پنجشنبه 14 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درباره "ايدز" هيچ کاری نکرده‌ايم!

فرارو- يک جامعه شناس گفت: «ما در کشور سوءاستفاده جنسی به وسيله پرداخت پول داريم. برخی کودکان به دليل فقر و دريافت پول ممکن است با افراد بزرگتر از خود رابطه جنسی ناهنجار برقرار کنند که اگر آن فرد بيمار باشد به آن کودکان نيز بيماری منتقل خواهد شد.»

رييس انجمن صنفی مددکاران اجتماعی ايران از افزايش ۱۳ برابری آمار مبتلايان به ايدز از سال ۸۰ تاکنون خبر داد و گفت: در سال ۸۰، ۴۰۳ نفر به ايدز مبتلا بودند اين درحالی است که در سال جاری تعداد افرادی که وارد مرحله بيماری شده اند به ۵ هزار و ۴۱۱ نفر رسيده است.

طبق گفته سيد حسن موسوی چلک درحالی آمار ايدز در ايران افزايش داشته که براساس آمارهای جهانی از سال ۲۰۰۵ تا حالا تعداد مبتلايان به اين بيماری ۳۰ درصد کم شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته موسوی چلک در حالی که در سال ۱۳۶۵، ۶۹ درصد مبتلايان از طريق سرنگ آلوده و ۱۲.۵ درصد ازطريق روابط جنسی محافظت نشده به ايدز آلوده شده اند، در سال ۱۳۹۰ مبتلايان به ايدز از طريق سرنگ آلوده به ۵۲ درصد کاهش يافته اما از طريق روابط جنسی به ۳۷ درصد افزايش يافته است.

همچنين رييس دانشگاه علوم پزشکی شيراز عنوان کرده ۱۰ سال قبل، آمار مبتلايان به ايدز در بين خانم ها بسيار ناچيز و کمتر از پنج درصد بود اما امروزه اين آمار افزايش پيدا کرده و بالای ۲۰ درصد رسيده است .

دکتر مصطفی اقليما استاد دانشگاه و رئيس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ايران در گفتگو با فرارو گفت: «طبق آمار وزارت بهداشت حدود ۲۷ هزار مبتلا به ايدز در کشور وجود دارد (اعلام شده) که با توجه به نسبت استاندارد آمريکا تعداد مبتلايان در کشور (اعم از اعلام شده و اعلام نشده)۵۰ هزار نفر خواهد شد.»

وی ادامه داد: «به طور کلی درباره ايدز در ايران جز همان اوايل که راجع آن بحث و گفتگو شد هيچ کاری انجام نشده است و فقط در روز جهانی ايدز يک سخنرانی انجام می شود؛ اين در حالی است که در کشور ما نرخ بيکاری بالا است و مواد مخدر در حال افزايش است و روابط انسانی و ازدواج به سختی انجام می شود.»

وی افزود: «در ايران در روابط جنسی حتی ميان همسران از وسايل پيشگيری جهت حفاظت اصلا استفاده نمی شود و در فرهنگ افراد جايی ندارد و بسياری از جوانان و کودکان خيابانی به دليل سوءاستفاده جنسی توسط افراد معتاد گرفتار ايدز شده اند.»

اقليما درباره علل افزايش انتقال بيماری ايدز از طريق روابط جنسی حفاظت نشده گفت: «برخی معتادان با برقراری روابط جنسی ناهنجار با کودکان خيابانی موجب انتقال ايدز به آنها می شوند.»

وی ادامه داد: «البته زنان روسپی بيشتر مراقب هستند چون اصلا امکان ندارد اجازه دهند بدون وسايل پيشگيری با آنها رابطه برقرار شود. اما چون جوانان به اين مسئله توجه ندارند و آگاهی و اطلاعات آنها هم کم است بيشتر در معرض اين بيماری قرار دارند.»

اقليما درباره افزايش ايدز در ميان خانم ها در ۱۰ سال اخير گفت: «علت اين امر اين است که۱۰ سال قبل تازه اين بيماری در حال رواج در کشور بود و اکنون با افزايش روابط جنسی ناهنجار اين بيماری در حال گسترش است.»

اين استاد دانشگاه در پاسخ به اين سوال که کدام گروه سنی بيشتر در معرض ابتلا به ايدز هستند؟، گفت: «اگر از معتادان که جای خود دارند بگذريم بايد گفت جوانان بيشتر در معرض خطر هستند، به خصوص کسانی که برای دريافت پول با افراد مسن تر از خود که ممکن است معتاد هم باشند رابطه جنسی ناهنجار برقرار می کنند.»

وی ادامه داد: «ما برای مقابله با ايدز هيچ کاری نه در مدارس و نه در وزارت بهداشت انجام نداديم. من معتقدم بايد درباره ايدز در مدارس و برای کودکان بالای ۱۰ سال به بالا صحبت کرد. علت اين کار اين است که برخی از اين کودکان در مناطق فقيرنشين زندگی می کنند و امکان سوءاستفاده جنسی از آنها وجود دارد. لذا بايد به آنها اطلاعات و آگاهی داد.»

وی افزود: «ما در کشور سوءاستفاده جنسی به وسيله پرداخت پول داريم. برخی کودکان به دليل فقر و دريافت پول ممکن است با افراد بزرگتر از خود رابطه جنسی ناهنجار برقرار کنند که اگر آن فرد بيمار باشد به آن کودکان نيز بيماری منتقل خواهد شد.»

رئيس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ايران تصريح کرد: «تعدادی از کودکانی که به عنوان بچه های کار وارد خيابان می شوند به فروش مواد مخدر روی می آورند و برخی به سمت دزدی می روند و برخی ديگر به دام روابط جنسی ناهنجار می افتند.»

اقليما با بيان اينکه ميان افزايش فقر و افزايش ايدز در جامعه رابطه مستقيم وجود دارد گفت: «کشورهای افريقايی به دليل افزايش فقر دارای بالاترين آمار ايدز نيز هستند.»

وی ادامه داد: «افرادی که شرايط مالی خوبی دارند از تمام لحاظ مراقب خود هستند و از آگاهی بيشتری نيز برخوردارند و به آينده نيز اميد بيشتری دارند. لذا اگر می خواهيم آموزش ها در رابطه با ايدز جواب دهد در ابتدا بايد کاری کنيم که مردم به زندگی آينده اميدوار باشند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016