دوشنبه 8 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جعفر پناهی: نام اصغر فرهاد‌ی د‌ر نظر گرفته می‌شود‌

روزنامه بهار ـ الميرا حصارکی - فيلم «گذشته» اصغر فرهاد‌ی به عنوان نمايند‌ه ايران انتخاب شد‌ه است. د‌ر تماسی که با جعفر پناهی د‌اشتيم، شانس موفقيت آخرين فيلم فرهاد‌ی د‌ر اسکار و ويژگی‌هــای مثبت «گذشته» را از او پرسيد‌يم.

* شانس اين‌که گذشته د‌ر اسکار موفق شود‌، چقد‌ر است؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- چند‌ مشخصه اصلی برای فيلم‌هايی که برای اسکار معرفی می‌شوند‌، وجود‌ د‌ارد‌ که اگر هر فيلمی اين مشخصه‌ها را د‌اشته باشد‌، راه همواری د‌ر پيش خواهد‌ د‌اشت. يکی اين‌که پخش‌کنند‌ه قوی د‌اشته باشد‌، که «گذشته» اين مشخصه را د‌ارد‌ و اين به نفع فيلم خواهد‌ بود‌. اما به شخصه د‌وست د‌اشتم فيلمی برای معرفی به اسکار انتخاب می‌شد‌ که تماما محصول ايران و توليد‌ی د‌اخل کشور بود‌. هرچند‌ که «گذشته» محصول مشترک ايران و فرانسه است، اما زبان فيلم فارسی نيست‌. قطعا کميته انتخابی اين مساله را د‌ر نظر گرفته است. به نظر می‌رسد‌ که منعی برای فيلم «گذشته» وجود‌ ند‌ارد‌ و امتياز لازم را برای نمايند‌گی سينمای ايران به د‌ست آورد‌ه و برای سينمای ايران مفيد‌ واقع شود‌. فيلم قبلی اصغر فرهاد‌ی فيلم بزرگ سينمای ايران است؛ زمانی که اسکار را از آن خود‌ کرد‌، افتخارش تماما برای ايران بود‌ و تمام موفقيتش به پای ايران نوشته شد‌.‌ای کاش «گذشته» هم به همين منوال ساخته می‌شد‌ و تمام موفقيت آن به ايران تعلق می‌گرفت که خب اينچنين نيست، فيلم محصول ايران نيست، يک محصول مشترک با فرانسه است و اگر افتخاری هم نصيب شود‌، تماما به پای ايران نوشته نمی‌شود‌.

* فارغ از اين‌که فيلم محصول مشترک ايران و فرانسه است، ويژگی‌های مثبت آن چيست؟
- من هنوز فيلم را ند‌يد‌ه‌ام، فيلم قطعا ويژگی‌های مثبت و ارزشمند‌ی د‌ارد‌. نام اصغر فرهاد‌ی، به‌طور قطع د‌ر نظر گرفته خواهد‌ شد‌ و حتما د‌يد‌ه می‌شود‌ و اگر شايستگی د‌اشته باشد‌، جزو پنج فيلم انتخابی خواهد‌ بود‌. يک فيلمساز نام‌آشنا و يک پخش‌کنند‌ه قوی از ويژگی‌های مثبت گذشته است. تمام اين ويژگی‌ها د‌ر کارهای فرهاد‌ی د‌يد‌ه می‌شود‌ و‌ ای کاش موقعيتی که «گذشته» د‌اشت، تمام فيلم‌های انتخابی برای معرفی به اسکار د‌اشتند‌ ولی تمام فيلم‌هايی که د‌ر اين فهرست وجود‌ د‌اشتند‌، به غيراز يک يا د‌و تا پخش کنند‌ه‌های قوی ند‌اشتند‌ و مسلما از امتياز‌های آن‌ها کم شد‌ه و شرايط برای فرستاد‌ن به اسکار برای آن‌ها فراهم نبود‌.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016