بخوانید!
3 مهر » تعطیلی ۸۰ درصد واحدهای تولیدی چهار محال و بختیاری ظرف ۸ سال
3 مهر » گزارش روزنامه قانون از "شب جلال آل احمد" 3 مهر » برای اولينبار نقاشيخط ايرانی به موزه معتبر نيويورک راه يافت 3 مهر » گذشته در فضايی که نفس میکشيم همچنان معلق است، ادبيات و تاريخ در گفتوگو با اميرحسن چهلتن 2 مهر » آشتی موسيقی پاپ و سنتی به روش سالار عقيلی و رضا صادقی
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! گزارش روزنامه قانون از "شب جلال آل احمد"نويسندهای که برای خودش رسالت مهمی قائل بود آيدين آغداشلو: عبدالله انوار: علی دهباشی: گروه فرهنگ و هنر- «شب جلال آل احمد» صدوسیودومين شب از شبهای بخارا بود که غروب دوشنبه اول مهرماه ۱۳۹۲ برگزار شد. اين مراسم را «علی دهباشی» آغاز کرد که در يادی از جلال آل احمد گفت: «۴۴ سال از خاموشی جلال آل احمد، نويسنده و روشنفکر ما میگذرد. با گذشت هرچه بيشتر زمان، حضور انديشههای وی در عرصه فکر و نقد مسائل اجتماعی، به ويژه رابطه ما با غرب، روشنفکران و وظايف آنان و آزادی قلم مطرح میشود. از فردای تشکيل جمهوری اسلامی تحقق برخی از نظريههای آل احمد به نوعی در برداشت جنبه سياسی و اجتماعی دکترين وی مورد توجه قرار گرفت و شايد بتوان گفت که جنبه ادبی شخصيت و آثار وی در حاشيه. آل احمد بيش از دو دهه در سالهای ۳۰ و ۴۰ بيشتر حضور مستقيم و بلامنازع در جريانات ادبی و روشنفکری ايران داشت و به نوعی پيشقراول فعاليت اجتماعی و سياسی روشنفکران زمانه خود بود. ۴۶ سال زندگی کرد و بيش از ۳۸ اثر از او به جا مانده است.»
سپس «عبدا... انوار» در بخشی از سخنان خود به پيشينه جلال آل احمد اشاره کرد و گفت: «مادر جلال، خواهر بزرگترين فقيه عالم شيعه بود که از اواخر دوره قجرها تا اواسط دوره پهلوی دوم زيست و جلال با اين پيشينه مادری، از پدری بود که عمر در امام جماعت يکی از مساجد بزرگ شيعه گذراند و به قول روانکاوان بزرگ، ناخواسته در ضمير ناخودآگاه او، هستههای دينی شکل گرفت؛ اما او بنا به سال تولد خود، يعنی ۱۳۰۲ شمسی، باز ناخواسته در موجی به نام مدرنيت قرار گرفت که از پيدايی مشروطيت، اين موج پس از سالها خفا درآمده بود و مرتب بر قدرت خود میافزود و از سالهای نخستين حکومت پهلوی اول که سالهای آغاز عمر جلال را دربرمیگرفت بر شدت اين موج مرتب افزوده میشد.» پس از آن نوبت به سخنرانی «آيدين آغداشلو» رسيد. آغداشلو به چالشگری آل احمد اشاره کرد و گفت: «آل احمد، اصلاً اهل چالش، اهل درگيری و اهل تندی بود در بسيار مواقع. اين تندی را من هيچ وقت با بیادبی و بیحرمتی در او نديدم؛ ولی تندی میکرد؛ يعنی حرفش را با شدّت و حدّت میگفت و باکی هم از چيزی نداشت.» او سپس به حضور آل احمد در فضای روشنفکری ايران اشاره کرد و گفت: «همه از او حساب میبردند و اگر حکم میکرد که چيزی نبايد انجام بشود، کسی در فلان مجله نبايد کار بکند، يا با فلانی نبايد آمد و شد بشود، همان طور میشد، اجباری در کار نبود، احترام غريبی بود به شجاعت آدمی که صاحب نظر بود؛ يعنی فقط شجاع خالی نبود. نظريه پشت شجاعتش بود و میايستاد پشت شجاعتش و نظريه خودش را هم عنوان میکرد. او صاحبنظر بود و در اين بحثی نيست. من هميشه افسوس خوردم در طول اين سالها که چرا آدمی به بزرگی و رشادت جلال آل احمد نويسندگی را به عنوان اصل مسلم اختيار نکرد و نويسندگی را وسيله کرد برای اشاعه نظرش. من به عنوان خواننده همه آثارش و تعقيبکننده همه چيزهايی که در بابش مینويسند، هميشه اين افسوس برای من باقی ماند، چرا فکر نکرد که نوشته، که قصه، که رمان فینفسه و به تنهايی میتواند حامل نظرياتی باشد که غير مستقيم بيان بشود.» آغداشلو همچنين به نگاه جلال به تاريخ اشاره کرد: «مسئله آل احمد اين نبود که در فلان جا، اين قصه تاريخی را جور ديگری نقل کردهاند يا فلان تاريخی که اشاره کرده، غلط است. آل احمد برای خودش رسالت بسيار بسيار مهمی قائل بود. او وقتی پاسخی به مقالهای داد که نزديک به ۲۰ مورد قابل تشکيک را در مقالهها و نوشتههای او ذکر کرده بود، مخصوصاً در غربزدگی، در مقاله بسيار زيبا و درخشانی اشاره کرد به اينکه تاريخ مگر چيست؟ تاريخ يک بازيچه است، تاريخ کجايش راست و کجايش دروغ است. من با تاريخ کاری ندارم. اشاره کرد که من با برداشتم از تاريخ سر و کار دارم؛ يعنی تاريخ را در جايی خرج میکنم که منظورم به اين طريق و به اين واسطه برآورده بشود.» اين نقاش شناختهشده در پايان اشاره کرد که «امروز اين گرد و خاک فرو نشسته است. حالا ما تقريباً میتوانيم در باب آل احمد، در شقوق مختلفش صحبت بکنيم. آل احمدِ نويسنده، آل احمدِ مبارز، آل احمدِ منتقد، آل احمدِ مقالهنويس که به زعم من آل احمدِ مقالهنويس يکی از مهمترين آل احمدهايی است که در اين جمع آل احمدها وجود دارد. قطعاً يکی از مهمترين مقالهنويسان دوران خودش بود و من کسی را به ياد ندارم که مقالههايش اين چنين تکان دهنده باشد.» يکی ديگر از بخشهای اين مراسم، خواندن پيام «دکتر محمدعلی همايون کاتوزيان» توسط «غلامرضا امامی» بود. سخنران بعدی اين نشست احسان شريعتی بود که به دليل تصادفی که در همان ساعت برايش رخ داد، نتوانست در اين شب حضور داشته باشد. آخرين برنامه شب آل احمد، نمايش فيلم مستند ساخته «مصطفی آل احمد» بود که با گفتاری از محمدعلی عمويی، ليلی گلستان، انور خامهای و ديگر شخصيتهای مطرح ادبی- فرهنگی به زندگی و آثار جلال آل احمد میپرداخت. Copyright: gooya.com 2016
|