پنجشنبه 10 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ذخاير آبی تهران ۳۶۰ميليون مترمکعب کاهش يافت

روزنامه بهار ـ زندگی روزمره ساکنان بسياری از مناطق تهران در هفته‌های اخير با قطعی‌های مکرر و طولانی‌مدت آب گذشته و نقل حرف‌های روزمره مردم جيره‌بندی آب است. می‌پرسند «چرا آب را بی‌خبر جيره‌بندی کرده‌اند؟» اما مسئولان وزارت نيرو می‌گويند آب در هيچ شهری جيره‌بندی نشده است.
قطع آب در تهران در هفته‌های اخير بی‌خبر آغاز شد، اين قطعی زمان و مدت خاصی ندارد. بعضی مناطق قطعی آب نداشتند اما در مناطق ديگری که عمدتا تراکم جمعيتی بالاتری دارند مانند مناطق جنوبی پايتخت قطعی آب مکرر و طولانی‌تر هم بوده است. از دوساعت گرفته تا ۱۲ساعت. چنانکه يکی از شهروندان ساکن در جنوب شرقی تهران در تماس تلفنی به «بهار» گفت: «پنجشنبه ما فقط سه‌ساعت آب داشتيم.» قطعی آب زندگی مردم را مختل کرده، هوا گرم است، آب نيست آن هم درست زمانی که وقت افطار است. اما مسئولان در وزارت نيرو در برابر شرايط اين روزها که تهران و بسياری ديگر از شهرهای کشور يکی از گرم‌ترين تابستان‌های ۶۰ سال اخير را می‌گذرانند، چه پاسخی دارند؟ آن‌ها می‌گويند: «در ماه رمضان آب را روی مردم نبستيم، قطعی آب داشتيم اما آب نه در تهران و نه در هيچ شهر ديگری جيره‌بندی نشده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عليرضا دايمی، سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نيرو با بيان اين جملات به «بهار» گفت: «تاکنون هيچ برنامه‌ای برای جيره‌بندی آب نداشتيم و اعلام نکرديم. مشکل اينجاست که رسانه‌ها و مردم اگر با افت فشار و قطعی آب مواجه می‌شوند، می‌گويند آب جيره‌بندی شده است. سال‌هايی بوده که آب جيره‌بندی شده است و ما هم اعلام کرديم، اما امسال آن هم در ماه رمضان هيچ برنامه‌ای برای جيره‌بندی اجرا نشده اما تاييد می‌کنم که تعدادی از مناطق تهران با قطعی آب مواجه بودند.»
او با بيان اين‌که «قطعی آب» با «جيره‌بندی» متفاوت است، افزود: «جيره‌بندی يعنی اين‌که برنامه بدهيم که در کدام مناطق تهران يا ديگر شهرها و در چه ساعاتی آب قطع خواهد بود. اتفاقی که افتاده اين است که به دليل موج شديد گرمای دوهفته‌ای ذخاير آبی مخازن تهران آب به حداقل رسيده و فشار آب کم شده است. زمانی که مصرف آب در مناطقی به‌ويژه در ساعات اوج مصرف که الان نزديک افطار و اول صبح است، به اوج می‌رسد، فشار آب افت شديد پيدا می‌کند و آب آن مناطق قطع يا کم‌فشار می‌شود.»
به گفته او مشخصا ۱۰ روز است که فشار آب در تهران کم شده است، اما دايمی در عين‌حال تاکيد کرد: «با وجود کاهش منابع آبی تهران اما ذخاير موجود کفايت دارد و ما آب شرب را تضمين شده تا پايان سال به صورت ذخيره داريم و هيچ محدوديتی نداريم و مردم نگران نباشند.»
سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نيرو افزون بر اين حرف‌ها با بيان اين‌که «اولويت ما تامين آب شرب است»، ادامه داد: «ممکن است در پاييز اگر مشکل کمبود آب وجود داشته باشد آب کشاورزی را جيره‌بندی کنيم اما در تهران مخصوصا درباره آب شرب برنامه جيره‌بندی نداريم. مطابق محاسبات ما اگر ميزان مصرف آب در تهران ۱۰‌درصد کاهش يابد که هيچ مشکلی نخواهيم داشت. در پی افزايش گرمای هوا بالاترين ميزان آب در ۵۰سال اخير را وارد شبکه کرديم و الان روزانه سه‌‌ميليون و حدود ۴۰۰‌هزار مترمکعب آب وارد شبکه مصرفی تهران می‌شود در حالی که ظرفيت تصفيه‌خانه‌ها حدود سه‌‌ميليون مترمکعب است. در سال‌های گذشته مصارف مردم تهران به مراتب کمتر از اين بوده است اما يکباره تحت‌تاثير گرمای شديد بالا رفته و هنوز با وجود هشدارها ميزان مصرف آب بسيار بالاست.»
او با بيان اين‌که «هر کولر آبی در تهران بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ ليتر آب مصرف می‌کند»، ادامه داد: «اين رقم را ضرب کنيد در تعداد کولرهای شهر ببينيد چه رقمی به دست می‌آيد البته فصل گرماست و مردم حق دارند، اما منابع آبی شهرها هم محدود است.»
به گفته دايمی، دو هفته اخير مشترکان پرمصرف آب «هشدار» گرفته‌اند اما آب اين مشترکان پرمصرف قطع نشده است، او ادامه داد: «اگر اين مشترکان به هشدارها توجه نکنند مجبور هستيم آب آن‌ها را قطع کنيم. چون در ماه رمضان هستيم نخواستيم از اين روش استفاده کنيم و با حکم قضايی با مردم رفتار کنيم.»
ديروز مهدی فروغی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران، در گفت‌وگو با مهر با اعلام کاهش ۳۶۰‌ميليون مترمکعبی ذخاير آبی سدهای پنج‌گانه تهران از کاهش ۴۰‌درصدی بارندگی‌ها در سال آبی جاری خبر داد و گفت: «ميزان آب ورودی به سدهای تهران به‌شدت افت کرده است.»
آن‌طور که آمارهای سازمان هواشناسی نشان می‌دهد، سال ۹۰ تهران از نظر ميزان بارش رتبه نخست را در ميان همه شهرهای کشور به خود اختصاص داد، اما امسال سال ديگری است و بحران کم‌آبی جدی. تهران در سال آبی جاری از نظر ميزان بارش وضعيت مناسبی نداشته و در ميان ۳۱استان کشور در جايگاه ۲۷ قرار گرفته است.
در حالی که سال گذشته ميزان ورودی آب به مخزن سدهای اميرکبير ۹/۱۴، لتيان ۵/۹، لار ۶/۱۳، طالقان ۶/۱۱ و ماملو ۴/۳ مترمکعب بر ثانيه بوده است، ‌امسال اين ميزان در سدهای اميرکبير ۷/۷، لتيان ۷/۵، لار ۳/۶، طالقان ۸/۲ و ماملو ۹/۱ ثبت شده است که نشان از کاهش شديد ورودی آب به مخازن سدهای استان دارد. فروغی موجودی مخازن سدهای پنج‌گانه تهران را در پايان تيرماه امسال ۷۱۸‌ميليون مترمکعب اعلام کرده و گفته است: «اين ميزان در مقايسه با يک‌ميليارد و ۷۹‌ميليون مترمکعب آب موجود در مخازن در زمان مشابه سال گذشته، حدود ۳۶۰‌ميليون مترمکعب کاهش يافته است.»

وضعيت بحرانی در اصفهان
کم‌آبی تنها مشکل تهران نيست بسياری ديگر از شهرها به‌ويژه کلانشهرها شرايط مشابهی دارند. به گفته سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نيرو به دليل افت فشار آب در ديگر کلانشهرها مثلا شيراز هم مردم با قطعی آب مواجه بودند. او در پاسخ به اين پرسش که به جز تهران ذخاير آبی ساير شهرهای کشور در چه شرايطی است؟ گفت: «در بيشتر کلانشهرها با مشکل مشابه تهران مواجه هستيم. در بين کلانشهرها در اصفهان کمبود آب داريم و مخزن زاينده‌رود بسيار پايين است و مردم بايد به‌طور جدی در مصرف آب صرفه‌جويی کنند. مخزن زاينده‌رود رو به خالی‌شدن است و اين مسئله هم به اين دليل است که در بهار ناگزير شديم برای کشاورزی رها‌سازی آبی کنيم و الان اصفهان با مشکل شديد آب مواجه شده است.
به گفته او در مشهد هم که آب آن از سد دوستی تامين می‌شود ورودی آب کم شده است، اما ذخاير مخزن تا پايان سال آب مورد نياز اين شهر را تامين می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016