شنبه 9 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شجريان: صدای ايرج در آوازخوانی؛ معيار است

محمدرضا شجريان در مراسم بزرگداشت ايرج گفت: ايرج پيشکسوت من بوده و هست. می‌توانيد چهچهه‌های مردانه او را، که می‌زند و زده است، را گوش کنيد و ببينيد که اين مرد چه کار‌ها کرده است.

ايلنا: بزرگداشت حسين خواجه اميری ايرج شب گذشته (۸ شهريور) در محل فرهنگسرای انديشه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، در اين مراسم با حضور محمدرضا شجريان از حسين خواجه اميری (ايرج) تجليل شد.

اين مراسم با تک‌نوازی ويولن توسط پويا جوانمردی، يکی از شاگردان حسين خواجه‌اميری آغاز شد. پس از آن اميراحسان فدايی از ديگر شاگردان استاد همراه با گروه ارکستر به اجرای برنامه پرداخت. سپس اصغر همت، حسين ياريار، جمشيد حيدری و ناصر عظيمی از ۶ نفر از پيشکسوتان عرصه مطبوعات در حوزه ورزش و سينما شامل فاروغ فخرالدينی، سيد رسول رئيسی، سيدمهدی کاظمی، جمشيد حميدی، پرويز نوری و جواد طوسی تجليل کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بهروز خلجی (سازنده مستند زندگی هنری ايرج)، ساخت فيلم «پهلوان آواز»، مستندی از زندگی ايرج و خاطرات وی مخصوصا در فيلم‌های قبل از انقلاب را افتخار و شانسی بزرگ برای خود دانست که طی آن توانست ۶۹ هنرمند را در يک فيلم گردهم آورد.

وی که به همراه داريوش بابائيان برای ساخت اين فيلم ۸ سال تلاش کرده است، در سخنان خود از شعرايی همچون شهريار و بابک رادمنش که مخصوص ايرج شعر سروده‌اند نام برد و يادشان را گرامی داشت.

اسماعيل آذر نيز درباره صاحب صدای ماندگار ايران‌ زمين گفت: هنرمند شمعی است افروخته / که تا چشم بر هم زنی سوخته. جناب ايرج از متواضع‌ترين شخصيت‌های هنری است که هيچ‌کس از او «منم» نشنيده است و اگر هم در فيلم‌ها آواز خواند به دليل وجود هنری و داشته‌های اوست.

حسين ياريار(سرمربی تيم فوتبال هنرمندان) نيز از حاضران خواست لحظاتی به افتخار کسانی که پرچم عشق را علم کرده‌اند بايستند و خادمان فرهنگ و هنر مملکت را تشويق کنند. او بر تکريم پيشکسوتان در عرصه‌های مختلف تاکيد کرد و گفت: يادمان باشد که خدمت به بزرگتر‌ها عزت می‌آورد و اين شعار نيست و اگر خدمت نکنيم باخته‌ايم، خوب است قدر بزرگتر‌ها و پيشکسوتان را بخوبی بدانيم.

سپس ايرج(خواننده سه نسل ايران زمين) گفت: جا دارد از محمد‌رضا شجريان سپاسگزاری کنم که امروز اينجا هستند و حضورشان هم باعث خوشحالی من و هم باعث خوشحالی همه شده است. امروز می‌خواهم سرتان را درد بياورم و چند بيتی را برايتان شعرخوانی کنم و بعد با چند قطعه شاد در خدمتتان هستم و در ادامه حاضرين مراسم را می‌ه‌مان صدای گرم و گيرای خود کرد.

پس از اجرای باشکوه ايرج که با استقبال حاضرين و همخوانی با وی مواجه شده بود، محمدرضا شجريان، استاد آواز ايران متواضعانه در کنار ايرج حضور يافت و در سخنانی از تجليل پيشکسوتان عرصه هنر اظهار خرسندی کرد و گفت: هنگامی که شنيدم قرار است برای ايرج عزيز مراسم بزرگداشت برگزار شود، وظيفه خود ديدم که با افتخار به اين برنامه بيايم و در کنار اين عزيز بزرگوار باشم. ما هميشه به دنبال ايشان بوده‌ايم؛ آن موقع که من نوجوان بودم ايشان در اوج قدرت آواز خواندن و پهلوان آواز بود. دليل من برای پهلوانی ايشان همين بس که ايشان امشب مثل چهل سالگی‌اش آواز خواند. صداهايی که ريشه و مايه دارند، تا پس از صد سالگی، به شرط سلامتی و توانايی بدن برای آواز خواندن، فرد را در آواز ياری می‌کنند و تارهای صوتی تا هنگامی که انسان زنده و سالم باشد به شکل روز اولش خواهد بود.

وی اظهار کرد: ايرج عزيز و نازنين واقعا پيشکسوت من بود و هست. هنگامی که من در دبيرستان مشغول بودم ايشان در اوج خوانندگی بودند. صدای ايرج در کار آوازخوانی يک متر و معيار است و هنگام حساب، بالا‌ترين حد را دارد. برای همين هنگامی که می‌خواهند صدايی را مثال بزنند از او استفاده می‌کنند و می‌گويند «مثل صدای ايرج»، اين يعنی تبديل به مترومعيار شده است.

شجريان تاکيد کرد: صدای او قدرت، صلابت، صافی و پاکی را شامل می‌شود، شما می‌توانيد آن چهچهه‌های مردانه او را، که می‌زند و زده است، را گوش کنيد و ببينيد که اين مرد چه کار‌ها کرده است که به واسطه آن متر و معيار شده است. اين يعنی در کار آوازخوانی و صدا رکورد دارد. اميدوارم که صدسالگی او را همين جا جشن بگيريم.

در ادامه برنامه نصرت‌الله وحدت، بازيگر پيشکسوت در جايگاه حضور يافت و به نقل خاطره‌ای در مورد استاد ايرج پرداخت. وی گفت: در برنامه بزرگداشتی که طی سال‌های بعد از انقلاب برای محمدعلی فردين برگزار شده بود او روی صحنه حضور يافت و همراه با گروه موسيقی آهنگی را اجرا کرد و همه ما را به تعجب واداشت و پيش خود فکر کرديم که با اينکه در همه فيلم‌ها صدای ايرج بجای صدای او ميکس می‌شده اما خود او صدای خيلی خوبی داشته است و بسيار تشويقش کرديم. پس از پايان اجرا پرده‌ها کنار رفت و ديديم که اين بار هم ايرج در پشت پرده بجای فردين آواز خوانده است.

محمد موسوی، استاد نوازنده نی نيز به ذکر خاطره‌ای در مورد ايرج پرداخت و اظهار کرد: نوروز سال ۱۳۶۱ از استاد بنان خواستم که ما را نصيحتی و برای ما آرزويی کند، در صحبت‌های خود اظهار کرد کاش برای اينکه در دل‌ها نفوذ کنم خدا صدای ايرج را به من می‌داد.

در ادامه لوح سپاس توسط محمدرضا شجريان، استاد آواز ايران، به ايرج اهدا شد. در اين بخش فرهنگ شريف، رهبر ارکستر سنفونی در کنار وحدت، موسوی و جهاندار حضور داشت و به همراه ايرج و شجريان دست‌های يکديگر را به نشانه وحدت، پيروزی و شادی بالا بردند.

فرهنگ شريف قبل از ترک جايگاه در سخنانی به گفته‌های شجريان در مورد استاد ايرج اشاره کرد و نحوه گفتار وی در مورد ايشان را ستود.

وی اظهار کرد: شجريان چقدر زيبا در مورد همکارش صحبت کرد و از او تجليل کرد. اين موضوع بسيار قابل توجه است که شخصی مثل شجريان قدر ايرج را بداند و بگويد ما هميشه به صدای تو گوش می‌کرديم و از آن لذت می‌برديم. چنين قدر‌شناسی بايد سرلوحه هنرمندان باشد و در ارتباط با يکديگر دوستی را پيشه کنند. من دوست دارم اين موضوع برای همه هنرمندان سرمشق باشد.

در اين مراسم اگر چه احسان خواجه‌اميری، که به قول پدر روی صحنه، خود را از کيش به برنامه رسانده بود، حضور پيدا کرد اما شرايط برای اجرای او فراهم نشد؛ پايان بخش اين برنامه ادامه اجرای گروه موسيقی با صدای اميراحسان فدايی بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016