چهارشنبه 29 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تاريخچه فوتبال نوجوانان آسيا، ايران يک قهرمانی تا صدر

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: پانزدهمين دوره رقابت‌های فوتبال قهرمانی نوجوانان آسيا درحالی از نخستين روز پاييز آغاز می‌شود که کره‌جنوبی برترين تيم آسيا در اين رده است اما ايران با تکرار قهرمانی‌اش در سال ۲۰۰۸ می‌تواند يکی از دو تيم برتر آسيا در اين رده لقب بگيرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پانزدهمين دوره رقابت‌های فوتبال قهرمانی زير ۱۶ سال (نوجوانان) آسيا در حالی از شنبه اول مهرماه در تهران آغاز می‌شود که تيم ايران با هدايت علی دوستی‌مهر در انديشه تکرار موفقيت‌های سال ۲۰۰۸ و کسب دومين جام قهرمانی در ادوار گذشته است.

تيم نوجوانان ايران در سال ۲۰۰۸ موفق شد با بدست آوردن ۶ پيروزی متوالی، ۱۵ گل‌زده و ۳ گل‌خورده برای نخستين مرتبه جام قهرمانی رقابت‌های فوتبال قهرمانی نوجوانان آسيا را بالای سر ببرد.

در آن رقابت‌ها نوجوانان ايران در مرحله گروهی برابر بحرين (۲ بر صفر)، ازبکستان (۲ بر يک) و سنگاپور (۴ بر يک) به پيروزی دست يافتند، در مرحله يک چهارم نهايی و انتخابی جام جهانی با ۲ گل از سد سوريه گذشتند و پيروزی ۳ بر صفر برابر امارات در مرحله نيمه نهايی باعث صعود تيم ايران به ديدار فينال شد، مسابقه‌ای که شاگردان علی دوستی مهر با نتيجه ۲ بر يک در آن مقابل کره‌جنوبی به پيروزی دست يافته و نخستين قهرمانی ايران در تاريخ اين رقابت‌ها را رقم زدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دو مقام در ۱۴ دوره
نخستين دوره مسابقات فوتبال قهرمانی نوجوانان آسيا در سال ۱۹۸۵ در قطر برگزار شد که در آن مسابقات تيم عربستان در ديدار نهايی با نتيجه ۴ بر ۳ قطر ميزبان را شکست داد و اولين فاتح جام لقب گرفت. در ۱۴ دوره گذشته برگزاری اين رقابت‌ها تيم ايران تنها موفق به کسب يک عنوان قهرمانی (۲۰۰۸ ازبکستان)، يک نايب قهرمانی (۲۰۰۰ ويتنام) و يک عنوان چهارمی (۲۰۰۴ ژاپن) شده است.

تيم ايران در سال ۲۰۰۰ که مسابقات در ويتنام برگزار شد، در مرحله گروهی که با حضور ۱۰ تيم در قالب دو گروه برگزار شد، با ۴ پيروزی متوالی برابر عمان (۲ بر يک)، تايلند (۳ بر صفر)، کويت (۳ بر يک) و بنگلادش (۴ بر صفر) راهی مرحله نيمه نهايی شد.

در آن مسابقه نوجوانان کشورمان با چهار گل از سد ويتنام گذشتند تا برای نخستين مرتبه جواز حضور در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان را کسب کنند. در ديدار نهايی که مسابقه تکراری با عمان بود، شاگردان درخشان با نتيجه ۲ بر يک مغلوب اين تيم شدند تا ضمن کسب عنوان نايب قهرمانی نتوانند موفقيت‌های خود را با فتح جام تکميل کنند.

در سال ۲۰۰۴ که رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسيا در ژاپن برگزار شد، تيم ايران در مرحله مقدماتی با سه پيروزی و به عنوان صدرنشين گروه C به مرحله يک چهارم صعود کرد. تيم ايران در آن مرحله با نتيجه ۳ بر صفر از سد عراق عبور کرد اما در مرحله نيمه نهايی با ۳ گل مغلوب چين شد. شکست ۲ بر يک برابر قطر در ديدار رده بندی باعث شد نوجوانان ايران در آخرين گام از کسب سهميه حضور در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان ۲۰۰۵ پرو محروم شوند.

در سال ۲۰۰۸ هم شاگردان علی دوستی مهر با کسب نخستين قهرمانی در اين مسابقات، طلسم ناکامی‌های ايران در بدست آوردن جام قهرمانی نوجوانان در قاره کهن را شکستند اما در سال ۲۰۱۰ تيم کشورمان با هدايت اکبر محمدی نتوانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند. البته اين اميدواری وجود دارد که در سال جاری بازهم شاگردان علی دوستی مهر دست به کار بزرگی زده و جام قهرمانی آسيا را در خانه نگاه دارند.

قهرمانان ادوار گذشته
همانند رده جوانان، تيم کره‌جنوبی در رده نوجوانان هم در صدر برترين تيم‌های آسيايی قرار دارد. اين تيم با دو عنوان قهرمانی، يک عنوان نايب قهرمانی و يک مقام چهارمی در جايگاه نخست رده بندی برترين تيم‌های نوجوانان در قاره آسيا قرار گرفته است.

تيم‌های نوجوانان چين (۲ قهرمانی و ۳ مقام سوم)، عربستان (۲ قهرمانی و ۲ عنوان سوم)، ژاپن (۲ قهرمانی، يک عنوان سومی، يک عنوان چهارمی و ۲ حضور در ديدار رده‌بندی) و عمان (۲ قهرمانی و يک مقام سوم) رده‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

تيم‌ قطر با (يک قهرمانی و ۵ نايب قهرمانی و يک عنوان سومی) ناکام‌ترين تيم فوتبال آسيا در رده‌ نوجوان در کسب عنوان قهرمانی است. کره‌شمالی (يک قهرمانی، دو قهرمانی و ۲ عنوان چهارمی)، تايلند (يک قهرمانی، يک نايب قهرمانی و يک مقام چهارمی) و ايران (يک قهرمانی، يک نايب قهرمانی و يک مقام چهارمی) رده‌های ششم تا نهم را از آن خود کرده‌اند.

البته تيم نوجوانان ايران در صورت قهرمانی در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسيا ۲۰۱۲ تهران، می‌تواند بصورت مشترک با نوجوانان کره‌جنوبی عنوان برترين تيم اين رده را به خود اختصاص دهد.

تيم‌های ازبکستان، بحرين، امارات و يمن هم که سابقه يک مرتبه حضور در فينال اين رقابت‌ها را دارند، همچنان در حسرت بالا بردن جام قهرمانی اين مسابقات هستند، استراليا نيز ديگر تيم مدعی ناکام در فتح جام قهرمانی مسابقات فوتبال نوجوانان(زير ۱۶ سال) آسيا محسوب می‌شود.

- اسامی تيم‌های برتر ۱۴ دوره گذشته مسابقات فوتبال قهرمانی نوجوانان (زير ۱۶ سال) آسيا به شرح زير است:
۱۹۸۵ - قطر:
فينال: عربستان ۴ - قطر ۳
رده‌بندی: عراق يک - تايلند صفر

۱۹۸۶ - قطر:
فينال: کره‌جنوبی صفر (۵) - قطر صفر (۴)
رده‌بندی: عربستان ۲ - کره‌شمالی صفر

۱۹۸۸ - تايلند:
فينال: عربستان ۲ - بحرين صفر
رده‌بندی: چين يک (۴) - عراق يک (۳)

۱۹۹۰ - امارات:
فينال: قطر ۲ - امارات صفر
رده‌بندی: چين ۵ - سنگاپور صفر

۱۹۹۲ - عربستان:
فينال: چين ۲ (۸) - قطر ۲ (۷)
رده‌بندی: عربستان ۲ - کره‌شمالی يک

۱۹۹۴ - قطر:
فينال: ژاپن يک - قطر صفر
رده‌بندی: عمان ۳ - بحرين ۲

۱۹۹۶ - تايلند:
فينال: عمان يک - تايلند صفر
رده‌بندی: بحرين صفر (۴) - ژاپن صفر (يک)

۱۹۹۸ - قطر:
فينال: تايلند يک (۳) - قطر يک (۲)
رده‌بندی: بحرين ۵ - کره‌جنوبی يک

۲۰۰۰ - ويتنام:
فينال: عمان يک - ايران صفر
رده‌بندی: ژاپن ۴ - ويتنام ۲

۲۰۰۲ - امارات:
فينال: کره‌جنوبی يک (۵) - يمن يک (۳)
رده‌بندی: چين يک - ازبکستان صفر

۲۰۰۴ - ژاپن:
فينال: چين يک - کره‌شمالی صفر
رده‌بندی: قطر ۲ - ايران يک

۲۰۰۶ - سنگاپور:
فينال: ژاپن ۴ - کره‌شمالی ۲
رده‌بندی: تاجيکستان ۳ (۵) - سوريه ۳ (۴)

۲۰۰۸ - ازبکستان:
فينال: ايران ۲ - کره‌جنوبی يک
رده‌بندی: (مسابقه رده‌بندی بين دو تيم امارات و ژاپن برگزار نشد)

۲۰۱۰ ازبکستان:
فينال: کره‌شمالی ۲ - ازبکستان صفر
رده‌بندی: (مسابقه رده‌بندی بين دو تيم استراليا و ژاپن برگزار نشد)


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016