یکشنبه 19 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احسانی: برخی فیلم‌های توقیفی مشکل حقوقی دارند

معاون آثار و فعالیت‌های سازمان سینمایی درباره صدور مجوز فیلم‌های اول، صادر نشدن پروانه نمایش فیلم «پرویز» و بازبینی فیلم‌های توقیف شده توضیحاتی را ارائه کرد.

رویکرد درصدور مجوز فیلم‌های اول چیست؟

محمد احسانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره اطلاعیه اخیر دبیرخانه شورای پروانه ساخت درمورد متقاضیان کارگردانی فیلم اول بیان کرد: این اطلاعیه تنها یک یادآوری بود و رویکرد اصلی ما در بخش صدور مجوز فیلم‌های اول این است که مجوزهای صادر شده به تولید منجر شوند.

او اضافه کرد: کلیات قضیه این است که همیشه فیلم‌های اول یک سقف مشخص داشته‌اند و 10 تا 15 درصد مجوزهای صادر شده را در برمی‌گیرند، اما در چند وقت اخیر با توجه به تغییرات مدیریتی پیش آمده، تعداد این درخواست‌ها از حد معمول بالاتر رفته است. ضمن اینکه بخشی از مجوزهای صادر شده اصلا به تولید منجر نمی‌شوند.

احسانی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد این فیلم‌های اول از 10 درصد گذشته ولی با این حال، ما یک ماه دیگر یعنی تا 15 آذرماه درخواست پروانه ساخت را تمدید کردیم، یادآور شد: طبق مقررات پروانه‌های ساخت برای سه تا پنج ماه صادر می‌شوند و پس از آن باید دوباره تمدید شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او در پاسخ به اینکه آیا قرار است صدور مجوزفیلم‌های اول دوباره به کانون کارگردانان سپرده شود؟ گفت: در حال حاضر رئیس این کانون (همایون اسعدیان) در شورای پروانه ساخت عضویت دارد.

وی همچنین تاکید کرد: از سال آینده مجوزها به طور فصلی و براساس همان 10 درصد صادر خواهند شد.

اعتراض تهیه‌کننده «پرویز» بررسی می‌شود

معاون آثار و فعالیت‌های سازمان سینمایی در ادامه درباره صادر نشدن پروانه نمایش فیلم «پرویز» به کارگردانی مجید برزگر توضیح داد: پروانه ساخت این فیلم از ابتدا ویدیویی بوده و طبق روال قانونی باید یک شورای سه نفره این فیلم را بررسی و بعد در صورت تأیید، برای صدور پروانه نمایش سینمایی به شورای مربوطه ارجاع داده شود.

احسانی همچنین اضافه کرد: هفته گذشته تهیه‌کننده این فیلم (سعید آرمند) اعتراض مکتوبی را نسبت به صادر نشدن پروانه نمایش فیلم «پرویز» ارائه کرده که قرار است آن هم بررسی شود.

برخی فیلم‌های توقیفی مشکل حقوقی دارند

وی درباره بازبینی فیلم‌های توقیف شده از سال‌های گذشته همانند «گزارش یک جشن»، «پاداش» و «خیابان‌های آرام» اظهار کرد:‌ ما از وزیر ارشاد دستوری داریم مبنی بر اینکه این فیلم‌ها در یک روال مشخص به تدریج بازبینی شوند.

احسانی با تأکید بر اینکه تمام مشکل این فیلم‌ها بحث ممیزی نیست، گفت: بخشی از آن‌ها مشکلات حقوقی دارند که باید بازبینی لازم برای آن‌ها انجام شود.

او اظهار کرد: شورای بازبینی این فیلم‌ها هنوز کار خود را آغاز نکرده است اما قرار است در آینده نزدیک انجام شود و حتی ممکن است تکلیف برخی از این فیلم‌ها پیش از جشنواره‌ فجر مشخص شود.

معاون آثار و فعالیت‌های سازمان سینمایی در پایان درباره برگزاری جلسات پروانه ساخت به صورت هفتگی گفت: از آنجا که مدتی این جلسات تعطیل بود، تاکنون آن را به صورت هفتگی برگزار کردیم اما درباره اینکه به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر باید بگویم تا وقتی که متقاضی پروانه ساخت داشته باشیم بررسی آن‌ها را به همین شکل ادامه می‌دهیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016