شنبه 17 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گرانی ناگهانی داروی بيماران تالاسمی پس از آزادسازی نرخ دارو

• «واکسن پنوموکک را که پيش ازاين بيماران تالاسمی با دفترچه بيمه بدون هزينه و يا با هزينه جزئی می گرفتند بعد از آزاد سازی نرخ دارو بين ۸۰ تا ۱۰۰هزار تومان بايد هزينه آن را بدهند.»

ایلنا ـ رئيس انجمن تالاسمی ايران از افزايش قيمت داروی بيماران تالاسمی با اجرای طرح آزادسازی نرخ دارو خبر داد.

مجيد آراسته در گفت و گو با خبرنگار ايلنا با اشاره به آزاد سازی نرخ دارو گفت: هر زمانی که ثباتی در وضعيت بيماران تالاسمی ايجاد می‌شود متاسفانه تغيير و تحول اساسی صورت می گيرد و دوباره اين بيماران با مشکل روبرو می‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وی تصريح کرد: با طرح آزادسازی نرخ دارو، نرخ دارو آزاد می شود و يارانه دارو در قالب صندوق های بيمه ای به وزارت رفاه تعلق می گيرد و آنها موظف می‌شوند يارانه داروها را در آن قالب پوشش دهند.

رئيس انجمن تالاسمی ايران خاطر نشان کرد: بعد از تلاشهای زيادی که کارشناسان وزارت بهداشت داشتند و همچنين رايزنی های انجمن و ارائه نظرات پزشکان درمانگر در نهايت اين تصميم گرفته شد که به داروهای خارجی يارانه پرداخت شود اما متاسفانه به يکباره از چند روز گذشته شاهد آزاد سازی نرخ دارو بوديم.

آراسته با ابراز تاسف از اينکه باآزاد سازی نرخ دارو به يکباره با افزايش قيمت دارو مواجه شده ايم، افزود: اين مسئله به شدت در بين بيماران تالاسمی نگرانی ايجاد کرده است و اميدواريم در اين قضيه تجديد نظر شود و جلوی آزادسازی نرخ دارو گرفته شود.

وی افزود: قيمت داروی دسفرال در تاريخ ۵/۳/۹۳ معادل ۵۰۰۰ ريال و سهم بيمار۰ ريال بوده است در حالی که قيمت اين دارو در تاريخ ۱۱/۳/۹۳ معادل ۱۲۰۰۰۰ ريال و سهم بيمار ۱۶۸۰۰ريال شده است.

آراسته ادامه داد: همچنين قيمت داروی اوسورال ۵۰۰ميلی گرمی در تاريخ ۵/۳/۹۳ معادل ۲۵۰۰۰ ريال و سهم بيمار صفر بوده است در حالی که قيمت اين دارو در تاريخ ۱۱/۳/۹۳ معادل ۳۲۰۰۰ ريال و سهم بيمار ۲۲۴۰ ريال شده است.

وی همچنين به افزايش قيمت داروی ۵۰۰ ميلی گرمی اکسجيد اشاره کرد و افزود: اين دارو در تاريخ ۵/۳/۹۳ معادل ۲۵۰۰۰ ريال و سهم بيمار ۲۵۰۰ ريال بوده در حالی که در تاريخ ۱۱/۳/۹۳ معادل ۲۲۰۰۰۰ ريال و سهم بيمار ۷۷۰۰۰ ريال شده است.

رئيس انجمن تالاسمی ايران افزود: همچنين قيمت داروی دفروکسامين در تاريخ ۵/۳/۹۳، ۵۰۰۰ ريال و سهم بيمار ۰ ريال بوده است در حالی که قيمت اين دارو در تاريخ ۱۱/۳/۹۳ معادل ۹۰۰۰۰ ريال بوده است و سهم بيمار ۴۵۰۰ ريال شده است.

وی بااشاره به اينکه در مورد داروهای خوراکی هر قر ص دفرازيروکس که پيش ازاين ۲۵۰۰ تومان بود با‌آزاد سازی نرخ دارو به بيش از ۷۰۰۰ تومان افزايش پيدا کرده است، افزود: بيماری که ساليان سال زحمت کشيده شده تا داروی خوراکی مصرف کند در حالی که چند سال داروی ۲۵۰۰ تومانی استفاده می کرد و بخشی از آن را بيمه تحت پوشش قرار می داد به يکباره دارو ۷۰۰۰ تومان می شود وبيمه همچنان مانند گذشته مبلغ جزئی از آن را پوشش می دهد.

به گفته رئيس انجمن تالاسمی ايران هزينه بسيار سنگينی به بيماران تالاسمی و خانواده هايشان تحميل می شود.

وی در پاسخ به اين سوال که بيش از اين بيماران چه ميزان از هزينه دارو دفرازيروکس را پرداخت می کردند، افزود: دربيمه خدمات درمانی اين دارو را بيمار ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان به ازای هر قرص می پرداخت و اکنون به يکباره بيمار بايد حدود شش هزار تومان هزينه دارو بپردازد.

رئيس انجمن تالاسمی ايران تاکيد کرد: با آزاد سازی نرخ دارو می‌خواهند به داروی بيماران خاص و آسيب‌پذير سوبسيد بدهند و هر فردی که به صورت عادی بخواهد از اين دارو استفاده کند سوبسيدی به آن‌ها تعلق نمی‌گيرد.

آراسته ادامه داد: وقتی دارويی ويژه بيماران تالاسمی، خاص و صعب الاعلاج است چطور می‌توانند چنين تصميمی بگيرند مگر افراد عادی نياز به داروی آهن‌زدا دارند؟

وی با اشاره به اينکه افزايش بار آهن را در بيماری های محدودی داريم که اغلب آنها مزمن، صعب الاعلاج و خاص هستند، افزود: افرادی که اين دارو ها را مصرف می کنند همه افراد آسيب پذيری هستند و هيچ وقت يک فرد عادی به اين دارو ها نياز پيدانمی کند.

رئيس انجمن تالاسمی ايران افزود: اگر بحث قاچاق و سوء استفاده از داروهم مطرح باشد اين مسئله جزئی و اندک است وهيچ وقت يک بيمار تالاسمی نمی آيد داروی خود را بفروشد.

وی با اشاره به افزايش قيمت واکسن پنوموکک به دليل آزاد سازی نرخ دارو گفت: اين واکسن را که پيش ازاين بيماران تالاسمی با دفترچه بيمه بدون هزينه و يا با هزينه جزئی می گرفتند بعد از آزاد سازی نرخ دارو بين ۸۰ تا ۱۰۰هزار تومان بايد هزينه آن را بدهند.

آراسته خاطر نشان کرد: بيماران تالاسمی به دليل برداشتن طحال براساس دستورالعمل های درمانی و پروتکل های بين المللی نياز است که هر ۳ تا۵ سال اين واکسن را بزنند.

رئيس انجمن تالاسمی ايران با اشاره به اينکه آزاد سازی نرخ دارو در نهايت مشکل تامين دارو را برای بيماران تالاسمی بوجود خواهد آورد، افزود: با توجه به افزايش قيمت دارو و مشکلات نقدينگی که داروخانه ها دارند در خريد دارو آنها دچار مشکل می شوند چرا که بايد پول بيشتری را نسبت به گذشته بابت دارو ها پرداخت کنند آن هم با شرايط معوقاتی که بيمه ها به داروخانه ها دارند.

وی افزود: بار سنگينی که داروهای خاص دارد باعث شده خيلی داروخانه ها يا آنها را توزيع نکنند و يا را به طور محدود تهيه کنند که عملا فشار سنگينی به بيماران می آيند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016