شنبه 18 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آثار پرويز کلانتری هنرمندان را گردهم آورد

• کيارستمی، آغداشلو، ناظری ، زرين‌کلک و مرادخانی در «بوم»

ايسنا ـ نمايشگاه نقاشی‌های «پرويز کلانتری»، مروری بر شش دهه تلاش مستمر نقاشانه وی در کنار هفت کار تازه او با حضور چهره‌های شاخص جامعه هنری نظير عباس کيارستمی، آيدين آغداشلو، نصرالله افجه‌ای، شهرام ناظری در گالری بوم افتتاح شد.

به گزارش بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی مراد خانی، مهندس مرتضی کاظمی، دکتر عليرضا سميع آذر، نورالدين زرين کلک، افشين پيرهاشمی، علی شيرازی، پريوش گنجی، سامان مقدم، علی قربان‌زاده، آرمان استپانيان، احمد وکيلی، ايرج اسکندری، عنايت الله نظری نوری و نام‌های مهم جامعه تجسمی ايران نيز عصر جمعه هفدهم آبان ماه در اين رويداد هنری حضور داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنابراين گزارش، «شبانه‌ها» عنوان اين نمايشگاه است که در دو بخش آثار کلانتری را مرور می کند، در صحن عمومی گالری بوم مهم‌ترين دوره‌های نقاشی اين هنرمند پيشکسوت مرور می‌شود که شامل فضاهای نوستالژيک معماری های کويری، اتمسفرهای آرامش بخش روستاهای از دست رفته ايرانی و حتی نقاشی هايی از عشاير است که در آن‌ها کوچ در مقام يک افسانه دور، گرامی داشته می‌شود؛ اما در بخش ويژه اين نمايشگاه در اتاقی که خود استاد کلانتری آن را «اتاق آبی» می‌نامد، مجموعه ای بسيار متفاوت به روی ديوار رفته است که گويا از اعتراض و فرياد هنرمند حکايت می کند که در اثر برخی مناسبات ناصحيح در جامعه هنری پديد آمده‌اند.

پرويز کلانتری در مورد نقاشی‌هايی که در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته است گفت: من هميشه سعی کردم نقاشی نو گرا باشم و مخاطب آثارم را بيشتر جوانان روشنفکر بين ۲۰ تا ۳۰ سال می‌دانم و سعی می‌کنم آثارم را با آن‌ها کوک کنم و واکنش آن‌ها راجع به آثارم برايم بسيار اهميت دارد زيرا که آن‌ها هستند که با سليقه‌هايشان آينده را رقم می‌زنند، بنابراين با سن بالايی که دارم سعی می‌کنم همسو با جوانان حرکت کنم.

او در مورد دوره‌های مختلف کاريش گفت: من هميشه به شکل پراکنده‌ای کار کرده‌ام و هربار سرنوشت به يک دليلی مرا به سمتی کشانده است. بدليل آنکه در رشته‌های مجسمه سازی و معماری در دانشگاه‌ها طراحی تدريس می‌کردم، دانشجويان را به ارگ بم می‌برديم، از آنجا شيفته معماری های کويری شدم و آثار کاهگلی را آغاز کردم و چشم اندازهای معماری مناطقی چون کاشان، ابيانه، يزد و ارگ بم را نقاشی کردم.

او در مورد آثاری که تحت عنوان «شبانه‌ها» در بخش ويژه اين نمايشگاه در اتاقی آبی به نمايش گذاشته است اضافه کرد: اين آثار که در مهرماه امسال خلق شده‌اند بازگويی اين واقعيت است که از ماست که بر ماست و از درون اندوهگين من درباره برخی مناسبات ناصحيح در جامعه هنری برآمده و بر بوم نشسته است من در اين آثار پيرهن خود را پاره کرده و بصورت کلاژ بر روی بوم چسبانده‌ام، پيرهن در واقع شناسنامه آدم هاست. وقتی پيرهن خود را پاره می‌کنم بدان معنی است که حال خوبی ندارم اما اين سوءتفاهمات برطرف شده و ديگر خشمگين نيستم و با مسائل کنار آمده‌ام و اين روز‌ها حال خوبی دارم. آثار تازه‌ام در ادامه مجموعه «شبانه‌ها» رنگ‌های آبی دلپذيری دارند و ديگر تاريک نيستند و با نور مهتاب همراه هستند.

در حاشيه افتتاح اين نمايشگاه علی مراد خانی معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در مورد آثار استاد پرويز کلانتری گفت: «من با آثار استاد کلانتری زندگی کرده‌ام و وقتی آثار کاهگلی او را می‌بينم، خانه خودمان در قم را به ياد می‌آورم به همين دليل احساس نزديکی با آثار وی می‌کنم. من يکی از آثار استاد کلانتری که در اتاقم بود را به دفتر وزير ارشاد فرستادم، هر کس که اين اثر را می‌بيند از اين کار استقبال زيادی می‌کند. وقتی می‌بينم که استاد کلانتری از کاهگل که در ساخت خانه‌ها بکار رفته است در آثارش در فضايی کاملا متفاوت استفاده کرده متوجه می‌شوم که تا چه اندازه می‌توان از متن جامعه يک کار کاملا روشن فکری را ايجاد و آن‌ها را به هم نزديک کرد».

او اضافه کرد: «استاد کلانتری در دوران کاری خود رويکردی متفاوت و فضايی جديد بوجود آورد و نگاهی تازه به هنر قديمی ايران کرد.»

وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره معافيت مالياتی حاميان و سرمايه گذاران در جامعه هنری گفت: «اين موضوع از مسائلی است که در قانون آمده است اما الزامی در آن نيست و ما بدنبال انجام آن هستيم. موضوع اقتصاد هنر از بخش‌های مهم در طبقه بندی کارهای ما بوده است که شامل مباحث ماليات، کمک‌ها و حمايت هاست. دولت بايد اين امکان را برای هنرمند و کارهای هنری بوجود آورد که اسپانسر مالی بگيرد و برای مثال اگر در زمينه هنری حامی مالی سرمايه‌ای در اختيار او قرار دهد جزء معافيت مالياتی‌اش محسوب شود که به اين وسيله اسپانسر‌ها تشويق به انجام اين کار می‌شوند.»

وی در پايان درباره شيوه ارائه مناسب آثار در گالری بوم و نيز نمايش آثار بزرگان هنر ايران که جنبه فروش هم ندارد به خوبی ياد کرد و اين فضاهای نوين در جامعه تجسمی ايران را نشانه بلوغ و رشد توسعه اين هنر در متن جامعه دانست.

نصرالله افجه‌ای پيشکسوت نقاشی‌خط در باره پرويز کلانتری گفت: «پرويز کلانتری هنرمندی است که وقتی می‌خواست اندوخته‌های دانشجويی کسب کند به سمت کوير رفت و بعد از آن ردپايش را بايد در کوير پيدا کرد. او در آنجا سير می‌کند و سراغ بناهای کاهگلی رفته و پس از آن معماری اين بنا‌ها ديگر مورد توجهش نيست و فقط سايه‌ها را می‌بيند. در واقع می‌توان گفت که او نگاهی انتزاعی متناسب با زمان دارد. کلانتری در کوير تصوير يک ساختمان را ثبت نمی‌کند بلکه خط و خطوطی ساده از آن فضا را به تصوير می‌کشد. من در توصيف او در متنی آورده‌ام که پنجهٔ راستش را کشيد و انگشت سبابه‌اش را دراز کرد در عمق عسل سايه‌های غليظ کومه‌ها فرو برد و در زير تابلويش با‌ همان رنگ نوشت پرويز کلانتری.»

گفتنی ست، شبانه‌های «پرويز کلانتری» در گالری بوم واقع در خيابان وليعصر، بالا‌تر از نيايش، ارمغان غربی، پلاک ۱۱ داير است و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه به غير از شنبه‌ها از ساعت ۱۷ تا ۲۰ از اين آثار ديدن کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016