سه شنبه 14 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موزه ژرژ پمپيدو ميزبان نقاشان ايرانی

روزنامه شرق: آثاری از فريده لاشايی، گيزلا سينايی، پروانه اعتمادی، بهجت صدر و چنگيز شهوق در موزه ژرژ پمپيدوی فرانسه به نمايش گذاشته شد.

ژرژ پمپيدو، موسسه ای هنری و فرهنگی است که در سال ۱۹۷۷ به‌نام «ژرژ پمپيدو» رييس‌جمهور فرانسه در پاريس تاسيس شد. اين مرکز علاوه‌بر ارايه دايمی آثار، نمايش‌های دوره‌ای نيز برگزار می‌کند که اين‌بار به نمايش آثار هنرمندان مدرنيست از کشورهای مختلف پرداخته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين نمايشگاه که از ۲۳ اکتبر سال‌جاری درحال برگزاری است تا ژانويه ۲۰۱۴ ادامه دارد و بيش از‌ هزار اثر از ۴۷ کشور را به معرض ديد عموم گذاشته. در ميان آنها می‌توان به نقاشان معاصر ايرانی همچون فريده لاشايی، گيزلا سينايی، پروانه اعتمادی، بهجت صدر و چنگيز شهوق اشاره کرد که هريک از آنها دارای ديدگاه خاص خود هستند.

گيزلا سينايی که اثری از او با عنوان «کله‌پز» در اين نمايشگاه روی ديوار رفته است، درباره ديگر جزييات نمايشگاه به «شرق» گفت: «اين نمايشگاه به آثار هنرمندان مدرنيست از ۱۹۲۰ تا ۱۹۷۰ پرداخته و به همين دليل آثاری از تمام دنيا همچون آمريکای‌جنوبی، اروپای شرقی و هنرمندان شرقی را که در اين زمينه فعال بوده‌اند، گردآوری کرده است.»

او ادامه داد: «من نيز با تابلويی در اندازه ۱۰۰ در ۱۵۰سانتيمتر که در سال ۱۹۷۳ خلق شده، در اين نمايشگاه شرکت کرده‌ام. اين تابلو «کله‌پز» نام دارد و مردی را در کنار ديگی از کله‌های گوسفندان نشان می‌دهد.»

فريده لاشايی نيز که اسفند سال گذشته درگذشت، از ديگر نقاشانی است که دو اثر از او در اين نمايشگاه روی ديوار رفته. لاشايی در کنار نقاشی، نويسنده و مترجم نيز بود و با نگاهی نو به طبيعت و محيط اطراف خود به خلق اثر می‌پرداخت که آثارش در خارج از ايران نيز مورد توجه قرار گرفته بود.

همچنين در کنار تابلوهای لاشايی، تابلويی از چنگيز شهوق آويخته شده است. شهوق در کنار نقاشی در مجسمه‌سازی هم شهرت داشت و از جمله هنرمندان نوگرای ايرانی محسوب می‌شود که در شهريور ۱۳۷۵ درگذشت. بيشتر کارهای او انتزاعی هستند و تابلوی او در اين نمايشگاه يک نقش برجسته انتزاعی فايبرگلاس و رزين است که از سوی غزال رادپی، هنرمند معاصر در اختيار اين موزه قرار گرفته است.

پروانه اعتمادی، نقاش معاصر ايرانی هم در اين نمايشگاه حضور دارد. او به دليل صراحت لهجه در شخصيت و آثارش مشهور است و تکنيک‌ها و شيوه‌های مختلفی را در دوره‌های کاری خود تجربه کرده است. تابلوی او در کنار شهوق قرار دارد و پس از آن تابلويی از بهجت صدر نصب شده است. صدر مرداد ۱۳۸۸ در جنوب فرانسه درگذشت و جزو پيشگامان هنر نوگرا در ايران محسوب می‌شود.

ارايه آثار اين نقاشان درحالی در موزه ژرژ پمپيدو جريان دارد که تابلوهايی از هنرمندان شناخته‌شده‌ای مانند ماتيس، موندريان، فوجی‌تا، فريدا کالو و پيکاسو نيز نمايش داده شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016