دوشنبه 9 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آلودگی هوا، عامل ۳۰ درصد ناباروری‌هاست

• پيشنهاد‌هايی از قبيل دادن مرخصی‌های بيشتر به زنان باردار، هر چند به ظاهر حمايت کننده است اما در واقع سبب عدم استقبال از زنان در فعايت‌های اجتماعی خواهد شد.

ايلنا: مشاور امور زنان رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: آلودگی هوا به بسياری از گروه‌ها در جامعه آسيب می‌زند. برای نمونه ۳۰ درصد از ناباروری‌ها در تهران و کلانشهر‌ها به علت آلودگی هوا به وجود آمده است. همچنين آلودگی هوا بر IQ کودکان زير سن دبستان نيز تاثيرات بدی می‌گذارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"شهربانو امانی"، در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در مورد طرح‌های در حال اجرای اين سازمان در مورد بانوان گفت: طرحی مبنی بر آموزش مشاوران زن وزارتخانه‌ها در مورد مسائل محيط زيست آماده کرده‌ايم. در اين طرح بنا شده است که در نشست‌های يک يا دو روزه با مشاوران زن وزارت خانه‌ها مسايل زيست محيطی مطرح شده و آموزش‌های لازم را در زمينه داده شود. در همين راستا نيز تاکنون يک برنامهٔ بازديد از محل دفع زباله‌های تهران برگزار کرده‌ايم.

وی افزود: در جلسه‌ای که با خانم مولاوردی داشتيم، بنا شده است که اين طرح در آينده پس از آنکه انتصاب‌های لازم در وزارت خانه‌ها انجام شد، پيگيری شود. همچنين در درون سازمان نيز قرار شده است که برنامه‌هايی برای افزايش دانش و توانمند سازی بانوان سازمان محيط زيست صورت بگيرد.

امانی ادامه داد: تاکيد برنامه‌های ما بر آموزش‌های زيست محيطی و استفاده از توان بالقوه عموم بانوان و دختران از پايه يعنی از مهد کودک‌ها و بر اساس فرهنگ، محيط جغرافيايی و اقليم آن‌ها و با تاکيد بر بومی سازی است. زيرا ارتباط افراد با محيط زيست متفاوت است برای نمونه بانوان عشايری ارتباط متفاوتی با طبيعت دارند و ممکن است کمتر از ديگر افراد به محيط زيست صدمه بزنند در حالی که بانوان در شهر‌ها ارتباط متفاوتی با طبيعت دارند.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا طرحی برای حفاظت از زنان باردار در مقابل آلودگی هوا دارند، گفت: پيشنهاد‌هايی از قبيل دادن مرخصی‌های بيشتر به اين افراد، به دليل وجود مشکلات ريشه‌ای حل نشده، هر چند به ظاهر حمايت کننده است اما در واقع سبب عدم استقبال از زنان در فعايت‌های اجتماعی خواهد شد. آلودگی هوا به بسياری از گروه‌ها در جامعه آسيب می‌زند. برای نمونه ۳۰ درصد از ناباروری هادر تهران و کلان شهر‌ها به علت آلودگی هوا به وجود آمده است. همچنين آلودگی هوا بر IQ کودکان زير سن دبستان نيز تاثيرات بدی می‌گذارد.

مشاور امور زنان در سازمان حفاظت محيط زيست، ادامه داد: برای حل اين مشکل بايد کارهای اساسی تری انجام شود. برای نمونه در گذشته طرح انتقال بعضی از شرکت‌های توليدی و تجاری از تهران به شهرستان‌ها مطرح و يا قرار بود که صندوق ملی محيط زيست تشکيل شود.همچنين طرح توزيع امکانات و آمايش سرزمينی نيز به تصويب رسيده بود که همهٔ اين طرح‌ها می‌تواند باعث کاهش آلودگی هوا شود.

وی در پايان افزود: نهاد‌های غير دولتی و NGO‌ها در ۸ سال گذشته با وجود همهٔ محدوديت‌ها، سختی‌ها و نامهربانی‌های دولت پيشين طرح‌های بسيار خوبی از جمله پاکسازی کوهستان‌ها را انجام دادند، اميدوارم اين سازمان‌ها در دوره جديد هم در تسريع بهبود وضعيت محيط زيست ما را ياری کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016