یکشنبه 15 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

داروهای بدنسازی، سقط جنين و تقويت قوای جنسی درصدر آمار تقلبی‌ها

مديرکل نظارت و ارزيابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو ضمن تاکيد بر لزوم تهيه انواع داروها از مراکز رسمی دارويی از سوی مردم، داروها و فرآورده‌هايی که احتمال تقلب در آن‌ها بيشتر است را اعلام کرد.

دکتر مهدی پيرصالحی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در پاسخ به اين سوال که بيشتر تقلب را در چه نوع داروهايی شاهديم؟ گفت: بر اساس گزارش‌هايی که از سراسر کشور به دستمان می‌رسد، در داروهايی که جنبه‌های تقويتی، مکمل‌های ورزشی، داروهای بدنسازی، سقط جنين، تقويت قوای جنسی و... دارند بيشتر حالت قاچاق و تقلبی آن ديده می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در اين باره افزود: برخی مواقع داروهای مخدر و روانگردان و داروهايی که در سيستم رسمی کشور به صورت کنترل شده و در مراکزی خاص توزيع می‌شوند نيز معمولا در بازار غيررسمی عرضه می‌شوند که البته قوه قضاييه و نيروی انتظامی معمولا برخوردهای خوبی در اين زمينه انجام می‌دهند.

پيرصالحی در ادامه در توضيح تفاوت داروهای قاچاق و تقلبی نيز گفت: داروی قاچاق الزاما داروی تقلبی نيست؛ اما به دليل بحث منطقی که پشت اين قضيه است، اين چنين داروهايی را قابل مصرف نمی‌دانيم. البته احتمال دارد که در داروهای قاچاق، انواع تقلبی نيز باشند. در مجموع هر کالايی که از مبادی غيررسمی وارد بازار کشور شد، در سيستم دارويی کشور "قاچاق" نام می‌گيرد؛ چرا که بايد از سلامت و کيفيت داروی مصرفی بيماران اطمينان داشته باشيم.

پيرصالحی در اين باره افزود: به همين دليل از زمان توليد دارو (چه در داخل و چه در خارج از کشور) تا زمانی که توسط شرکت پخش در داروخانه توزيع شده و به دست مصرف کننده برسد، نظارت‌های دقيق اعمال می‌شود. تمام اين اقدامات به جهت آن است که بتوانيم تضمين کنيم مشخصات درج شده روی بسته بندی دارو با خود دارو يکی است و به اين ترتيب داروی مربوطه تا تاريخی که روی آن درج شده، قابل استفاده است.

وی در ادامه توضيحاتش درباره داروهای تقلبی گفت: دارويی که از کانال رسمی به چرخه مصرف وارد نشود، قاچاق است و نمی‌توان صحيح بودن شرايط تهيه، توزيع و نگهداری آن را تضمين کرد. اتفاقا موارد تقلب در داروهای قاچاق نيز زياد است. تقلب هم شکل‌های زيادی دارد؛ اعم از اينکه جعبه دارو تقلبی باشد يا اينکه تقلب در خود ماده موثره دارو باشد. در مواردی از تقلب، داروی مربوطه فاقد هر گونه اثر درمانی است که بدترين حالت تقلب است و می‌تواند مخاطرات درمانی به دنبال داشته باشد.

پيرصالحی افزود: به ويژه در مورد داروهايی که نام‌های تجاری اصلی دارند، اين احتمال وجود دارد که دارويی با کيفيت ضعيف را از کشوری ضعيف بياورند و بسته بندی آن را به صوت داروی تجاری اصلی و با کيفيت تغيير دهند و عرضه کنند.

وی با محکوم خواندن اشکال تقلب و قاچاق در سيستم دارويی کشور، گفت: خوشبختانه در اين زمينه قوانين خوبی در کشور وجود دارد و معمولا دانشگاه‌های علوم پزشکی بر مراکز دارويی مانند داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش کنترل دارند. در صورتی که تخلفی خارج از مراکز دارويی هم گزارش شود، دانشگاه‌های علوم پزشکی به موضوع ورود می‌کنند، اما معمولا در چنين مواردی مراجع قضايی، نيروی انتظامی يا اتحاديه صنوف مربوطه ورود کرده و موضوع را بررس می‌کنند.

مديرکل نظارت و ارزيابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بيان اينکه ايران نيز مانند بسياری از کشورهای ديگر با معضل داروهای تقلبی مواجه است، افزود: ورود داروهای تقلبی به سيستم رسمی بازار دارويی کشور بسيار نادر است. اما وجود آن در سيستم غيررسمی را نمی‌توان انکار کرد و همواره درصدی از داروهای تقلبی در سيستم غيررسمی وجود دارد. به همين دليل همواره تاکيد داريم که مردم و بيماران دارو را تنها از مراکز رسمی تهيه کنند تا قابليت پيگيری داشته باشد. مراکزی نظير "ناصرخسرو" مرکز رسمی دارويی نيستند و از آنجا که ارايه چنين داروهايی در اين مراکز بدون هيچ نام و نشانی انجام می‌شود، پيگيری مشکلات ناشی از آن نيز دشوار است؛ هرچند که در اين زمينه نيز اقدام می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016