کنندگان شيشه و روانگردان‌ها
از سوی ديگر نتايج پژوهش صورت‌گرفته در سال ۱۳۹۱ در واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامی روی مصرف‌کنندگان شيشه و روانگردان‌ها نشان می‌دهد خطرناک‌ترين وضعيت برای مصرف‌کننده شيشه «تويکينگ» است. اين حالت وقتی روی می‌دهد که شخص ۳ تا ۱۵ روز نخوابيده باشد و دچار علايمی چون تحريک‌پذيری و بدبينی باشد. چنين حالتی را تويکينگ و شخص را اصطلاحا تويکر می‌گويند. شخص تويکر اشتياق شديد به مصرف هرچه بيشتر شيشه دارد و اين حالت در اصل می‌تواند خطرات زيادی برای فرد مصرف‌کننده داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016