شنبه 31 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

وزير کشور: ابلاغ قانون عفاف و حجاب به همه دستگاه‌ها

دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از ابلاغ قانون عفاف و حجاب به همه دستگاهها خبر داد و گفت: اين قانون را به همه دستگاه‌ها ابلاغ کرده‌ايم تا دستگاه‌ها در قالب کارکنان و ارباب رجوع ملاحظات لازم را اعمال کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی روز شنبه در حاشيه صد و بيست و هشتمين جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور نمايندگان چندين دستگاه‌ برگزار شد، افزود: در جلسه امروز تصميمات خوبی اتخاذ شده است که تدوين آيين نامه‌های اجرايی موضوع ماده ۱۶ که به بحث جمع آوری معتادان متجاهر باز می‌گردد، از جمله آنهاست. همچنين مصوباتی در خصوص ماده ۴۰ و ۴۳ مبارزه با مواد مخدر داشتيم که می‌توانند در مسير پيشبرد اهداف ستاد مبارزه با مواد مخدر موثر باشند.

وزير کشور با بيان اينکه اصلاح ساختار دستگاه‌های اجرايی در خصوص مبارزه با مواد مخدر نيز مصوبه شورای عالی امنيت ملی بوده است که بر اين اساس، در اين جلسه مقرر شد همه دستگاه‌ها دفتر يا اداره کلی در اين خصوص داير کنند تا به صورت تخصصی به امر مبارزه با مواد مخدر بپردازند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی از تصويب سند جامع حمايت‌های اجتماعی که می‌تواند در بعد اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر موثر باشد خبر داد و گفت: همچنين در اين جلسه مقرر شد برخی مواد سند پيشگيری اصلاح و مواد ديگری به آن اضافه شود.

رحمانی فضلی همچنين به موضوع پيش‌سازها و کنترل پيش سازها اشاره و عنوان کرد: اين موضوع بسيار مهم است که از مبدا تا مقصد و همچنين مسير توزيع پيش سازها به طور کامل و دقيق تحت کنترل درآيد.

دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در باره خرده فروش‌ها گفت: طبق برآورد ستاد مبارزه با مواد مخدر بيش از ۷۰ درصد معتادان به امر توزيع مواد مخدر هم اشتغال دارند زيرا بايد از طريقی مواد خود را تامين کنند. اين موضوع پارسال در دستور کار قرار گرفت و طبق مطالعاتی که انجام شد به يک رابطه مستقيم و همبسته ميان موضوع اعتياد، توزيع و سرقت رسيديم.

جمع آوری خرده فروشان و متجاهران اولويت اصلی ناجا

وی افزود: به همين خاطر در نوروز سال ۹۳ تصميم گرفتيم متجاهری را جمع آوری کنيم. در همين راستا ۱۰ هزار نفر در استانهای مختلف جمع آوری شدند و به مراکز ترک اعتياد هدايت شدند که آمارها نشان داد سرقت تا ۳۰ درصد در برخی استان‌ها کاهش يافته است و امسال جمع آوری خرده فروشان، متجاهرين و به تبع آن سارقين از اولويت‌های اصلی ناجاست.

وی با بيان اينکه امسال تصميم گرفتيم علاوه بر مراکز ماده ۱۶ که دولتی هستند، بخش خصوصی را نيز موظف به همکاری کرده و از ظرفيت آنها استفاده کنيم، گفت: در ايام نوروز سال ۹۳ حجم انبوهی از معتادين متجاهر که جمع آوری شدند را به مراکز خصوصی ارجاع داديم و در حال ارزيابی اقدامات انجام شده هستيم.

رحمانی فضلی درباره ايجاد اشتغال برای معتادان بهبود يافته عنوان کرد: پاک ماندن برای معتادان موضوع مهمی است که در حال حاضر ميانگين اين موضوع در دنيا ۳۰ درصد است و در کشور ما در بهترين حالت به ۲۰ درصد می‌رسد؛ يعنی حدود ۲۰ درصد معتادان پس از ترک پاک می‌مانند.

به گفته وی، برای تقويت اين امر بايد چند اتفاق مدنظر باشد، نخست اينکه بايد در کنار درمان کار مددکاری را انجام دهيم در همين راستا مقرر شده مراکز ترک اعتياد با کمک روانشناسان متبحر فعاليت کنند. دوم آنکه بايد اين افراد را جامعه پذير کنيم و زمينه‌هايی فراهم شود تا به شغل قبلی خود بازگردند.

بازگشت معتادان بهبود يافته به محل کار

وی با اشاره به اينکه در حال حاضر اين اتفاق در سيستم اداری در حال رخ دادن است، اظهار کرد: بر اين اساس اگر معتاد از محل کار خود اخراج شده باشد مجوز می‌دهيم که بتواند برگردد.از سوی ديگر بايد فرهنگ جامعه نيز ارتقا پيدا کند و اين فرهنگ جا بيافتد که معتاد بيمار است و بعد از بهبودی کامل می‌تواند به جامعه بازگردد.

وزير کشور به موضوع صيانت معتادان بهبود يافته از نظر معيشتی اشاره و اظهار کرد: قرار است در همين راستا صندوقی را به کمک دستگاه‌های مربوط از جمله وزارت رفاه برای کمک‌های مالی به معتادان و همچنين برخی تسهيلات نظير آموزش مهارت‌های شغلی ايجاد کنيم.

وی افزد: اگر واحدهای توليدی کوچک اقداماتی را در اين خصوص انجام دهند اشتغال ايجاد کنند، به تناسب هر اشتغال تسهيلاتی را برای آنها در نظر خواهيم گرفت اما معافيت از ماليات مبحث کلانی است و نمی‌توانيم وارد آن شويم.

دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره حمايت مجامع جهانی از ايران برای مبارزه با مواد مخدر گفت: همه دنيا قبول دارند که ايران قدرتمندانه در برابر ترانزيت مواد مخدر ايستاده و به جامعه جهانی کمک می‌کند. ما ۳۷۶۰ شهيد و ۱۲ هزار جانباز را در اين مسير شاهد هستيم، اما در مقابل جامعه جهانی نقش مهمی را در اين خصوص ايفا نکرده است و کمک‌های ناچيز در قالب برخی تجهيزات تکافوی لازم را نمی‌کند.

وی در اين خصوص بر ضرورت نگاه موثرتر جامعه جهانی در اين راستا تاکيد و اظهار کرد: قوانين بين المللی بايد نهادهای بين المللی را به گونه‌ای ترغيب کند که بيشترين همکاری‌ها را با ايران داشته باشند. همچنين جامع جهانی می‌تواند در راستای ارائه اطلاعات و در اختيار قرار دادن تجهيزات به ايران کمک کند تا بتوانيم امر مبارزه را به طور جدی تر دنبال کنيم.

رحمانی فضلی همچنين از مصوبه‌ای برای وزارت بهداشت در راستای صدور مجوز برای مراکز درمانی و تامين ابعاد بهداشتی اعتياد خبر داد و گفت: همکاری‌های مشترک دو جانبه، سه جانبه و چند جانبه ميان کشورهای مختلف برای تعقيب قاچاقچيان در عرصه بين الملل امروز پس از سالها تصويب شد.اين مصوبه به ما اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های مختلف در راستای تعقيب باندهای قاچاق مواد مخدر در عرصه بين الملل همکاری‌هايی داشته باشند.

به گفته وی، مجموعه اين اقدامات و برنامه‌ها می‌تواند در پيشبرد اهداف مبارزه با مواد مخدر کمک شايانی به ما کند.

ابلاغ قانون عفاف و حجاب به همه دستگاه‌ها

وزير کشور در ادامه درباره اقدامات انجام شده در راستای اجرای قانون حجاب و عفاف گفت: اين سوال بارها پرسيده شده و با بی‌اطلاعی مطرح می‌شود. قانون عفاف و حجاب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در همين راستا جلسات شورای اجتماعی مستمرا برگزار شده است. کميته مربوط به اجرای اين قانون نيز به صورت فعال با اين مسئله برخورد کرده. ما مصوبات را به طور جدی پيگيری کرديم و قانون را به همه دستگاه‌ها ابلاغ کرده‌ايم تا دستگاه‌ها در قالب کارکنان و ارباب رجوع ملاحظات لازم را داشته باشند. بازرس‌هايی نيز به اين امر نظارت می‌کنند.

رحمانی فضلی افزود: در عرصه اجتماعی نيز نيروی انتظامی هوشمندانه، مستمر و جدی موضوع را پيگير است. ما تلاش کرديم وظيفه خود را بدون اينکه تبليغاتی شود انجام دهيم. البته اقدامات مناسبتی مختلفی را داشته‌ايم زيرا برخی مناسبت‌ها نظير فرا رسيدن تابستان موجب نگرانی برای مردم بود اما به خوبی مديريت شد.

وی با بيان اينکه مسئله تابستان و تفريح در کنار ساحل هم به علت خطر غرق شدگی و هم به خطر افتادن ارزش‌های دينی و اخلاقی موجب نگرانی بود به همين خاطر در اين راستا از ماه قبل برنامه ريزی کرديم و همه استانداران را مسئول کرديم که طرح‌هايی برای صيانت از سواحل اجرا کنند گفت: اين طرح‌ها در حال حاضر خوب پيش می‌رود. البته لازم است خود مردم نيز در خصوص حفظ حجاب و عفاف و ارزشهای اخلاقی نيز وارد صحنه شوند و در قبال خود، خانواده و جامعه احساس مسئوليت بيشتری کنند.

وی ادامه داد: آمادگی داريم به سمن‌هايی با رويکرد حمايت از حجاب و عفاف و ارزش‌های دينی و اخلاقی مجوز بدهيم تا بخشی از فعاليت‌ها در قالب سمن‌ها ادامه يابد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016