پنجشنبه 21 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درِ خانه سينما باز شد

رِ خانه سينما همزمان با روز ملی سينما ۲۱ شهريور ماه با حضور جمع کثيری از اهالی سينما و حجت‌الله ايوبی که با همراهی عزت‌الله انتظامی وارد ساختمان اين تشکل صنفی در خيابان سمنان شد، به روی سينماگران باز شد.

به گزارش خبرنگار سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الله ايوبی رئيس جديد سازمان سينمايی کشور با اعلام از سرگيری فعاليت خانه سينما گفت:‌ خانه سينما منحل نشده بود بلکه در دولت قبل وزارت ارشاد آن را تعطيل کرده بود. وقتی نهادی ثبت می‌شود، ديگر يک شخصيت حقوقی است که وزارت ارشاد به هيچ وجه نمی‌تواند آن را منحل کند.

معاون وزير ارشاد افزود: از امروز ۲۱ شهريورماه خانه سينما با حکم آقای علی جنتی-وزير فرهنگ وارشاد اسلامی دولت يازدهم- بازگشايی و با امضاء اين حکم از سرگيری، فعاليت‌های اين نهاد صنفی قانونی و رسمی خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


درخواست ايوبی از اهالی رسانه

رئيس جديد سازمان سينمايی در ابتدای سخنانش در اولين نشست رسانه‌ای خود که در ساختمان شماره ۱ خانه سينما برگزار می‌شد، ضمن تشکر از اهالی رسانه به دليل همراهی با او، ادامه داد: در اين مدت يکی دو هفته‌ای احساس کردم اجماع نانوشته‌ای بين اهالی رسانه شکل گرفته و همه شما تلاش کرديد تا در يک فضای آرام، منطقی و قابل قبول اين مشکل کوچک آزاردهنده، حل شود.

وی ادامه داد: از همه اهالی رسانه درخواست می‌کنم که همين مشی و شيوه بسيار خوب، عاقلانه و معتدل را در هفته‌های آينده هم پی بگيريد تا بتوانيم به کمک هم به سينمای کشور خدمت کنيم.

ايوبی با تأکيد بر اينکه سينما برای دولت يازدهم و وزير ارشاد اهميت قابل توجهی دارد، گفت: علاوه بر اينکه بايد سلام آقای جنتی وزير محترم ارشاد را به شما ابلاغ کنم، بايد بگويم ايشان از اولين روزهای کاری‌شان، بيشترين وقت خود را به سينما و سينماگران اختصاص دادند. بنده از همان ابتدا اهميت مسووليتی که در اختيار می‌گرفتم را می‌دانستم اما راستش حساسيت زياد آن را بعدا متوجه شدم. در همين راستا آقای وزير هم قول داده‌اند که در کنارمان باشند تا مشکلات سينمای ايران را يکی‌يکی حل کنيم.

برايم رهگشاست که خانه سينما بازوان اجرايی قدرتمندمان باشد

معاون وزير ارشاد در ادامه سخنانش با ابراز خرسندی از سرگيری فعاليت خانه سينما ايران، اظهار کرد: مساله خانه سينما خار کوچکی بود که هم مانع حرکت سينما شد و هم مانعی برای مديريت سينمايی بود. از اين جهت، خوشحالم که آغاز مسئوليتم با روز ملی سينما مصادف شد و همين امر انگيزه‌ام را مضاعف کرد تا به اجماعی برای حل مساله برسيم، چرا که معتقدم حل مساله خانه سينما می‌تواند به مديريت سينمايی هم کمک کند.

وی در اين زمينه توضيح داد: همان‌طور که آقای دکتر روحانی در ايام انتخابات بيان کردند، دولت جديد با کمک اصناف مختلف قرار است کشور را اداره کند. کشور ما نظامی مبتنی برمردم سالاری دينی است و همه کشورهای منطقه حسرت اين آرامش، ثبات و اقتدار را می‌خورند اما تنها با مشارکت مردم می‌توان اين اقتدار را حفظ کرد و طبيعتا نماد مشارکت مردم، انجمن‌ها، اصناف و گروه‌های سازمان يافته هستند.

ايوبی تأکيد کرد: برای من بسيار راهگشا خواهد بود که از آغاز کارم، يک خانه سينمای قدرتمند وجود داشته باشد و بتواند بازوان اجرايی قدرتمندی برای ما باشد.

رئيس سازمان سينمايی با تأکيد بر اينکه خانه سينما می‌تواند مشاور خوبی برای مديريت باشد، اظهار کرد: همان‌طور که همه می‌دانيم دولت بايد تصدی‌گری‌اش را به مردم و بخش خصوصی واگذارکند، مخصوصا در عرصه فرهنگ و هنر که به طور طبيعی توليدکنندگانش خارج از بخش مديريت هستند. بازگشايی خانه سينما از اين جهت می‌تواند بسيار مهم باشد که اين مجموعه به عنوان يک مشاور خوب، اصناف مختلف را کنار هم جمع کرده و به مديريت کمک می‌کنند.

نبود اعتماد مقابل بين مديريت و سينماگران چالش چند ساله گذشته بود

حجت‌الله ايوبی در ادامه با اشاره به اينکه نبود اعتماد مقابل بين مديريت و سينماگران يکی از چالش‌های سال‌های گذشته بوده است، گفت: اکنون اين اعتماد دوباره در حال شکل‌گيری است و برای آنکه پايدار بماند بايد مديريت سينمايی کشور شفاف باشد. مطمئن باشيد شما در اين مدت شاهد مديريتی شفاف خواهيد بود.

وی ادامه داد: من معتقدم سينما سه پايه اصلی دارد که نظام و حاکميت، سينماگران و مردم آن را تشکيل می‌دهند. اگر می‌خواهيم سينمای قدرتمند داشته باشيم بايد اعتماد و همکاری را بين اين سه پايه مهم ايجاد کنيم. طبيعتا مردم و نظام از سينما انتظاراتی دارند که بايد مورد توجه قرار گيرد و در مقابل هم سينماگران انتظاراتی مانند شفافيت در مديريت و امنيت شغلی و روانی که قطعا مورد توجه مديران خواهد بود.

دولت بايد پای پروانه‌ی صادر شده بايستد/ دعواهای کوچک همه را از کار انداخت

رئيس سازمان سينمايی در ادامه با اشاره به چالش ديگر وزارت ارشاد درباره پشتيبانی از پروانه‌های صادر شده در مقابل نهادهای ديگر، خاطرنشان کرد: دولت بايد پای سينما بايستد. طبيعتا در اين راستا اگر می‌خواهد پروانه‌ای صادرکند بايد با دقت باشد تا بتواند پس از آن از پروانه صادر شده حمايت کرده و پای آن بايستد، مطمئن باشيد ما قطعا چنين خواهيم کرد.

وی سپس با اشاره به ورود بخش دولتی به فرايند فيلمسازی نيز اظهار کرد: به نظرم رابطه بين بخش خصوصی و دولتی يکی از چالش‌های ماست. دولت به دليل داشتن قدرت، زور و پول می‌تواند به هر شکلی وارد سينما شود اما از نظر من اين ورود بايد به نوعی باشد که بخش خصوصی احساس کند دولت حامی اوست. معتقدم بايد دست تهيه‌کنندگان خصوصی سينمای ايران را بوسيد که سرمايه‌ اندک‌شان را برای توليد انديشه و حفظ فرهنگ هزينه می‌کنند.

معاون وزير ارشاد تأکيد کرد: دولت نبايد بازار عرضه و تقاضا را مختل کند. دولت حق ندارد با پرداخت‌های غير کارشناسانه و غير دقيق بازار را مختل کند.

ايوبی در ادامه سخنان‌اش با تأکيد بر اينکه در سينمای ايران بايد سبد متنوعی از انواع فيلم‌های سينمايی ساخته شود، يادآور شد: بر اين باورم کشوری که فقط می‌خواهد فيلم درجه يک و فاخر توليد کند، مانند کشورهايی که فقط دنبال توليد فيلم تجاری هستند، ره به جايی نخواهد برد. ما بايد در سينمايمان فيلم‌های مختلف برای سلايق مختلف داشته باشيم. معتقدم فيلم‌های گيشه‌ای هم به سينما خدمت می‌کنند چون اگر همين مقدار مخاطب اندک هم کاهش پيدا کند چيزی از سينمايی که در دنيا شهره است باقی نمی‌ماند.

وی در پايان اين بخش از سخنانش تصريح کرد: به نظرم دولت بايد به داد سالن‌های سينمای در حال فروپاشی برسد و همچنين مانند کشورهای ديگر سينمارو تربيت کند، متاسفانه دعواهای کوچک همه را از کار انداخت.

سياسی شدن مساله فرهنگی مانند خانه سينما به دليل بی‌تدبيری است

به گزارش ايسنا، حجت‌الله ايوبی در ادامه اين نشست رسانه‌ای درباره موضوع خانه سينما و حواشی دو سه سال اخير آن گفت: هنر يک حکومت اين است که مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نگه دارد و نگذارد آن‌ها به مسائلی سياسی تبديل شوند. اين خانه کوچک که امروز در آن نشسته‌ايد مساله‌ی کوچکی بود که به تدريج خودش را به فضای سياسی کشور تحميل کرد تا جايی که کانديدای انتخابات رياست جمهوری در برنامه‌هايشان از آن صحبت می‌کردند.

وی ادامه داد: وقتی مساله‌ای فرهنگی، سياسی می‌شود يعنی در آن بی‌تدبيری صورت گرفته و خوب مديريت نشده است.

معاون وزير ارشاد سپس با خطاب قرار دادن بخش دغدغه‌مند جامعه از فعاليت‌های خانه سينما و آنچه که در گذشته در اين باره مطرح شده بود،بيان کرد: بايد به همه کسانی که دغدغه نظام،‌دين و ارزش‌ها را دارند (که خود من هم قطعا از ميان آن‌ها هستم) عرض کنم که مساله خانه سينما در دو سه سال اخير، مساله ارزش‌ها و انقلاب نبود. مشکل به وجود آمده حاصل يک مساله صنفی بود اما متاسفانه گاهی با برخی ادله، اين مساله صنفی را به مساله اساسی کشور تبديل و جامعه را نگران کرديم.

وزارت ارشاد نمی‌تواند يک شخصيت حقوقی را منحل کند

ايوبی در ادامه با تأکيد بر اينکه حکم از سرگيری فعاليت خانه سينما از سوی وزير ارشاد امضاء شده است، گفت: خانه سينما منحل نشده بود بلکه تنها وزارت ارشاد دولت دهم حکم به تعطيلی آن داده بود. وقتی نهادی ثبت می‌شود، يک شخصيت حقوقی است که ديگر ارشاد نمی‌تواند آن را منحل کند اما طبق اختياراتش می‌توانست توقف فعاليت‌های آن را اعلام و به عبارتی تعطيل کند.

وی افزود: از امروز ۲۱ شهريورماه، خانه سينما به حکم علی جنتی فعاليت‌های خود را از سرگرفته و ايشان با امضاء اين حکم آن را به رسميت شناخت.

به تفاهم‌های قبلی پايبنديم

ايوبی در اين بخش از سخنانش و پيش از آنکه خبرنگاران درباره توافق‌های قبلی پيرامون بازگشايی خانه سينما در زمان دولت قبل بپرسند، در اين زمينه توضيح داد: ما قرار نيست کار خيلی جديدی انجام دهيم. اصناف مختلف که با هم اختلاف‌نظرهايی داشتند قبلا به توافق‌های خوبی رسيده بودند.

وی با اشاره به اين توافقات گفت: در اين توافقات آمده بود تمام اصنافی که تشريفات قانونی فعاليت را طی نکرده‌اند بايد مدارک‌شان را به وزارت ارشاد تحويل دهند و آن‌ها می‌توانند با در دست داشتن رسيد تحويل اين مدارک در مجمع عمومی شرکت کنند. تفاهم دوم هم درباره تشکيل مجمع عمومی به منظور تصويب اصلاحات لازم روی اساسنامه بود. در واقع در اين مجمع اساسنامه اصلاحی که بهانه‌ای برای بستن خانه سينما شد، تصويب و به امضاء خواهد رسيد و هیأت مديره جديد براساس آن انتخاب خواهند شد.

بنا بر اين گزارش، سينماگرانی چون بهمن فرمان‌آرا، رخشان بنی‌اعتماد، رضا ميرکريمی، احمدرضا درويش، غلامرضا موسوی، منوچهر محمدی، کيومرث پوراحمد، تورج منصوری، گلاب آدينه، امين تارخ، محمدعلی سجادی، مهدی فخيم‌زاده، عليرضا داوودنژاد، فرشته طائرپور، گوهر خيرانديش، جهانگير کوثری،مهتاب کرامتی، نورالدين زرين‌کلک،داريوش فرهنگ، آتيلا پسيانی،رضا کيانيان، داريوش اسدزاده،مازيار ميری، عزيزالله حميدنژاد، محسن اميريوسفی، سيامک شايقی، همايون اسعديان، عليرضا خمسه، عزيز ساعتی، کامران ملکی،همايون ارشادی، محمدرضا مقدسيان، محسن خان‌جهانی، تورج منصوری،ناصر صفاريان، ابراهيم فروزش منوچهر شاهسواری،رامبد جوان، سيد محمود رضوی، بهروز شعيبی، آناهيد آباد، اميرشهاب رضويان، ساداتيان، محسن علی‌اکبری، محمد اطيابی، هوشنگ گلمکانی، روياتيموريان، مسعود رايگان، محمد علی طالبی و ... در خانه سينما حضور پيدا کردند.

هيات مديره‌ و مديرعامل خانه‌ی سينما محمدمهدی عسگرپور، سيروس الوند، فرهاد توحيدی، ابراهيم مختاری، محمدرضا مويينی و... هم در اين نشست حضور داشتند.

در دقايق ابتدای اين گردهمايی پيش از آغاز نشست رسانه‌ای ايوبی، حبيب‌الله کاسه‌ساز و جمال شورجه حضور داشتند که پس از سپری شدن بخشی از برنامه،نشست را ترک کردند.

عليرضا رضاداد مشاور ارشد ايوبی،آرش امينی مدير امور بين‌الملل سازمان سينمايی هم حجت‌الله ايوبی همراهی می‌کردند.

رسول صادقی مدير روابط عمومی سازمان سينمايی هم اجرای جلسه را برعهده داشت.

جعفر صانعی‌مقدم، سهيل جهان‌بيگلری، حبيب‌ايل‌بيگی،محمد حيدری از ديگران حاضران بودند،اين روزها اسامی اين مديران فرهنگی در گمانه‌زنی‌هايی مبنی بر اينکه مديريت بخش‌هايی از سازمان سينمايی را برعهده بگيرند،مطرح می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016