چهارشنبه 18 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش نرخ کودک‌آزاری روانی در کشور

• بايد مشکلات معيشتی مردم در نظر گرفته و برنامه‌ای برای رفع اين مشکل‌ها طراحی شود چراکه فشارهای اقتصادی در گام نخست بر خانواده‌ها و در گام دوم بر کودکان وارد می‌شود که بارزترين آن کودکان خيابانی و دست‌فروش هستند.

ايلنا: يک آسيب‌شناس گفت: به واسطه اعتقادات اسلامی در کشور، نرخ پرخاشگری نسبت به کودکان در مقايسه با ساير کشورهای دنيا در سطح قابل دفاعی قرار دارد ولی در بخش آزار‌های روحی و روانی اين مسئله صدق نمی‌کند و اگر غفلت آموزشی و تربيت را کودک‌آزاری بدانيم نرخ کودک‌آزاری در کشور ما تغيير چشم‌گيری می‌کند و ايران را می‌توان به عنوان يکی از کشورهايی دانست که نرخ کودک‌آزاری بالايی دارد.

مصطفی فروتن در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا، خانواده را بستر تمام رفتار انسان‌ها عنوان کرد و افزود: خانواده به عنوان کوچک‌ترين و مهم‌ترين بخش يک جامعه نقش مهمی در کودک‌آزاری بر عهده دارد، از همين رو می‌توان ادعا کرد که کودکان در درون خانواده نحوه برخورد و رفتار با ساير افراد جامعه را می‌آموزند و همين کودکان هستند که در آينده دستت به ناهنجاری‌هايی همچون کودک‌آزاری می‌زنند.

اين آسيب‌شناس به بحث آموزش جامعه و افراد اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها، مراکز آموزشی و ماهواره در اين زمينه بسيار موثر است بنابراين نمی‌توان از برنامه‌های انحرافی در ماهواره‌ها غافل شد چرا که نشر رفتارهای خشونت‌بار درجامعه از سوی رسانه‌های نامناسب می‌تواند به آسيب‌های اجتماعی به ويژه کودک‌آزاری در کشور دامن بزند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی شرايط جامعه را يک عامل مهم در افزايش يا کاهش کودک‌آزاری عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه زمانی که والدين در جامعه با ناکامی رو به رو می‌شوند در محيط خانه ديواری کوتاه‌تر از کودکان پيدا نمی‌کنند و کودکان به عنوان بی‌دفاع‌ترين افراد جامعه مورد آزار و اذيت قرار می‌گيرند.

فروتن فرزند ناخواسته را يکی ديگر از دلايل مهم کودک‌آزاری دانست و گفت: متاسفانه زمانی که يک کودک به صورت ناخواسته و بدون برنامه با توجه به فشارهای اقتصادی متولد می‌شود از سوی والدين به عنوان يک سربار خانواده تلقی می‌شود و به اشکال مختلف مورد آزار و اذيت قرار می‌گيرد.

کودکان؛ گروگان‌های عاطفی و ابزار والدين

اين آسيب‌شناس به گروگان‌گيری عاطفی اشاره کرد تصريح کرد: متاسفانه در بسياری خانواده‌ها ديده می‌شود که والدين از کودکان خود به عنوان يک ابزار برای تهديد يکديگر استفاده می‌کنند که کودکان اين خانواده در مقايسه با ساير کودکان مورد آزار و اذيت قرار گرفته، آسيب به مراتب بيشتری می‌بينند و با توجه به تحقيقات انجام شده شاهد افزايش اينگونه کودک‌آزاری در کشور هستيم.

وی با بيان اينکه طلاق از ديگر عوامل مهم کودک‌آزاری است، بيان کرد: زمانی که طلاق اتفاق می‌افتد کودکان يا تحت حمايت‌های افراطی و يا فاقد حمايت قرار می‌گيرند و در ‌‌نهايت کودکان پس از طلاق از حمايت‌های عاطفی والدين محروم می‌شوند به طوری بسياری از والدين با اين حرف که «پدر تو خوب نبود» يا «مادر تو خوب نبود» فرزندان تحت آزار و اذيت قرار می‌گيرند.

فروتن فروپاشی خانواده‌ها را يک مشکل و معضل بزرگ برشمرد و افزود: زندگی مشترک بدون ازدواج جوانان که در پی فشار‌های اقتصادی رخ می‌دهد باعث می‌شود تا خانواده‌های بدون ريشه و فروريخته شکل بگيرند و با توجه به شناسنامه نداشتن کودکان اين خانواده می‌توان ادعا کرد که اين کودکان عملا از حقوق خود محروم شوند.

رشد کودک‌آزاری روحی در ايران

اين آسيب‌شناس ميزان کودک‌آزاری جسمی و جنسی را در کشور در مقايسه با ساير کشور‌ها پايين و قابل دفاع عنوان کرد وافزود: بر اساس تحقيقات به عمل آمده از هر ۱۰ خانواده ايرانی به طور متوسط هشت خانواده نحوه برخورد مناسب با کودکان را بلد نيستند و بر اساس همين تحقيق می‌توان عنوان کرد که کودک‌آزاری روحی و روانی در کشور نه تنها کاهش نداشته است بلکه رشد محسوسی داشته است.

وی ادامه داد: متاسفانه در بسياری از خانواده به دليل فشارهای اقتصادی، والدين شاغل هستند و کودکان در نبود سايه حمايت والدين به فعاليت‌های خود ادامه می‌دهند که در اصطلاح اين کودکان را «کودکان کليد ‌دار» می‌نامند که در ورود و خروج از خانه هيچ گونه نظارتی را احساس نمی‌کنند و بر اساس آخرين تحقيقات اين کودکان که تعدادشان در کشور در حال افزايش است همواره از نظر عاطفی دچار اختلالات احساسی می‌شوند.

اين آسيب‌شناس به وجود اعتقادات اسلامی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: به واسطه اين اعتقادات نرخ پرخاشگری نسبت به کودکان در مقايسه با ساير کشورهای دنيا در سطح قابل دفاعی قرار دارد ولی در بخش آزار‌های روحی و روانی اين مسئله صدق نمی‌کند و اگر غفلت آموزشی و تربيت را کودک‌آزاری بدانيم نرخ کودک‌آزاری در کشور ما تغيير چشم‌گيری می‌کند و ايران را می‌توان به عنوان يکی از کشورهايی دانست که نرخ کودک‌آزاری بالايی دارد.

راهکارهای مهار کودک‌آزاری

وی با اشاره به اينکه کودک‌آزاری همچون ساير آسيب‌های اجتماعی محصول چندين آسيب‌اجتماعی ديگر است، اظهار کرد: در گام اول برای مهار اين ناهنجاری بايد از خود افراد شروع کنيم و مشاوره‌های قبل از ازدواج بهترين راهکار در اين زمينه است.

فروتن ادامه داد: افراد قبل از ازدواج می‌بايست از نظر روانی و شخصيتی به بلوغ برسند و خود را برای يک زندگی مشترک در کنار فرزندان آماده سازند لذا در گام اول افراد موظف هستند در انتخاب خود برای گزينش همسر دقت کنند و در گام دوم شرايط خود را برای بچه‌دار شدن بسنجند.

وی توانمندی اقتصادی افراد برای برپايی زندگی مشترک را يک اصل مهم برشمرد و گفت: جوانان بايد تا زمانی که به وضعيت مساعد معيشتی نرسيدند ازدواج نکنند چرا که بر اساس تحقيقات انجام شده محققان به اين نتيجه رسيده‌اند که شرايط اقتصادی خانواده‌ها و جامعه بر شدت و ميزان کودک‌آزاری تاثير مستقيم می‌گذارد.

اين آسيب‌شناس ادامه داد: متاسفانه فشار‌های اقتصادی و معيشتی باعث شده است که بسياری از خانواده‌ها کودکان خود را برای تامين معيشت خانواده به سرکار بفرستند که بسياری از کودک‌آزاری‌ها در خارج از کانون خانواده و درمحل کار انجام می‌شود.

آموزش والدين در برخورد با کودکان

وی خودداری از هيجان‌زدگی توسط والدين را يکی ديگر از راهکار‌های مهم در مهار کودک‌آزاری دانست و گفت: متسفانه برخی از والدين به علت اينکه به جايگاه رفتاری خود در مقابل اطرافيان و آشنايان به صورت افراطی اهميت می‌دهند در قبال اشتباهات کودکان خود رفتار‌های به مراتب خشونت‌آميز و تنبيه‌های فيزيکی نشان می‌دهند لذا والدين بايد سطح مهارت‌های فردی خود را ارتقا دهند.

فروتن به خانواده‌ها پيشنهاد داد که يک تربيت اصولی بايد در بين اعضای خانواده شکل بگيرد و همچنين تمامی اعضای خانواده تحت نظارت اصولی خانواده قرار بگيرند و همچنين بر زندگی جوانان خود بعد از ازدواج بدون افراط و تفريط يا مداخله و آنان را در نحوه تربيت کودکان ياری دهند.

اصلاح قوانين حمايت از کودکان

اين آسيب‌شناس درباره قانون حمايت از کودکان، تصريح کرد: بايد تمام زمينه‌های لازم برای حمايت از کودکان در نظر گرفته شود و اين قوانين به گونه‌ای باشد که قابل اجرا باشند چرا که در زمينه‌هايی همچون قانون اشغال کودکان تنها با بازگرداندن کودک به کانون خانواده مشکی حل نمی‌شود چرا که خانواده‌هايی معمولا کوکان خود را به سرکار می‌فرستند که دچار فقر اقتصادی هستند لذا تا زمانی که مشکل اقتصادی خانواده حل نشود از کودک به معنای واقعی حماتی صورت نگرفته است.

تامين معيشت خانواده‌ها

فروتن به بحث سياست‌گذاری‌های کلان اقتصادی اشاره کرد و افزود: بايد مشکلات معيشتی مردم در نظر گرفته و برنامه‌ای برای رفع اين مشکل‌ها طراحی شود چرا که فشارهای اقتصادی در گام نخست بر خانواده‌ها و در گام دوم بر کودکان وارد می‌شود که بارزترين آن کودکان خيابانی و دست‌فروش هستند.

وی ادامه داد: با پاک کردن صورت مسئله فقط نحوه آزار و اذيت کودک را تغيير داده‌ايم و هيچ کمکی به کودک انجام نمی‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016