چهارشنبه 21 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

مرگ روزانه ۸ معتاد جوان در ایران

معاون اداری، مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينکه اقدامات لازم برای تشکيل فراکسيون مبارزه با مواد مخدر انجام شده است، اظهار کرد: تمام نمايندگان علاقه دارند در مسائل اجتماعی که مردم درگير آن هستند مشارکت داشته باشند، بنابراين قطعا اين فراکسيون در زمان کوتاهی تشکيل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد مجيد حسينی در نشست خبری که به منظور اعلام برنامه‌های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر تشکيل شده بود با بيان اينکه هر ساله سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر و روان گردان‌ها در پنجم تيرماه در ايران برگزار می‌شود، گفت: امسال نخستين سال فعاليت دولت تدبير و اميد است، بنابراين تلاش خواهيم کرد تا برنامه‌های خود را متناسب با اهداف، تدابير و سياست‌های مقام معظم رهبری در برنامه پنجم توسعه و همچنين سياست‌های رئيس جمهور و وزير کشور دنبال کنيم.

وی ادامه داد: بحران‌های زيادی در جهان وجود دارد که فقر، تخريب محيط زيست و تهديدات هسته‌ای از جمله مهمترين آنها است اما بايد گفت بحران چهارم تحت عنوان اعتياد و مسائل مواد مخدر و روانگردان‌ها نيز به اين سه بحران بزرگ اضافه شده و ۱۷۰ کشور را با خود درگير کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ميزان گردش مالی تجارت غيرقانونی مواد مخدر در جهان

معاون اداری، مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينکه سالانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ ميليون نفر در دنيا برای يک بار هم که شده اعتياد را تجربه می‌کنند، اظهار کرد: امروز ۱۰ ميليون قاچاقچی حرفه‌ای در حال کسب سود از اين محل هستند و سرمايه مادی و معنوی جوانان را می‌بلعند.

حسينی با اشاره به تبعات سنگين اقتصادی ناشی از اعتياد در جهان اظهار کرد: سود خالص مواد مخدر ۵۰۰ تا ۶۰۰ ميليارد دلار در سال است و گردش مالی اين تجارت غيرقانونی به ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ ميليارد دلار می‌رسد؛ در واقع مواد مخدر در کنار تجارت نفت، اسلحه و تروريست به عنوان يک صنعت غيرقانونی جايگاه ويژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه با اشاره به اينکه اميدوار نيستيم مجامع جهانی به ما در راستای مبارزه با مواد مخدر کمک کنند، گفت: با رشد ۱۹۲ برابری مواد مخدر و کشت خشخاش در افغانستان مواجهيم و اگر بنای مبارزه وجود داشت، بايد اين ميزان از کشت خشخاش کاهش می‌يافت.

مرگ روزانه ۸ معتاد جوان

معاون اداری، مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر از اعتياد به مواد مخدر تحت عنوان زلزله خاموش ياد کرد و گفت: اعتياد از مهمترين مسائلی است که ذهن جوانان ما را درگير کرده است. هر سه ساعت يک جوان جان خود را بر اثر اعتياد به مواد مخدر از دست می‌دهد و اين آمار در يک شبانه روز به هشت نفر می‌رسد. متاسفانه اين افراد در سنين جوانی قرار داشته و جمعيت فعال ما هستند.

وی افزود: امروز مسائل مربوط به مواد مخدر پس از تصادفات و بيماريهای قلبی در رده چهارم مرگ و مير در جهان قرار دارد.

مواد مخدر عامل ۵۰ درصد طلاق‌ها

حسينی همچنين با بيان اينکه بيش از ۵۰ درصد زندانيان ما به علت مسائل مربوط به مواد مخدر در زندان به سر می‌برند، گفت: همچنين عامل ۵۰ درصد طلاق‌ها نيز مواد مخدر است بنابراين شايسته است بسياری از روزهای سال به اين موضوع مهم و حياتی اختصاص يابد تا بتوان يک راهکار همه جانبه را در دستور کار قرار داد. امروز معتقديم بايد همان موضوعات مربوط به مواد مخدر و آسيب‌های آن بدون پرده پوشی با مردم در ميان گذاشته شود زيرا آنها تنها سرمايه بزرگ ما هستند که می‌توانند ما را در اين مبارزه ياری دهند.

معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه توانمندسازی بهبود يافتگان اعتياد و خانواده‌های آنها را از جمله مهمترين برنامه‌های ستاد در سال ۹۳ دانست و به تشکيل کميته کاهش تقاضا و مشارکت‌های اشاره و اظهار کرد: نيمی از اقدامات انجام شده در سال ۹۳ به اين حوزه اختصاص دارد.

برنامه‌های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر

دبير کميته برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در ادامه به اعلام برنامه‌های در نظرگرفته شده برای اين روز پرداخت و گفت: بازديد سفرای کشورهای مختلف از کمپ‌های ترک اعتياد، برگزاری همايش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با حضور ۵۰۰ نفر از فرهيختگان و مقامات ارشد کشوری، تقدير از پنج خانواده شهدا و جانبازان عرصه مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته، ملاقات با آيات عظام و بهره برداری از ظرفيت‌های عظيم مراجع برای امر خطير مبارزه با مواد مخدر، حضور تمامی استانداران و فرمانداران کشور در نمازهای جمعه و ايراد سخنرانی برای نمازگزاران، ارائه عملکرد يکساله ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه‌های پيشگيری، درمان، اقدامات بين المللی و غيره از جمله برنامه‌های هفته بزرگداشت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر است.

امحا ۱۰۰ تن مواد مخدر در هفته سالروز مبارزه با مواد مخدر

به گزارش ايسنا،‌ حسينی ادامه داد: امسال نزديک به ۱۰۰ تن مواد مخدر در اين يک هفته امحا خواهد شد. نزديک ۵۰ تن از اين مواد مخدر در تهران و مابقی در ۲۰ استان ديگر امحا می‌شوند. سال گذشته ۱۵ استان به اين امر مبادرت ورزيدند اما امسال اين عدد به ۲۱ استان افزايش يافته است که همزمان در طول هفته سالروز مبارزه با مواد مخدر مراسم امحا را برگزار می‌کنند.

اطلاع رسانی در خصوص آسيبهای ناشی از اعتياد به مردم با کمک هلال احمر

معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينکه کار مهم و ارزشمند ديگر استفاده از ظرفيت بزرگ جمعيت هلال احمر است گفت: امروز هلال احمر با توجه به ظرفيت مردمی غنی که دارد در دور ترين نقاط کشور حضور يافته به همين خاطر با توجه به تفاهم‌های به عمل آمده مقرر شده است ضمن برپايی چادر هلال احمر در مقابل تمام مصلی‌های کشور، اين جمعيت در مسير جاده‌ها نيز چادرهايی را برپا و مسائل و آسيب‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اعتياد را به مردم منتقل کنند.

حسينی همچنين به برگزاری ۱۰۵ مسابقه ورزشی و ۷۵ همايش مربوط به بهبود يافتگان از اعتياد به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر اشاره و عنوان کرد: ۱۹۵ نمايشگاه نيز در سراسر کشور در راستای نمايش توانمندی بهبود يافتگان و خانواده‌های آنها و همچنين اقدامات صورت پذيرفته در راستای مبارزه با مواد مخدر برپا خواهد شد.

وی ضمن تاکيد بر اينکه ۹۱ درصد نگرانی خانواده‌ها برای جوانانشان مسائل مربوط به اعتياد است، در رابطه با برنامه‌های ستاد مبازرزه با مواد مخدر برای بهبود يافتگان از اعتياد گفت: آيين نامه مراقبت‌های معتادان پس از خروج از اعتياد طی اين چند ماه اخير مورد پيگيری قرار گرفت و توسط رئيس قوه قضاييه ابلاغ شد. مددکاری،‌ توانمندسازی، اشتغال، بازگرداندن معتادان بهبود يافته به خانواده‌ها و هويت يافتن آنها در جامعه و خانواده از جمله موارد مورد تاکيد در اين آيين نامه هستند.

وی افزود: ۲۶۰ ميليارد ريال اعتبار برای اين امر پيش بينی شده است که تفاهم نامه‌های مربوط با وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی و ساير دستگاه‌های مربوط در حال انعقاد است. همچنين سعی کرديم قراردادهايی با اتحاديه‌های مختلف در سراسر کشور منعقد کنيم تا از اين طريق آنها ابزار کار لازم را در اختيار قرار دهند و معتادان بهبود يافته را آموزش دهند که بتوانيم زمينه را برای توانمندسازی و خودکفايی آنها فراهم کنيم.

معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينکه بايد تمام توان خود را برای پيشگيری از اعتياد به کار ببنديم و مردم را از آثار شوم اعتياد آگاه کنيم، گفت: تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد معتادان نجات می‌يابند.

تعريف ۱۵۰ تا ۱۶۰ حرفه در راستای ايجاد اشتغال برای معتادان

حسينی در ادامه ضمن تاکيد بر اينکه بايد در راستای ايجاد اشتغال بهبود يافتگان از ظرفيت سازمان‌های مردم نهاد تا تمام دستگاه‌های اجرايی متولی کمک بگيريم گفت: ما به تنهايی نمی‌توانيم مشکل اشتغال را حل کنيم در حال حاضر مشغول تعريف ۱۵۰ تا ۱۶۰ حرفه در راستای ايجاد اشتغال برای معتادان هستيم.

وی در پاسخ به اينکه آيا برنامه‌ای برای تغيير قوانين مربوط به مبارزه با مواد مخدر داريد، گفت: مسلم است که قوانين ما بايد به روز و کارآمد باشد. البته معتقديم هر قانونی تا زمانی که وجود دارد برای ما لازم الاجراست. البته کميته حقوقی در همين راستا ماهانه جلساتی را برگزار می‌کند و نقاط ضعف و قوت قوانين گذشته و فعلی را مورد بررسی قرار می‌دهد. هرجا نيز مشکلی وجود داشته باشد آنرا پيگيری می‌کنيم. اکنون با مجلس شورای اسلامی ارتباط تنگاتنگی داريم و فراکسيون مبارزه با مواد مخدر را تا آينده نزديک در جهت حمايت از بهبود يافتگان تشکيل خواهيم داد.

معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر انتقادات رئيس پليس مبارزه با مواد مخدراز برخی قوانين مصوب در اين حوزه گفت: وقتی قانونی در مجلس تصويب می‌شود لازم الاجراست البته قانون مورد انتقاد سردار مويدی تا شش ماه ديگر مهلت اجرا دارد البته ما نيز نقطه نظرات اصلاحی خود را از طريق مجاری ذيصلاح پيگيری می‌کنيم.

حسينی به اعلام جزئيات مربوط به برگزاری همايشی درباره معتادان بهبود يافته و خانواده‌های آنها اشاره و اظهار کرد: اين همايش در سوم تيرماه با حضور وزير کشور برگزار خواهد شد. در سال ۹۲ بر اساس تبصره دو ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر به ما اختيار داده شد معتادانی را که جمع آوری می‌شوند در اختيار کمپ‌های خصوصی قرار دهيم. در سال ۹۲، هزار نفر بر اساس قراردادی که با ۴۰ تا ۴۵ کمپ بستيم ظرف مدت سه ماه دوره‌های آموزشی و توانمندسازی را طی کردند.

وی ادامه داد: ۶۰ تا ۶۵ درصد از خانواده‌های اين افراد از سراسر کشور را شناسايی کرديم. متاسفانه برخی از اين خانواده‌ها هشت تا ۹ سال بود که از فرزندان خود بی خبر بودند. در اين مراسم که برگزار خواهد شد اين فرزندان را تحويل خانواده‌هايشان می‌دهيم. البته رسالت ما به پايان نمی‌رسد و پيگيری مددکاران درباره وضعيت بهبود يافتگان تا چند ماه بعد از آن نيز ادامه خواهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016