شنبه 8 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

جشنواره فيلم تورنتو ميزبان سه فيلم ايرانی

شرق ـ جشنواره فيلم تورنتو (تيف) اواخر هفته گذشته، اسامی فيلم‌های نهايی خود را اعلام کرد. امسال در اين جشنواره ۲۸۵فيلم به نمايش در می‌آيد که از اين تعداد حدود ۱۴۰فيلم برای اولين‌بار يا در دنيا و يا در آمريکای‌شمالی به‌نمايش گذاشته خواهند شد. از ايران هم دو فيلم‌بلند «امروز» از رضا ميرکريمی، «قصه‌ها» از رخشان بنی‌اعتماد و فيلم‌کوتاه «مراسمی برای يک‌دوست» از کاوه ابراهيم‌پور برای شرکت در جشنواره انتخاب شده‌اند. جشنواره امسال از چهارم تا ۱۴سپتامبر (۱۳تا ۲۳شهريور) در شهر تورنتوی کانادا برگزار خواهد شد، اين آيين سينمايی دارای جايزه هيات‌داوران نيست، در عوض جشنواره با انتخاب فيلمی توسط مردم خاتمه می‌يابد. در اين روند مردمسالارانه، انتخاب‌های مردم همواره خوب بوده: پارسال جايزه اين جشنواره به «۱۲سال بردگی» رسيد، کاری که در نهايت جايزه اسکار را هم برد. اين جشنواره‌ در سال‌های اخير به يکی از مهم‌ترين جشنواره‌های فيلم دنيا مبدل شده. در سال۱۹۹۸ مجله ورايتی اين جشنواره را از لحاظ کيفيت فيلم‌ها وستاره‌ها بعد از «کن» مهم‌ترين جشنواره دنيا معرفی کرده است. سابقه جشنواره‌ در سال‌های گذشته نشان داده که فيلم‌های محبوب و موفق در اين جشنواره ‌معمولا بخت بالايی برای استقبال عمومی و يا منتقدان داشته‌اند. اين جشنواره‌ در سال‌های گذشته با اکران «ميليونر زاغه‌نشين»، «سرزمينی برای پيرمردها نيست» و «سخنرانی پادشاه» نشان داد که يکی از مهم‌ترين مکان‌های تبادل سينمايی دنياست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تيف امسال هم مثل سال‌های گذشته در جذب نام‌های مهم و سرشناس موفق بوده است. آلپاچينو، جنيفر آنيستون، ژوليت بينوش، کوين کاستنر، جان کيوزاک، مايکل داگلاس، رابرت داونی جونيور، روبرت دووال، بيل ماری، مورگان فريمن، شارلت گينزبرگ، اتان هاوک، سلما هايک، داستين هافمن، دايان کيتن، توبی مگواير و دنزل واشنگتن فقط تعدادی از ميهمانان سرشناس جشنواره امسال خواهند بود. در تيف امسال قرار است که از آلپاچينو و بيل ماری تقدير ويژه شود و برنامه‌های ويژه‌ای برای آنها در نظر گرفته شده است. آلپاچينو با دوفيلم جديد خود در جشنواره‌ شرکت خواهد کرد.

از امسال به‌دنبال سياست جديدی که در جشنواره‌ اعمال شده، قرار است که فقط فيلم‌هايی در هفته اول به نمايش گذاشته شوند که اولين‌ اکران رسمی آنها در دنيا و يا در آمريکای‌شمالی است. در شش‌سال گذشته چندين فيلم پيش از اکران در تورنتو در جشنواره محلی «تلوريد» به‌نمايش گذاشته شدند و هر بار افراد يا دعا کردند که برخلاف ادعای تيف، فيلم‌ها را برای اولين بار در تورنتو نديده‌اند. برای ممانعت از اين امر قرار شد که امسال فيلم‌هايی که قبلا در جشنواره ديگری به نمايش گذاشته شده‌اند در هفته دوم پخش شوند.

در ميان فيلم‌هايی که امسال در جشنواره‌ به نمايش در خواهند آمد، فيلم‌های قاضی (ديويد دابکين)، نقشه ستاره‌ها (ديويد کراننبرگ)، اينجا جايی بود که من رهايت کردم (شان لوی)، برابر‌کننده (آنتونی فوکوآ)، کشتن خوب (اندرو نيکول)، ميس جولی (ليو اولمان)، فاکس کچر (بنت ميلر)، اختشاش کوچک (آلن ريکمن)، زمانی که ما جوان بوديم (نوا بامباک)، صورت يک فرشته (مايکل وينترباتم)، نقشه‌های ستاره‌ها (ديويد کراننبرگ)، مامی (زاويه دولان) و مادام بوآری (سوفی بارتز) شاخص‌تر به‌نظر می‌آيند. همچنين امسال قرار است که فيلمی مستند راجع به کنسرت‌های گروه پينک فلويد به کارگردانی راجر واترز در جشنواره‌ به‌نمايش درآيد.

امير گنجوی
دانشجوی دکترای مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016