شنبه 18 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتخاب همسر ايده‌ال با ۴۰ هزار تومان؛ کاملا قانونی

ايسنا ـ با گسترش جوامع و توسعه تکنولوژی و از طرفی کوچک شدن خانواده‌ها مسئله همسريابی و انتخاب همسر امروزه به يکی از دغدغه‌های بسيارمهم جوانان تبديل شده است. اخيرا نيز معاون ساماندهی امورجوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکيد بر اينکه بايد برای مقوله همسريابی جوانان که از مطالبات خانواده‌هاست فکر اساسی شود. گفته است بايد بر روی سايت‌های مورد قبول نظام کار کارشناسی و مطالعات علمی صورت بگيرد تا به يک ساختار قابل قبول برسيم.

به گزارش خبرنگار سرويس «جوانان» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در شرايط کنونی دغدغه همسريابی است که باعث رشد قارچ گونه سايت‌های همسريابی شده و فرصت را برای سوءاستفاده اين سايت‌ها ايجاد کرده است اما به غير از سايت هايی که به شکل غيرمجاز فعاليت می کنند مراکزهمسريابی نيز وجود دارد که با دريافت مجوز از وزارت کشور به فعاليت می پردازند و افراد با مراجعه حضوری و صرف هزينه اندک، ۴۰ هزار تومان اقدام به همسرگزينی می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نگرش جامعه نسبت به مراکز همسريابی
اگرجلوی سواستفاده سايت‌های همسريابی گرفته شده و مشکل صحت اطلاعات در اين سايت‌ها نيز حل شود، باز هم مسئله اصلی نگرش منفی جامعه به اين گونه سايت هاست. با وجود آن که جوانان نسبت به مسئله همسرگزينی دغدغه دارند و شايد برای انتخاب همسر ايده ال خود دست به بسياری از کارها بزنند و حتی در کوچه و خيابان به دنبال همسر مناسب خود بگردند اما نگرش مثبتی در جامعه به مراکز همسريابی وجود ندارد.

اکثر دختران اذعان می کنند: نگاه جامعه نسبت به ثبت نام در اين گونه سايت‌ها به منزله نداشتن خواستگار است و اين مسئله می‌تواند در زندگی زناشويی باعث سر کوفت‌هايی از سوی خانواده همسرانمان در آينده شود .از طرف ديگر نگرش غلطی نيز هم چون همين نگرش در ميان اکثر پسران وجود دارد که افرادی که در اين مراکز ثبت نام می کنند حتما دچار مشکلی هستند که از اين طريق به دنبال همسر می گردند .

اين يک واقعيت است که علاوه بر ساماندهی اين مراکز ، فرهنگ سازی در اين مسئله نيز بسيار با اهميت است، به طوری که علی ملازمانی روانشناس و مدير مرکز مشاوره زندگی نوين بر فرهنگ سازی در اين خصوص تا کيد می‌کند و می‌گويد: سايت‌ها و مراکز همسريابی اگر ذيل مراکز مشاوره و بر اساس الگوها و تکنيک‌های مشاوره اقدام به همسان گزينی وهمسريابی کنند قطعا به جامعه کمک می‌کنند.

وی می افزايد: متاسفانه چون اين سايت‌ها پس از سايت‌های گفت‌وگو و دوست‌يابی به وجود آمده‌اند و يکسری سو استفاده‌ها نيز در اين خصوص صورت گرفته و نگرش غلطی در جامعه نسبت به آن به وجوده آمده است.

ايجاد سايت‌های همسريابی اصولی، نگرش منفی خانواده‌ها را تغيير می‌دهد
اين روانشناس ادامه می‌دهد: اگر سايت‌ها و مراکز همسريابی با مجوز و بر اساس اصول ايجاد شود، به طور حتم خانواده‌ها به آن اعتماد خواهند کرد و به مرور اين نگرش غلط از بين خواهد رفت. در حال حاضر استقبال از مراکز مشاوره بسيار زياد شده و اگر در کنار آن مقوله همسرگزينی هم انجام شود، قطعا استقبال خواهد شد.

انتخاب همسر با ۴۰ هزار تومان همراه با مشاوره پس از ازدواج
به گزارش ايسنا ؛ يکی از مراکز مجازی که سال‌هاست اقدام به همسريابی می کند، موسسه پيوند الزهرا(س) است که دفتر مرکزيش در شهر اصفهان قرار دارد و به گفته حجت اسلام محمود داوری، مدير موسسه پيوند الزهرا(س) ، توانسته عده بسيار زيادی از جوانان را از همين راه، راهی خانه بخت کند، اين موسسه از سال ۱۳۶۳ صرفا جهت امور خيريه افتتاح شده است و تا سال ۸۸ نيز رايگان اقدام به همسرگزينی می‌کرده است. ضمن آنکه اين مرکز مجوز فعاليت خود را سال ۹۰ از وزارت کشور دريافت کرده است و تا سال ۹۳ نيز اعتبار دارد.

افراد با مراجعه به دفاتر اين موسسه و پس از مشاوره‌های رايگان و دادن تست‌های روانشناسی مورد نياز ابتدا مشخصات اوليه خود را در فرم هايی که شامل اطلاعاتی هم چون قد، وزن، مشخصات ظاهری و چهره، تحصيلات ، اشتغال ، شغل پدر و ...است، پر می کنند و در آخرهم مشخصات همسر دلخواه خود که شامل قد و وزن و مشخصات ظاهری و تحصيلات و .. می باشد را عنوان می کنند. البته به گفته مدير اين موسسه دختر ها فقط با حضور خانواده خود می توانند اقدام به ثبت نام کنند.

حجت اسلام داوری درباره نحوه انتخاب همسر در دفاترموسسه نيز می گويد: اطلاعات افراد پس از بررسی‌های انجام شده وارد سيستم می شود و مطابق اطلاعات دلخواه فرد موتور جستجو کيس‌های مورد نظر افراد را پيدا می‌کند. به طور مثال برخی خانواده های فرهنگی يا بازاری علاقه مندند همسر مناسب خود را از خانواده ای در همان صنف انتخاب کنند و تمام اين موارد پيش بينی شده است. در نهايت پس از جستجو ليستی در اختيار فرد قرار می گيرد و او از ميان ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر به طور مثال ۲۰ الی ۳۰ نفر را انتخاب می کند؛ البته مشخصاتی که به افراد ارائه می شود فقط شامل مشخصات اوليه فرد است و از دادن آدرس و يا شماره تلفن و ارائه عکس افراد خودداری می‌شود.

داوری با تاکيد بر اين‌که تمام روند همسرگزينی از ثبت‌نام تا آشنايی خانواده‌ها با يکديگر توسط يک کارشناس مشاوره نظارت می‌شود، می افزايد: پس از انتخاب کيس‌های مورد نظر، کارشناس با افراد تماس گرفته و اقدام به هماهنگی برای ملاقات خانواده‌ها می کند.

مدير موسسه پيوند الزهرا(س) اظهار می‌کند: آشنايی خانواده ها از سه طريق انجام می شود، پس از هماهنگی شماره خانواده دختر در اختيار خانواده پسر قرار می گيرد وآنها به خانه دختر جهت آشنايی بيشتر مراجعه می کنند و اگر خانواده دختر تمايلی به اين مسئله نداشته باشند، می‌توانند در محل ديگری با يکديگر آشنا شوند. همچنين در خود مرکز نيز محيط مناسبی فراهم شده تا اگر دو خانواده خواستند در محيط مرکز با يکديگر ملاقات کنند و با هم آشنا شوند.

آمار جدايی در ازدواج‌های موسسه پيوند الزهرا(س) پايين است
داوری با بيان اين که آمار اختلافات و جدايی در ازدواج‌هايی که اين مرکز دخيل بوده بسيار پايين است، می‌گويد: از آنجايی که افراد خود همسر مورد علاقه‌شان را انتخاب می‌کنند و گزينه‌های بسياری نيز برای انتخاب وجود دارد، به راحتی می‌توانند پاسخ منفی داده و گزينه‌ها ديگر را برای انتخاب درست بررسی کنند. به همين منظور اين افراد بيشتر از ازدواج خود ابراز رضايت می‌کنند‌.

وی با يادآوری اينکه اين مرکز بعد از ازدواج نيز با زوجين در ارتباط است و خدمات مشاوره پس از ازدواج ارائه می‌دهد، تاکيد می‌کند: اگر زوجين به اختلاف برسند، به خوبی در همان ابتدای امر با مشاوره‌های روانشناسان مرکز مسئله برطرف می شود.

مدير موسسه پيوند الزهرا (س) با اشاره به کيس‌های مختلف بر مفيد بودن اين روش تاکيد می کند و می افزايد: اين مرکز توانسته است به بسياری افراد در امر همسرگزينی کمک کند تا همسر مناسب خودا پيدا کنند به طور مثال دختری ۴ انگشت خود را از دست داده بود و خانواده او اظهار می کردند به محض آن که خواستگار متوجه اين مسئله می شود منصرف می شود و خانواده ابراز ناراحتی می کردند، در حاليکه پس از جستجوی‌های مرکز پسری که شرايطی شبيه به همين دختر را داشت به او معرفی کرديم و پس از آشنايی به يکديگر ابراز علاقه کردند و در حال حاضر هم يک فرزند دارند. يا در نمونه ديگری دختری با قد ۱۹۲ سانتی متر با تحصيلات دکتری در مسئله انتخاب همسر دچار مشکل بود که موسسه با معرفی پسری با قد ۱۹۵ و با تحصيلات دکتری توانست اين دو زوج را به يکديگر برساند.

وی با اشاره به هزينه‌هايی که اين مرکز دريافت می کند می گويد: در۲۵ سال اول فعاليت‌مان رايگان کار می کرديم؛ اما از سال ۸۸ مبلغ کمی برای اين مسئله دريافت می کنيم و در حال حاضر نيز مبلغ ۴۰ هزار تومان پس از ازدواج از طرفين دريافت می شود.

به گفته داوری، اين مرکز در سطح کشور فعاليت می کند؛ اما فعاليت عمده‌اش در استان اصفهان است، به گونه‌ای که فرد می تواند همسر مورد علاقه خود را در محله خود پيدا کند و در شهرستان‌های ديگربا مراجعه کنندکان کمتری رو به رو هستيم.

سايت همسريابی با مشکل صحت اطلاعات مواجه است
به گزارش ايسنا، مسئله‌ای که هميشه درباره سايت‌های همسريابی عنوان می شود عدم اطمينان بر اطلاعت وارد شده است مسئله‌ای که حجت اسلام داوری نيز بر آن تاکيد می‌کند و می‌گويد: اين مرکز سايتی هم برای فعاليت راه اندازی کرده بود؛ اما چون هيچ گاه نمی‌توان از اطلاعات افراد اطمينان حاصل کرد، متقاضيان موظف بودند در وهله اول خود به صورت حضوری برای ثبت‌نام اقدام کنند و سپس از آن اطلاعاتش وارد سايت می‌شد و افراد برای انتخاب گزينه‌های خود به سايت مراجعه می کرده و کدهای مورد نظر خود را انتخاب می کردند؛ اما از چند ماه گذشته به خاطر حساسيت‌هايی که در مورد سايت‌های همسريابی به وجود آمده است اين سايت موقتا تعطيل شده است؛ اما با رايزنی‌هايی که با وزارت ورزش و جوانان انجام شده است تا چند هفته آينده قول اخد مجوز گرفته شده است و اميدواريم سايت اين مرکز نيز مجددا راه اندازی شود.

به گزارش ايسنا، طبق تعريفی که وزارت ورزش و جوانان برای سايت‌های همسريابی دارد؛ اين سايت ها فقط در ذيل مراکز مشاوره حق فعاليت دارند به عبارت ديگر طبق آيين نامه ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج يکی از وظايف پنج گانه مراکز مشاوره مسئله همسريابی است و کارشناسان نيز هميشه بر مسئله مشاوره در کنار همسر گزينی تاکيد داشته‌اند و آن را جز لاينفک همسرگزينی می‌دانند. ضمن آنکه رييس پليس فتا نيز معتقد است اگر متولی برای اين مسئله پيدا شود قطعا بهتر می‌توان اين مسئله را ساماندهی کرد و مردم نيز اگر بدانند يک سايت وابسته به دولت وجود دارد که حافظ اسرار محرمانه آنهاست، به آن اطمينان پيدا می‌کنند.

تجربه‌های موفقی هم چون موسسه پيوند الزهرا (س) می‌تواند يا يک کارکارشناسی در قالب مراکز مشاوره ملی شود؛ البته اگر مناقشات اخير وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روانشناسی بر سر اصلاح ايين ساماندهی مراکز مشاوره پايان يابد و هر چه زودتر تکليف اين مراکز روشن شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016