دوشنبه 8 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سه ميليون دانش‌آموز در معرض خطر آتش‌سوزی

روزنامه شرق ـ فهيمه‌سادات طباطبايی: در حالی که ۲۶‌هزارمدرسه کشور به اصطلاح هوشمند شده است، ۱۵۰‌هزارکلاس درس در زمستان امسال با بخاری نفتی گرم می‌شوند تا باز هم شعله‌های آتش در کمين جان دانش‌آموزان زير خاکستر پنهان بماند.

خبر به همين سادگی است. بخاری‌های نفتی، چکه‌ای در داخل کلاس‌ها و گالون‌ها و بشکه‌های بزرگ نفت پشت در کلاس‌ها کمين کرده تا باز هم جان دانش‌آموزانی مثل سارينا رسول‌زاده و سيران يگانه را بگيرد و بقيه را هم به سوختگی، درد و مرض دچار کند. گويا آموزش‌وپرورش پايانی برای اين قصه تلخ در نظر نگرفته و هر سال همچون رمانی دنباله‌دار برای آن فصل جديدی باز می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يک سال دانش‌آموزان مدرسه درودزن فارس، سال ديگر دانش‌آموزان مدرسه جندق‌آباد و سال بعد هم دانش‌آموزان مدرسه شين‌آباد، شخصيت‌های اصلی داستان هيجان‌انگيز و البته تلخ بخاری‌های نفتی می‌شوند تا سال ديگر و سال‌های بعد. گواه اين ماجرا عبدالوحيد فياضی، عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی است که از وجود ۱۵۰هزارکلاس درس با بخاری نفتی خبر داده و گفته مجهزکردن اين کلاس‌ها به سيستم حرارت مرکزی يا پکيج به اعتبار يک‌هزارميلياردتومانی نياز دارد اما در لايحه بودجه امسال اعتبار ۲۰۰ميلياردی توسط مجلس مصوب شد و با اين رقم تنها می‌توان يک‌پنجم کلاس‌های درس را به سيستم گرمايشی استاندارد تجهيز کرد. مرتضی رييسی، معاون عمرانی وزير آموزش‌وپرورش هم اين خبر را تاييد کرده و گفته است بسياری از مدارس امسال هم با بخاری نفتی گرم می‌شوند چرا که اعتبار ۲۰۰ميلياردی تنها می‌تواند مشکل سيستم گرمايشی يک‌پنجم مدارس ما را حل کند. البته رييسی تنها بخاری‌های نفتی را ناايمن ندانسته و گفته است: بخاری گازی می‌تواند بسيار خطرناک‌‌تر از بخاری نفتی باشد و استفاده مستقيم از گاز در مدارس ممنوع است چرا که اين نوع از بخاری علاوه بر خطر آتش‌سوزی خطر گازگرفتگی را به‌همراه دارد که برای جمع‌آوری تمام اين بخاری‌ها از سطح مدارس کشور و تجهيز آنها به سامانه حرارتی استاندارد نيازمند اعتبار يک‌هزارميلياردتومانی هستيم. وجود بخاری‌های ناايمن نفتی و گازی در مدارس و بسياری از مسايل ابتدايی و سطحی ديگر همچون استهلاک امکانات مدارس در حالی است که مسوولان آموزش‌وپرورش از هوشمندشدن ۲۶‌هزارمدرسه خبر می‌دهند؛ اقدامی که اهداف آن هنوز به درستی روشن نشده است. فياضی با بيان اينکه هم‌اکنون هوشمندسازی مدارس نبايد در اولويت فعاليت‌های آموزش‌وپرورش باشد، اظهار کرد: در دوران جديد آموزش‌وپرورش بايد به نوسازی مدارس فرسوده و اولويت‌های مدنظر مدارس روستايی و عشايری پرداخت و توجه داشت چرا که اولويت نخست اين مدارس هوشمندسازی نيست بلکه تامين امنيت و امکانات آموزشی است. از سوی ديگر مشخص نيست که چرا معاون عمرانی وزير و رييس سازمان نوسازی مدارس، اعتبار مورد نياز خود را برای ايمن‌سازی بخاری‌های مدارس در بودجه امسال پيشنهاد نداده تا ديگر شاهد چنين اتفاقات تلخی در مدارس نباشيم به عبارت ديگر اگر جمع آوری بخاری‌های نفتی و ايمن‌سازی ساير بخاری‌ها نياز به اعتبار يک‌هزارميلياردتومانی دارد، چرا معاونت عمرانی آموزش‌وپرورش اعتبار ۲۰۰‌ميلياردتومانی را برای اين امر به مجلس پيشنهاد داده است؟

نورالله عبدالکبری، يک متخصص تجهيزات گرمايشی در اين‌باره به «شرق» گفت: بخاری‌های نفتی هيچ‌گونه استاندارد بين‌المللی ندارد و مورد تاييد هيچ سازمان استاندارد‌سازی نيست. ضمن اينکه اين نسل از بخاری‌ها ساليان درازی است که منسوخ شده و مشخص نيست که چرا آموزش‌وپرورش باز هم از اين بخاری‌ها تهيه می‌کند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون انواع بخاری‌ها در بازار موجود است که می‌تواند جايگزين بخاری نفتی‌ای شود که حداقل خطر آنها کمتر است. تاکنون ۳۷دانش‌آموز در آتش بخاری‌های نفتی سوخته‌اند؛ هشت‌نفر در مدرسه درودزن شيراز آن‌هم هفت‌سال پيش، ۲۹نفر در مدرسه شين‌آباد در سال گذشته که ۳۵نفر از آنها دختر بوده‌اند. پاييز از راه رسيده، زمستان سرد نيز در راه است و خطر آتش‌سوزی در کمين ۱۵۰هزار کلاس درس شهری و روستايی کمين کرده است. همچنين نمايندگان مجلس در لايحه بودجه سال ۹۲، برای ايمن‌سازی سيستم گرمايشی مدارس تصويب کردند که شرکت گاز ايران از مشترکين خود به ازای هر مترمکعب مصرف، ۱۰تومان عوارض بگيرند و سرجمع آن را در اختيار سازمان نوسازی مدارس قرار دهند. اما آن‌طور که جبار کوچکی‌نژاد، نماينده مجلس به تسنيم گفته شرکت گاز ايران هم‌اکنون اين مبلغ را از مردم دريافت می‌کند اما اعتباری به سازمان نوسازی پرداخت نمی‌کند. تاکنون ۳۹دانش‌آموز در آتش بخاری‌های نفتی سوخته‌اند که هشت‌نفر در مدرسه درودزن شيراز در سال ۸۷ و ۳۱ نفر در مدرسه شين‌آباد در سال گذشته که دونفر از آنها کشته شدند. حالا هم ۱۵۰‌هزار کلاس درس که اگر تنها در هر کلاس ۲۰دانش‌آموز حضور داشته باشند سه‌ميليون دانش‌آموز در معرض خطر هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016