شنبه 18 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۰ اثر محمود دولت‌آبادی پس از سال‌ها منتشر شد

ده اثر داستانی محمود دولت‌آبادی پس از سال‌ها منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ادبيات و نشر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، کتاب‌های «سفر»، «ديدار بلوچ»، «باشبيرو»، «گاواره‌بان»، «گلدسته و سايه‌ها»، «از خم چمبر»، «بيابانی و هجرت»، «عقيل عقيل»، «اوسنه‌ی باباسبحان» و «ادبار و آينه» در مجموعه‌ای به نام «کارنامه‌ی سپنج» در نشر نگاه تجديد چاپ شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين آثار دربرگيرنده‌ی رمان‌ها و داستان‌ها بلند اين نويسنده‌ی پيشکسوت‌اند که در سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۳ نوشته شده‌اند. به گفته‌ی ناشر، در واقع اين مجموعه دربرگيرنده‌ی آثاری است که دوره‌ی اوليه‌ی فعاليت‌ ادبی اين نويسنده است و سپس رشد و تکوين آثار او را تا سال ۱۳۵۳ شامل می‌شود.

همچنين از آثار دولت‌آبادی، رمان ۱۰ جلدی «کليدر» (در پنج مجلد) تا کنون بيش از ۲۰ بار در نشر فرهنگ معاصر تجديد چاپ شده است.

محمود دولت‌آبادی دهم مردادماه سال ۱۳۱۹ متولد شد و در خانواده‌ای روستايی که از راه کار بر زمين سخت کوير روزگار می‌گذراندند، بزرگ شد. برای تحصيل به دولت‌آباد رفت و هم‌زمان به کارهای گوناگونی از جمله کفاشی و سلمانی تا کارگری در کارخانه پرداخت. دوران کودکی او در بحبوحه‌ی جنگ جهانی دوم و فقر ناشی از آن و سرخوردگی‌‏های پس از جنگ و اقتدار روس‌‏ها بر ايران سپری شد. عشق توأم دولت‌‏آبادی به ادبيات و هنر، باعث شد که ابتدا مدتی به تئاتر روی آورد، اما پس از مدتی تئاتر را به کلی کنار گذاشت و وقت خود را يک‌سره صرف نوشتن داستان کرد و در اين‌باره گفت، «من در ادبيات نبردی را آغاز کرده‌‏ام، که از آن بايد پيروز بيرون بيايم.»

دولت‌آبادی اولين داستان خود را با عنوان «ته ‌شب» در سال ۱۳۴۱ منتشر کرد و «لايه‌های بيابانی»، «اوسنه‌ی باباسبحان»، «ققنوس»، «ادبار»، «پای گلدسته‌ی امامزاده»، «هجرت سليمان»، «سفر»،‌ «گاواره‌بان»، «عقيل عقيل»، «آهوی بخت من گزل»، «کارنامه‌ی سپنج»، «باشبيرو»، «تنگنا»، «ديدار بلوچ»، «جای خالی سلوچ»، «روزگار سپری‌شده‌ی مردم سالخورده»، «کليدر»، «سلوک»، «روز و شب يوسف»، «آن ماديان سرخ‌يال»، «نون نوشتن» و «آن ديگران» از ديگر آثار منتشرشده‌ی او هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016