یکشنبه 24 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

وضعيت بحرانی در برخی استان‌ها به دليل کمبود داروی تزريقی تالاسمی

ایلنا ـ رئيس انجمن تالاسمی ايران از کمبود داروی تزريقی بيماران تالاسمی و وضعيت بحرانی در برخی استانها به دليل نبود دارو خبر داد.

مجيد آراسته در گفت و گو باخبرنگار ايلنا در مورد وضعيت دارويی بيماران تالاسمی در سال جديد گفت: بيماران تالاسمی همچنان با مشکل کمبود دارو مواجه‌اند به طوری که ما در تامين داروهای تزريقی از جمله دسفناک، دفروکسامين و دسفرال به شدت مشکل داريم.

وی افزود: داروهای دسفناک و دفروکسامين ماده اوليه‌اش از خارج می‌آيد اما در داخل کشور توليد می‌شود و داروی دسفرال نيز ازخارج کشور وارد می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس انجمن تالاسمی ايران با اشاره به اينکه برخی از استان‌ها حتی داروهای تزريقی توليد داخل را هم ندارند و وضعيت در آنجا برای بيماران تالاسمی بحرانی است، افزود: در تهران هم اين مشکل وجود دارد و داروهای تزريقی به اندازه نياز بيماران وجود ندارد.

آراسته با تاکيد برا ينکه در استانهای بزرگ مشکل دارو خيلی زياد‌تر است، افزود: در استان‌های تهران و مازندران شرايط نامناسب است به طوری که در چند روز گذشته دارويی نبوده تا در اختيار بيماران تالاسمی مازندران گذاشته شود.

وی بااشاره به اينکه تعداد زياد بيماران تالاسمی در استانهايی که با کمبود داروهای تزريقی مواجه‌اند، افزود: در استان مازندران نزديک به سه هزار بيمار و در استان تهران حدود ۱۸۰۰ بيمار تالاسمی وجود دارد.

رئيس انجمن تالاسمی ايران افزود: برخی از استان‌ها هستند که به شکلی اين وضعيت را مديريت و دارو را سهيمه بندی کرده‌اند.

وی در پاسخ به اين سوال که از چه زمانی داروی تزريقی بيماران تالاسمی باکمبود مواجه شده است، افزود: اواخر سال گذشته در اسفند ماه کمبود دارويی بيماران تالاسمی خود را نشان داد و اکنون در سال جديد بيماران در اين زمينه دچار مشکلات بيشتری شده‌اند

آراسته در پاسخ به اين سوال که علت کمبود داروهای تزريقی چيست، گفت: شرکتهای دارويی در سال گذشته نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و تعداد دارويی را که متعهد شده بودند توليد و مواد اوليه آن را تامين کنند.

رئيس انجمن تالاسمی ايران ادامه داد: همچنين شرکتهای دارويی خارجی نتوانستند به تعهدات خود به وزارت بهداشت مبنی بر واردات دارو عمل کنند و مجموعه اين‌ها باعث شد داروهای تزريقی با کمبود مواجه شود.

آراسته با ابراز اميدواری از اينکه در سال جديد گشايشی نسبت به کمبود داروهای بيماران تالاسمی ايجاد شود، گفت: با وزارت بهداشت تماس گرفتيم و گفتند انشاءاله موضوع حل می‌شود.

وی با تاکيد برا ينکه بيماران تالاسمی وضعيت نامناسبی دارند، افزود: اگر اين روند کمبود دارو ادامه پيدا کند مشکلات افزايش بار آهن و عوارض بيماری به سراغ بيماران تالاسمی به ويژه بيمارانی که داروهای تزريقی لازم دارند، خواهد آمد.

رئيس انجمن تالاسمی ايران يکی از بزرگ‌ترين مشکلات را عدم مديريت داروخانه‌ها در توزيع دارو عنوان کرد و افزود: داروخانه‌ها در بحث مديريت توزيع دارو همکاری لازم را نمی‌کنند و چندان خود را در اين زمينه موظف نمی‌دانند.

آراسته خاطر نشان کرد: داروخانه‌هايی که داروهای بيماران تالاسمی را توزيع می‌کنند بايد وقت بگذارند و برای اين بيماران تشکيل پرونده دهند و اگر بيماری داروی ايرانی مصرف می‌کند سهميه دارويی او را نگه دارند نه اينکه دارو را بدون مديريت توزيع و به يکباره اعلام کنند ميزان آن صفر شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016