سه شنبه 21 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همه مربيان ناکام خارجی پرسپوليس؛ ميلياردها تومان سوخت!

خبرگزاری‌ مهر - گروه ورزشی: مربيان خارجی که پس از استانکو هدايت تيم فوتبال پرسپوليس را برعهده گرفتند در طول ۱۵ سال هرگز نتوانستند اين تيم را صاحب جام قهرمانی کنند اما در مقابل ميلياردها تومان از پول بيت المال را از اين باشگاه گرفتند و به کشورشان برگشتند!

به گزارش خبرنگار مهر، روزهای پايانی همکاری "مانوئل ژوزه" با پرسپوليس، پرونده ناکامی مربيان خارجی در پرسپوليس را قطورتر کرد تا نشان دهد مسابقات ليگ برتر برای صدرنشينان "فرنگی" هرم کادرفنی سرخپوشان خوش يمن نيست.

البته اگر "افشين قطبی" را يک مربی ايرانی بدانيم، اين ناکامی از وينگو بگوويچ با داشتن تيم "کهکشانی" آن روزهای پرسپوليس آغاز شد و با ناکامی تيم "کهکشانی" ژوزه پرتغالی ادامه پيدا کرد تا بار ديگر هواداران سرخ از حضور مربيان خارجی در تيم‌شان دچار ياس و افسردگی شوند.

آخرين مرتبه‌ای که يک مربی خارجی به همراه پرسپوليس جام قهرمانی را بالای سر برد، به زمان "استانکو پوکله پوويچ" باز می‌گردد که در سال‌‎های ۷۴ و ۷۵ دو عنوان قهرمانی در مسابقات جام آزادگان برای سرخپوشان تهرانی به ارمغان آورد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پس از وی، وينگو بگوويچ کروات، راينر زوبل آلمانی، آری هان هلندی، مصطفی دنيزلی ترکيه‌ای(دو مرتبه)، نلو وينگادای پرتغالی، زلاتکو کرانچار صربستانی و مانوئل ژوزه پرتغالی، به عنوان مربيان خارجی بر صندلی داغ سرمربيگری پرسپوليس نشستند و هرچند در مقاطعی با اين تيم عملکرد خوبی داشتند اما در کسب جام قهرمانی ناکام ماندند.

گروه ورزشی خبرگزاری مهر در اين مطلب به حضور و عملکرد مربيان خارجی در پرسپوليس اشاره کرده است:

وينگو بگوويچ (کرواسی):
از ۲۶ تيرماه ۱۳۸۲ تا پايان سومين دوره ليگ برتر
هفتمين سرمربی خارجی تاريخ پرسپوليس يک مربی کروات بود که با حضور اکبر غمخوار در پرسپوليس و کنار گذاشته شدن پروين، هدايت سرخپوشان را برعهده گرفت. وينکو بگوويچ ۵۵ ساله از ۲۶ تير ۱۳۸۲ با قراردادی ۲۰۰ هزار دلاری سرمربی پرسپوليس شد.
در دوره اين مربی پرسپوليس نفرات مطرحی از جمله علی دايی، کريم باقری، حميد استيلی، جواد کاظميان، ساشا ايليچ و عيسی ترائوره به پرسپوليسی آمدند که يحيی گل‌محمدی، افشين پيروانی، حامد کاويانپور و ... در آن بازی می‌کردند.
آن تيم که يکی از پرحاشيه‌ترين تيم‌های تاريخ پرسپوليس بود و با توجه به شروع طوفانی در ليگ، از هفته چهارم به بعد سقوط کرد و در نهايت با حذف از جام حذفی در خردادماه ۸۳ دوره حضور بگوويچ نيز به پايان رسيد.

راينر زوبل (آلمان):
از ۲۴ شهريور ۱۳۸۳ تا ۳۰ خرداد ۱۳۸۴
با بازگشت مجدد پروين به پرسپوليس به عنوان مدير فنی، اين بار يک مربی آلمانی هدايت سرخپوشان را بر عهده گرفت. راينر سوبل با قرارداد ۳۰۰ هزار دلاری، از ۲۳ تير ۸۳ کار خود را در پرسپوليس آغاز کرد و در همان هفته‌های اول با پروين دچار اختلاف نظرهای شديدی شد.
او در ادامه نتايج نسبتا مناسبی گرفت و پرسپوليس تا چند هفته به پايان ليگ، مدعی قهرمانی بود. سوبل پس از آخرين بازی ليگ استعفا داد، در حالی که رقابت‌های جام حذفی هنوز باقی مانده بود. او در يک برنامه تلويزيونی تمام کاسه کوزه‌ها را بر سر حميد استيلی شکست و وی را عامل همه اختلافات معرفی کرد. پرسپوليس با سوبل در ۳۱ بازی ۱۷ برد، ۷ تساوی و ۷ باخت به‌دست آورد.

آری هان (هلند):
از ۲۷ بهمن ۱۳۸۴ تا ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۵
با تغيير مديريت باشگاه و حضور محمدحسن انصاريفرد به‌عنوان مديرعامل، کادر فنی پرسپوليس که نتايج خوبی هم نگرفته بود، دچار تغيير و تحول شد. آری هان هلندی با قرارداد سنگين حدود يک ميلياردی برای ۵/ ۱ فصل از بهمن‌ماه سال ۸۴ هدايت پرسپوليس را برعهده گرفت.
پرسپوليس با اين مربی جان تازه‌ای گرفت و تا فينال جام حذفی پيش رفت اما بازی فينال به دليل نزديک بودن جام جهانی به فصل بعد موکول شد. تمرينات فصل جديد با اين مربی آغاز شد اما مديريت باشگاه پرسپوليس پس از اردوی اتريش، در ۱۹ مرداد ۸۵ حکم اخراج آری هان را به دليل بی‌نظمی‌های مکرر از تيم امضا کرد. آری هان از ۱۷۸ روز حضور در پرسپوليس، ۹۶ روز را در مرخصی به سر برد!

مصطفی دنيزلی (ترکيه):
از ۱۸ شهريور ۱۳۸۵ تا ۱۱ خرداد ۱۳۸۶
سرشناس‌ترين مربی خارجی تاريخ پرسپوليس، بدشانس‌ترين آنها هم بود. دنيزلی در ۲۶ مرداد ۸۵ با پرسپوليس قرارداد ۸۰۰ هزار دلاری بست و کار خود را آغاز کرد. ابتدا در فينال جام حذفی در ضربات پنالتی مغلوب سپاهان شد. سپس با انبوهی از بازيکنان مصدوم مواجه شد اما با اين وجود پرسپوليس بهترين فوتبال سال‌های اخير خود را در دوره اين مربی ترک ارائه می‌داد و يک نمايش سراسر تهاجمی را روی صحنه می‌برد. دنيزلی در ليگ برتر توفيقی نداشت و شکست عجيب از سپاهان در نيمه نهايی جام حذفی پايان نخستين مرحله حضور اين مربی بدشانس در پرسپوليس بود. ۱۶ برد، ۱۴ تساوی و ۶ باخت حاصل عملکرد دنيزلی در پرسپوليس بود.

نلو وينگادا (پرتغال):
از ۲۱ بهمن ۱۳۸۷ تا ۶ خرداد ۱۳۸۸
دومين مربی پرتغالی از ۲۱ بهمن ماه ۸۷ هدايت پرسپوليس را بر عهده گرفت و با پرسپوليس در سه جام ناکام محض بود. ابتدا در ليگ برتر رقابت را باخت و سپس در جام حذفی با شکست از پاس، حذف شد. در ليگ قهرمانان آسيا نيز به‌رغم شکست سنگين از الغرافه به مرحله يک هشتم نهايی رسيد، اما با يک ضربه پنالتی به بنيادکار ازبکستان باخت و حذف شد.

زلاتکو کرانچار (صربستان):
۳۰ تير ۱۳۸۸ تا ۶ دی ۱۳۸۸
اين مربی کروات چند روز قبل از آغاز ليگ نهم هدايت پرسپوليس را برعهده گرفت. پس از اولين باخت مقابل پيکان توسط عباس انصاريفرد مديرعامل وقت پرسپوليس به مدت ۲۴ ساعت اخراج شد، اما دوباره به تيم بازگشت. او پس از هفته هفدهم و در زمان مديريت حبيب کاشانی به صورت توافقی از پرسپوليس جدا و جايش را به علی دايی داد. کرانچار در حالی از تيم کنار رفت که پرسپوليس به يک ثبات نسبی رسيده بود و نتايج خوبی هم در ليگ برتر به‌دست می‌آورد.

مصطفی دنيزلی (ترکيه):
از ۳ ديماه ۱۳۹۰ تا ۲ تيرماه ۱۳۹۱
ناکامی پرسپوليس به همراه حميد استيلی در ليگ يازدهم و استعفای اين مربی، شرايط بازگشت دوباره دنيزلی مربی مشهور ترکيه‌ای را به اين تيم فراهم کرد. در آن مقطع مديران پرسپوليس علاوه بر دنيزلی مذاکراتی را با اسون گوران اريکسون، لوکا بوناچيچ، جمال حاجی، روبرتو دونادونی و خوان رامون لوپز کارو انجام دادند اما در نهايت روز دوم ديماه سال ۱۳۹۰ اين مربی ترکيه‌ای با قراردادی حدود ۴/۱ ميليارد تومان به تيم پرسپوليس بازگشت.
دنيزلی در نيم فصل دوم ليگ برتر به همراه پرسپوليس ۵ برد، ۵ تساوی، ۷ باخت، ۳۰ زده و ۳۵ گل خورده را کسب کرد و اين تيم را به رده نامطلوب دوازدهم رساند. هرچند اين مربی در ليگ قهرمانان آسيا پرسپوليس را به مرحله حذفی رساند اما در آن بازی سرنوشت‌ساز با نتيجه ۳ بر يک مغلوب الاتحاد عربستان شد و از گردونه رقابتها کنار رفت. پس از آن باخت دنيزلی برای رسيدن به وضعيت همسر و پدر همسر بيمارش به ترکيه رفت و در حاليکه قرار بود، باز گردد، ديگر باز نگشت...

مانوئل ژوزه (پرتغال):
از تيرماه ۱۳۹۱ تا ۲۰ آذرماه ۱۳۹۱
انتظار مديران باشگاه پرسپوليس برای بازگشت مصطفی دنيزلی و مذاکره با مربيان بزرگی همچون "گابريل کالدرون"، "برنو متسو" و ... نتيجه‌بخش نبود تا در نهايت مانوئل ژوزه ۶۶ ساله، دشمن شماره يک "کارلوس کی‌روش" سرمربی تيم ملی ايران که به فرگوسن آفريقا و مرد دربی‌ها معرف بود، هدايت سرخپوشان را برعهده بگيرد.
دومين مربی پرتغالی تاريخ پرسپوليس با قراردادی معادل يک ميليون و ۲۰۰ هزار دلار به ايران آمد و از روز نخست بحث بسته نشدن تيم توسط خودش را عامل ناکامی سرخپوشان دانست. اين مربی در پايان نيم فصل نخست ليگ برتربا ۵ پيروزی، ۶ تساوی و ۶ باخت، پرسپوليس را دوازدهم کرد تا با کارنامه‌ای ضعيف به پرتغال باز گردد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016