چهارشنبه 23 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

عملکرد تلويزيون در شبی که متعلق به سينما بود

ايسنا ـ صداوسيما در حالی شامگاه گذشته به پخش مستقيم مراسم اختتاميه‌ی جشنواره فيلم فجر اقدام کرد که به نظر می‌رسد، پوشش تلويزيونی اين مراسم همچنان با استانداردهای جهانی برای پخش زنده‌ی يک رويداد مهم هنری که در سطح بين‌المللی برگزار می شود، فاصله‌ی بسيار دارد.

به گزارش ايسنا، پخش تلويزيونی مراسم اختتاميه‌ی جشنواره‌های هنری جهان، از جمله اسکار، گلدن گلوب، گرمی، امی و ...، همواره برنامه‌ای قابل توجه در سطح جهانی محسوب می‌شود و شبکه‌های تلويزيونی دنيا برای گرفتن حق پخش اين مراسم، از مدت‌ها قبل با هم به رقابت می‌پردازند.

اهميت پوشش تلويزيونی اين مراسم در دنيا به حدی است که شبکه‌ تلويزيونی ای.بی.سی که پخش انحصاری مراسم اعطای جوايز اسکار را برعهده دارد، فروش حق پخش پيام‌های بازرگانی که در حين اين مراسم به روی آنتن می‌رود را بسيار بالا اعلام کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ضمن اينکه تعداد بينندگانی که چنين مراسمی را از تلويزيون‌های دنيا به تماشا می‌نشينند، بسيار بالاست و بارها تعداد بينندگان مراسم اختتاميه‌ی اسکار و گلدن‌گلوب در کنار مراسمی چون افتتاحيه المپيک، جام‌جهانی و ...، رکورد بيشترين بيننده‌ برای يک برنامه‌ی تلويزيونی را به خود اختصاص داده است.

در ايران نيز اختتاميه‌ی جشنواره بين‌المللی فيلم فجر از اهميت قابل توجهی در بين مخاطبان عام و خاص برخوردار است و تلويزيون ايران که در رقابت حال حاضر ميان رسانه‌ها به شدت به جلب اعتماد مخاطبانش نياز دارد، با پخش تلويزيونی مناسب اين مراسم، می‌تواند بينندگان بسياری را به شبکه‌های خود بازگرداند.

اما پخش تلويزيونی مراسم اختتاميه‌ سی‌ودومين جشنواره بين‌المللی فيلم فجر هم نتوانست آنطور که بايد و شايد انتظار مخاطبان را از رسانه‌ای که شبکه‌ای رقيب را برای پوشش تلويزيونی مراسم فجر در کنار خود نمی‌بيند، برآروده کند.

هر چند پخش زنده‌ی مراسم افتتاحيه‌ی جشنواره فيلم فجر از شبکه‌های ديجيتالی چون «نمايش» و در سال‌های قبل «آی‌فيلم»، برای بيننده‌ی ايرانی که در بسياری از دوره‌ها صرفا شاهد پخش قسمت‌هايی از اين مراسم آنهم به شکل خلاصه و غيرمستقيم بوده، اقدامی جديد محسوب می‌شود، اما شامگاه گذشته نيز قطع چند باره‌ی اين مراسم به دليل مشکلات فنی و همچنين حذف صحبت‌های برخی از حاضران، در کنار حذف نماهای خانم‌های برگزيده‌ی جشنواره و استفاده از تصاوير غيرمرتبط جايگزين، از جمله مواردی است که همچنان گله‌ی بينندگان مراسم اختتاميه سی‌ودومين جشنواره فيلم فجر را در پی داشته است.

پخش زنده‌ تلويزيونی اختتاميه سی‌ودومين جشنواره فيلم فجر از همان ابتدا با حاشيه‌هايی همراه شد.

يک روز قبل از برگزاری اين مراسم، اعلام شد، حضور «حسين پاکدل» به‌ عنوان مجری اختتاميه جشنواره فيلم فجر به‌ دليل «ممنوع‌الکار بودن» او در تلويزيون منتفی شد.

اين هنرمند که چند دوره اجرای اختتاميه جشنواره فيلم فجر را برعهده داشته است‌، با تأييد اين خبر، به ايسنا گفت: از ۱۰ روز پيش برای اجرای اختتاميه جشنواره فيلم با من صحبت شد و من تمام برنامه‌هايم را تغيير دادم تا بتوانم در خدمت دوستان باشم؛ اما يک‌باره گفتند تلويزيون با شما مشکل دارد و به همين دليل، موضوع منتفی شد!

اما تلويزيون در حالی با اجرای حسين پاکدل به عنوان مجری مراسم اختتاميه مشکل داشت که کمتر از يک ماه قبل ضرغامی و معاونش در امور سيما در گفت‌وگوهايی مجزا با ايسنا اعلام کرده بودند که در تلويزيون چيزی به نام ممنوع‌التصوير يا ممنوع‌الکار نداريم!

بر اين اساس، پس از منتفی شدن حضور پاکدل به‌ عنوان مجری در اختتاميه جشنواره فيلم فجر، محمدرضا شهيدی‌فر، ديگر مجری تلويزيون جايگزين او اعلام شد تا سريال حاشيه‌ساز شدن انتخاب مجريان تلويزيون، پس از تاخير در پخش گفت‌وگوی زنده رييس جمهور با مردم همچنان ادامه‌دار بماند.

به گزارش ايسنا، حذف بخش‌هايی از صحبت‌های حاضران در مراسم اختتاميه، از جمله انتقادهايی است که به پوشش تلويزيونی جشنواره فيلم فجر می‌شود.

شامگاه سه‌شنبه (۲۲ بهمن ماه) تلويزيون به هنگام پخش مستقيم مراسم اختتاميه‌ی جشنواره فيلم فجر، هنگامی که يکی از برگزيدگان روی جايگاه از فيلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» نام برد، پخش مستقيم اين مراسم را قطع کرد.

اين اتفاق موجب شد وقتی‌که پخش مستقيم مراسم مجددا به آنتن تلويزيون بازگشت، از پوشش اهدای سيمرغ بلورين بهترين چهره‌پردازی هم جا بماند.

همچنين چندی بعد زمانی‌هم که تهيه‌کننده فيلم «آذر، شهدخت، پرويز و ديگران» - برای دريافت يکی از دو سيمرغ بلورين بهترين فيلم روی سن حاضر شد و چند جمله سخن گفت، وقتی به اين جمله رسيد که اميدوارم به جايی برسيم که همه سليقه‌ها را بتوانيم تحمل کنيم، پخش زنده مراسم اختتاميه سی‌ودومين جشنواره بين‌المللی فيلم فجر از شبکه نمايش مجددا قطع شد.

پخش زنده‌ی مراسم اختتاميه جشنواره فيلم فجر به هنگام صحبت‌های محمد مهدی عسگرپور و مصطفی کيايی نيز برای لحظاتی متوقف شد.

بر اساس اين گزارش ايسنا، مراسم اختتاميه سی‌و‌دومين جشنواره فيلم فجر در قالب برنامه‌ای تحت عنوان «سينمايش» به طور زنده از شبکه نمايش روی آنتن رفت که اجرای اين برنامه را شهريار ربانی همراه با محمدتقی فهيم (منتقد) بر عهده داشت.

برنامه «سينمايش» پيش از برگزاری مراسم اختتاميه فيلم فجر، تلاش کرد با روی آنتن بردن نماهايی از ورود برخی بازيگران به برج ميلاد، برای اولين بار حاشيه‌های اين مراسم را به تصوير بکشد اما اين تصاوير تا آغاز مراسم اختتاميه که با ۴۵ دقيقه تأخير همراه بود، ادامه پيدا نکرد تا در قالب زيرنويس به بينندگان اعلام شود که مراسم اختتاميه تا دقايقی ديگر آغاز می‌شود. اما اين دقايقی ديگر تقريبا حدود يک ساعت به طول انجاميد.

مجری برنامه نيز در لحظاتی، علت قطع ارتباط با برج ميلاد را رفع مشکلات فنی دانست و اينکه تلاش می‌شود مراسم اختتاميه بدون مکل فنی روی آنتن برود.

پخش زنده‌ی اختتاميه جشنواره فيلم فجر تا پايان برگزاری اين مراسم، ادامه پيدا نکرد و شبکه نمايش که تا ساعت ۲۳ پوشش تلويزيونی اين مراسم را پيش‌بينی کرده بود، به علت تأخير پيش‌آمده در برگزاری اين مراسم، نتوانست دقايق پايانی را روی آنتن ببرد.

با اين حال پس از اتمام برنامه «سينمايش» و در حالی که بيننده‌ی شبکه نمايش با پخش تصاوير مربوط به آگهی بازرگانی، برنامه‌ای ديگر را انتظار می‌کشيد، بخش‌هايی از صحبت‌های بابک حميديان در مراسم اختتاميه که به تشکر از اهالی رسانه اختصاص داشت، تنها به صورت صوتی، بر روی تيتراژ مربوط به آگهی بازرگانی پخش شد!

به گزارش خبرنگار ايسنا، علاوه بر شبکه نمايش، شبکه‌های راديويی تهران و نمايش و ايران پخش زنده داشتند که آنها نيز در طول برنامه با قطعی مواجه شدند و با دقايقی تاخير به روی آنتن رفتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016