چهارشنبه 9 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گم‌شده‌يی به نام اخلاق، نگاهی به يک عکس، ناصر صفاريان

اعتماد ـ يک خبرگزاری شناخته شده، مطلب کوتاهی منتشر می‌کند از جلسه نمايندگان صنف‌های سينمايی برای پيگيری مشکل خانه سينما. انتخاب شده و هدفمند برای حمله به خانه سينما و خانه سينمايی‌ها. اين نگاه از همان عنوان هم پيداست: «روزه خواری در نشست صنوف خانه سينما+ عکس». تاکيد بر روزه خواری و اشاره به وجود عکس، اين نوشته را به بخش «پربازديدها» می‌برد و بسيار ديده می‌شود. در کنار تصويری که يکی دست به دهان دارد و ديگری چيزی در دست دارد و چيزی شبيه غبار هم آن وسط پيداست، با تاکيد بر اينکه اين نشست «روز نوزدهم ماه مبارک رمضان برگزار شده» اينگونه نوشته‌اند: «يکی از کارگردان‌های سينما با بی‌توجهی به ايام رمضان مشغول به کشيدن پيپ است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تصوير و خبر چنان درست شده است که حتی آدمی مثل من را که در آن جلسه بوده‌ام و فقط چند صندلی آن طرف نشسته بوده‌ام و حتی سرم در همين تصوير پيداست، به اشتباه و تعجب می‌اندازد... چند ساعت بعد، خبرگزاری ديگری عکس‌های ديگری منتشر می‌کند از همان زاويه و همان آدم‌ها. چند تصوير پشت هم، همه‌چيز را روشن می‌کند و از بی‌اخلاقی خبرگزاری پيشين پرده برمی‌دارد. تمام ماجرا اين است که کارگردان مورد نظر، دارد خودش را با کتابچه‌يی باد می‌زند. آنچه در دست دارد لبه کتابچه است و تصور دود هم از حرکت ورق‌هاست. البته بی‌آنکه هنوز «هنر تصويری» خبرگزاری بی‌اخلاق به تصوير اضافه شده باشد و «دود» مورد نظر ساخته شود.

با انتشار تصويرهای جديد، خبرگزاری اول بی‌هيچ توضيحی خبر را حذف می‌کند. ولی سايت‌ها و خبرگزاری‌های همسو با اين رسانه، که خبر را به نقل از اين منبع درج کرده‌اند، همچنان حفظش می‌کنند. خبر نادرست و عکس جعلی در گستره وسيعی نشر دوباره پيدا می‌کند. دروغ تکثير می‌شود و همچون خود آن خبرگزاری اول، مخالفان خانه سينما در قسمت کامنت‌ها حمله خود را آغاز می‌کنند و با استقبال از تعطيلی خانه سينما، سينماگران اين خانه را بی‌دين و ايمان معرفی کنند.

هيچ کس لزومی به توضيح نمی‌بيند و دروغ پر و بال می‌گيرد. آنچه در گذشته از مشی و منش اين خبرگزاری و رسانه‌های همسويش ديده شده، اميدی به شکايت و پيگيری باقی نمی‌گذارد. ولی دست کم می‌توان اين سوال را از گردانندگان اين خبرگزاری پرسيد که وقتی تاکيد می‌کنند شب نوزدهم ماه مبارک رمضان روزه خواری صورت گرفته، اين هم برای شان مهم هست که در شب بيست و يکم ماه مبارک رمضان، جعل و تهمتی صورت گرفته است؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016