چهارشنبه 23 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

پاسخ‌های ايوبی، رئيس سازمان سينمايی، به برخی حواشی فيلم فجر


ايسنا ـ رئيس سازمان سينمايی ضمن موفقيت‌آميز دانستن عملکرد دبير سی‌و‌دومين دوره جشنواره فيلم فجر بيان کرد: تدبير و اعتدال اقتضا می‌کند که در خيلی جاها مصلحت سينما را بر مصلحت يک فرد يا يک فيلم ترجيح دهيم.

به گزارش ايسنا، حجت‌الله ايوبی پس از پايان سی‌و‌دومين جشنواره بين‌المللی فيلم فجر درباره انتخاب مجدد عليرضا رضاداد به عنوان دبير جشنواره سال آينده،تقسيم جوايز در اختتاميه و قدرت سازمان سينمايی برای جلوگيری از فشارهای بيرونی‌ توضيحاتی را ارائه کرد.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبنی براينکه در جشنواره امسال شاهد بوديم در روز آخر به دليل جلوگيری از بروز حاشيه‌هايی، ساعت نمايش يک فيلم در کاخ جشنواره تغيير کرد و نيز در شهرستان‌ها اکران آن متوقف شد(عصبانی نيستم)،‌ سازمان سينمايی چقدر قدرت دارد که جلوی فشارهای بيرونی را بگيرد تا در آينده شاهد چنين اتفاق‌هايی نباشيم؟ گفت: معتدل بودن کار سختی است اما در جواب، خيلی خلاصه می‌توانم بگويم که تدبير و اعتدال اقتضا می‌کند که ما در خيلی از جاها مصلحت سينما را بر مصلحت يک فرد يا يک فيلم ترجيح دهيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايوبی هم‌چنين درباره اينکه آيا در جشنواره امسال فيلمی بود که مجوز اکران عمومی نگيرد ؟مثل «عصبانی نيستم» که مشکلاتی هم برای آن به وجود آمد. بيان کرد: اين سوال‌های سخت را بايد از آقای احسانی بپرسيد، فعلا جشنواره تازه تمام شده است.

رئيس سازمان سينمايی در پاسخ به اينکه به نظر می‌رسد در جشنواره امسال همانطور که فيلم‌های بسياری پذيرفته شده‌اند، آيا تصميم بر اين بود که در بخش جوايز هم دل همه به دست بياورند که در برخی بخش‌ها دو سيمرغ اهدا شد؟ گفت: طبعا ممکن است سوالاتی از ذهن همه در اين باره عبور کند، اما وقتی به ترکيب هيات داوران نگاه می‌کنيم پاسخش را می‌گيريم چون هيات داوران افرادی نبودند که بخواهند اين ناملاحظات را در نظر بگيرند.

ايوبی در بخش ديگری از گفت‌و‌گوی خود در پاسخ به اينکه آيا برای انتخاب مجدد عليرضا رضاداد به عنون دبير جشنواره سال آينده بررسی‌های لازم صورت گرفته بود؟ اظهار کرد: ما حکم جديدی نداديم، چون حکم جشنواره فجر آقای رضاداد فقط برای امسال نبود. پيش از اين گفته بوديم که قصد داريم دبيرهای جشنواره‌ها فقط برای يکسال نباشند تا بتوانند با تأنی بيشتر در طول سال جشنواره را اداره کنند. امسال از آنجا که دير رسيديم آقای رضاداد سه ماه بيشتر وقت نداشت با اين حال يک جشنواره سخت و سنگين را با همه مسائل و تفاوت‌ها و انتظارات سينماگران و نيز انتظارات ديگر بخش‌های جامعه،‌ با موفقيت و نمره قبولی پشت سر گذاشت.

او ادامه داد: به اين ترتيب آقای رضاداد از امروز بايد کار خود را شروع کند؛ البته بايد با حضور همه کسانی که در جشنواره دخيل بودند،‌ از جمله خبرنگاران و رسانه‌ها جشنواره را نقد و آسيب شناسی کنيم تا اگر کاستی‌هايی بوده که حتما هم بوده‌، برطرف شوند و نقاط قوت هم ادامه يابد.

ايوبی هم‌چنين به اين پرسش که آيا بايد جشنواره فيلم فجر را به شکل يک جشنواره تخصصی اداره کرد تا تعداد فيلم‌های آن به حد معمول برسد يا اينکه قرار است همه را راضی نگه داريم؟ چون با وجود نظمی که در جشنواره وجود داشت، ناهماهنگی‌هايی هم ديده شد، گفت: صد درصد بايد همينطور باشد که يک جشنواره تخصصی در حد نرم معمول خود داشته باشيم. يک اقدام مهمی که بايد انجام دهيم اين است که آيين‌نامه‌ها و مقررات جشنواره فيلم فجر را مرور کنيم چون پس از سه دهه حتما جای بررسی دارد و با به يک ترازی برسيم که برای جشنواره فيلمی که جشنواره انقلاب و نيز برای سينمای ايران است، مناسب باشد.

وی افزود: آرزو می‌کنم جشنواره فجر ما، برای جشنواره‌های همه کشورهای اسلامی و شرقی الگو شود و اينطور نباشد که الگوگيری صرف کنيم. نکته بعدی هم اين است که پس از اعلام مقررات، برای جشنواره سال آينده بسيار سختگيرانه عمل می‌کنيم و مطمئنا اينطور نخواهد شد که تا دقيقه ۹۰ تکليف فيلم‌ها معلوم نباشد که نتوانيم جدول برنامه‌ها را ببنديم، اما امسال را يک سال استثنايی می‌دانيم چون فيلم‌های زيادی بودند که پشت در جشنواره‌ها مانده بودند و مطالبات زياد بود و بايد از اين سال عبور می‌کرديم؛ اما برای سال آينده مهلت ارسال آثار قطعا اينطور نخواهد بود که به روز آخر بکشد.

او اضافه کرد: هيات انتخاب بايد در مدت يک هفته ۱۲۰ فيلم ببيند که اين کار غيرممکن است و مديران جشنواره از همين امروز با تمام فيلمسازانی که برای جشنواره سال بعد فيلم می‌سازند همراه خواهند بود.

ايوبی در ادامه با اشاره به اينکه بيشتر کارها روی غلتک افتاده است، تاکيد کرد: به زودی برخی تصميم‌ها و سياست‌هايی را که برای جامعه سينمايی مهم است‌ و نهايی شده‌اند،‌ اعلام می‌کنيم.

رئيس سازمان سينمايی در پايان در پاسخ به اينکه آيا قرار است برای برگزاری جشنواره فيلم فجر يک کاخ جشنواره‌ی مشخص ايجاد شود يا خير؟ گفت: در مراسم اختتاميه با آقايان نهاونديان و آخوندی (رئيس دفتر رئيس جمهور و وزير مسکن و شهرسازی) اين آرزو را منتقل کرديم چون در خيلی از کشورها رسم است که روسای جمهور در دوره مديريت خود يک اثر ماندگار فرهنگی به جا می‌گذارند و از همان ابتدای کارهم به فکر اين اثر هستند. ما از همين جا به دولت تدبير و اميد پيشنهاد می‌کنيم که يک کاخ جشنواره را برای همه حوزه‌های فرهنگی مثل فيلم و موسيقی در نظر بگيرند و به عنوان يادگار اين دولت به اين طرح فکر کنند؛ البته ما هم برای طرح آن آمادگی همکاری داريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016